Hr. C skrev:Øh, er dit akvarie 275 liter eller...?
MoG skrev:Jeg har brug for lidt hjælp til valg af fisk. Ikke fordi at det er lige nu og her, men når akvariet er kørt helt ind og vi kommer hjem fra ferie (venter højst sandsynligt med at sætte fisk i til slut august). Så det er ikke pga. manglende tålmodighed, men mere fordi jeg allerede har nogle ønsker i hovedet nu... Men det er nu meget rart og få afklaret alligevel, om det kan lade sig gøre!

Jeg har lavet en lille liste om fisk, som i så kan kommentere på:
Prioritet Høj/Lav:
Paracanthurus hepatus - Paletkirug 1 stk H
Zebrasoma flavescens - Gul kirug 1 stk H
Amphiprion ocellaris - Klovn 2 stk H
Pictichromis paccagnellae 1 stk H
Pictichromis porphyrea 1 stk H
Centropyge bicolor - Dværg kejser 1stk L
Centropyge bispinosus - dværgkejser Coral Beauty 1 stk H
Centropyge loriculus - Dværgkejser- Flammekejser 1 stk H
Chrysiptera Hemicyanea - Jomfrufisk 1stk L
Pterapogon kauderni - Kardinalfisk 1-3 stk H
Neocirrhitus armatus - Rød koralvogter 1 stk H
Forskellige snegle
Dannebrogsrejer 1-2 stk
Jeg er dog ret vild med (der er sikkert mange der undrer sig over dette) Rhinecanthus aculeatus - Aftrækker, men det går nok ikke så godt i spænd med nogen af de ovenstående!
På længere sigt:
Lactoria cornuta - Kuffertfisk
Pterosynchiropus splendidus - mandarinfisk
Koraller: Til at starte med, så skal det være koraller i den nemme afdeling, indtil jeg får sat mig mere ind i denne koralverden!

Men kom endelig med forslag til dette også..
Det hele skal ses som ønsker og ikke forstås som om at jeg tror jeg kan have samtlige nævnte fisk i mit 275L akvarie! 
For lige at give lidt respons på indlæggene:
Mikkel E:
Jeg har prøvet at sætte mig ind i de fleste fisk jeg nævner, mht. adfærd osv. og ikke kun set et billede i en bog. Bl.a. Kardinal fisken som du nævner, er jeg godt klar over ikke fiser rundt i akvariet på fuld skrue.

jeg synes dog stadig at det er en anderledes og flot fisk. Jeg vil da lige nævne igen.... at det er ØNSKER!

Og at jeg højst sandsynligt vil basere mine valg på baggrund af jeres input og erfaringer.
Grunden til at jeg oprettede tråden i det hele taget, er for at få nogle af jeres erfaringer og input omkring hvad der er klogt at sætte sammen og ikke klogt at sætte sammen.
Er eks. godt klar over at aftrækkeren smider med sand og er en rovfisk, men var ude på at høre jeres egne erfaringer. Vidste godt at kufferten var lidt sart, men ikke så sart!

Mandarinen var et ønske ud i fremtiden, da den skal i et velindkørt akvarie hvor der er nok at spise.
To Pictichromis, synes jeg ellers jeg har set at der er flere der har..? men den ene må jeg hellere stryge, sammen med 2 af dværgkejserne.. Kunne godt finde på at tage chancen med en flammekejser, da jeg synes det er en rigtig flot fisk. Var ikke klar over at Rød koralvogter kunne finde på at nappe en reje.. men det finder man vel hurtigt ud af!
Jeg synes det er dejligt med noget respons!

så man ikke får sat noget forkert sammen...man kan jo lige så godt gøre det nogenlunde rigtigt fra starten af!
Jeg vil da meget gerne have forslag til pæne begynder-koraller også, men modtager gerne stadig råd om fisk!