Side 1 af 1
Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 07:24
af nbd
Jeg har længe undret mig over retorikken i nogle salgsannoncer her på forum. Man møder jævnligt vendinger som "Ved hurtigt salg nedslag i pris" eller "Ved hurtigt salg medfølger..." Men hvilken status har sådanne udmeldinger? Det viser sig jo ofte, at venter man som køber en uge eller to, bliver prisen endnu mere fordelagtig for køber

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 08:15
af ole kekkonen
og de ledlamper ser ikke ud til at holde laengere end mine t5 rör,naar en led lampe koster detsamme som at udskifte rör i t5 lampen er jeg paa!!
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 09:15
af AndersGS
Det er da bare en slags "call-to-action" som fx. "køb nu!"
Det virker jo, bare se TV-shop og 80-90% af alle internetreklamer.
Tjekkede lige en tilfældig del af EB.dk 3 stk call-to-action på et skærmbillede; Spil nu!, Vis nu! og Spil i dag!
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 09:49
af wondersurfer
jeg syntes det er iorden, det jo blevet en del af det at sælge at man så lokker med hvis du køber NU! så får du også denne her med
det sker hver dag året rundt
det er da også en god måde hvis man står face to face så det jo en god handlemåde/metode
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 10:16
af DanielXavier
Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 12:12
af DDT2
DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 13:14
af Kasper j.
Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 13:21
af wondersurfer
Kasper j. skrev:dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

du ved jyder kuk kuk

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 13:28
af Kasper j.
wondersurfer skrev:Kasper j. skrev:dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

du ved jyder kuk kuk

Ha ha

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 13:38
af AndersGS
Kasper j. skrev:wondersurfer skrev:Kasper j. skrev:dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

du ved jyder kuk kuk

Ha ha

Ha, det har i da vist helt galt fat i - det er jyder alt for nærige til.

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 15:47
af DanielXavier
DDT2 skrev:DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Ja det er jo så din fejl information. Køber har returret når man køber noget som f.eks skal sendes med posten. Det er der bare ikke mange der ved. Check evt. Forbrugerklagenævnet ved handel over internet. Har altid ment at den retorik med en "hurtig handel" er lidt fesen. Jeg kan forstå det ved nye annoncer, da det giver køber en mulighed for et nedslag i prisen. Men når annoncen har været på i x antal dage, ja så føler jeg det kun er sælgers fordel, ved hurtig handel(mulig defekt vare/eller en vare der ikke lever op til annoncen). Det er bare min mening.
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 19:37
af Kasper j.
DanielXavier skrev:DDT2 skrev:DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Ja det er jo så din fejl information. Køber har returret når man køber noget som f.eks skal sendes med posten. Det er der bare ikke mange der ved. Check evt. Forbrugerklagenævnet ved handel over internet. Har altid ment at den retorik med en "hurtig handel" er lidt fesen. Jeg kan forstå det ved nye annoncer, da det giver køber en mulighed for et nedslag i prisen. Men når annoncen har været på i x antal dage, ja så føler jeg det kun er sælgers fordel, ved hurtig handel(mulig defekt vare/eller en vare der ikke lever op til annoncen). Det er bare min mening.
Hvad er det for noget som "mange ikke ved" ??
Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 21:07
af bima
DDT2 skrev:DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Ta` 2 betal for 3 Hæ hæ

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 22:43
af amddurin
Kasper j. skrev:Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

- Jeg ville satme blive gal på dig hvis du siger at varen er til salg og jeg så køre efter den og du så i mellemtiden har solgt til en der kom 5min før mig...

Re: Salgsretorik
: ons 16. maj 2012 22:49
af amddurin
DDT2 skrev:DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Når jeg efter køb af brugt akvarie ikke har set skummer i funktion eller om akvariet er vandtæt da det jo var tomt, så vil jeg da forvente nedslag i pris eller at handlen går tilbage hvis jeg hjemme finder en sådan fejl eller mangel...

Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 06:20
af DanielXavier
Kasper j. skrev:Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

Og den anden vej, så forventer jeg også at når sælger tilbyder en vare, for et nedslag i prisen, og man takker ja, så springer sælger ikke fra, som en anden svindler
Det "man ikke ved".. Det har du jo lige læst.. det er det der står, før: "det man ikke ved"

Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 07:22
af Skjonnemand
Altså hvis man bevist sælger noget der er defekt og lokker med slå til nu og få det billigere så ber man da også selv til at få ørene i maskinen med diverse tråde fra utilfredse køber, så den tror jeg sku ikke holder særlig længe..
Jeg syntes da det er en fin måde for sælger at sætte gang i salget, det findes da alle steder i dag lige fra forbrugerkøb til ejendomshandel.
Men som køber når man køber brugt så handler det vel også lidt om og bruge hovedet, tror mange somme tider slår hjernen fra når man køber brugt og falder for noget ekstremt billigt. Vi så det jo så sent som på TV2 forleden dag hvor et advokatfirma havde købt arne Jakobsen stole der var hæler varer. Selvfølgelig fik vi ikke prisen oplyst, men det handler vel lidt om, om prisen er realistisk, virker sælger suspekt eller er der generalt noget der giver anledning til mistanke.
Jeg vil hurtigt pointere at jeg mener IKKE købssektionen herinde giver anledning til ovennævnte da jeg syntes folk herinde har en fin moral. Ovennævnte er kun som en guidline...

Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 07:40
af den_
DanielXavier skrev:DDT2 skrev:DanielXavier skrev:Jeg har altid syntes det virker som om, man vil af med noget deffekt.
For "Er du lynhurtig, opdager du nok ikke fejlen

"
Det kan jo aldrig være sælger fejl brugte ting bliver solgt som beset.
Syns virkeligheden er en anden end det du mener. Har selv solgt og købt en masse på den måde, og har sjovt nøj virket de fleste gange da folk gerne til have det lidt billigere eller mere for pengene.
Ja det er jo så din fejl information. Køber har returret når man køber noget som f.eks skal sendes med posten. Det er der bare ikke mange der ved. Check evt. Forbrugerklagenævnet ved handel over internet. Har altid ment at den retorik med en "hurtig handel" er lidt fesen. Jeg kan forstå det ved nye annoncer, da det giver køber en mulighed for et nedslag i prisen. Men når annoncen har været på i x antal dage, ja så føler jeg det kun er sælgers fordel, ved hurtig handel(mulig defekt vare/eller en vare der ikke lever op til annoncen). Det er bare min mening.
det vil jeg gerne have du finder for de regler kender jeg ikke når det er en handel mellem private
Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 07:42
af Skjonnemand
Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.
Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb
I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.
Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!
Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..
Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 07:57
af Kasper j.
amddurin skrev:Kasper j. skrev:Alle kneb gælder da i min verden, så længe man ikke sælge defekte ting uden at man gør opmærksom på det. Kan man sælge noget dyrere end ny prisen er det da bare super. Så må køber selv være vågen. Det er også helt okay at lave nedslag i prisen eller at køber venter på at prisen falder. Men jeg synes at man skal respektere en fast pris og ikke byde 400 kr. for noget som koster 600 kr., eksempelvis. Men jeg synes også at det må være sælger som vælger hvem han vil sælge til. Jeg er blevet brændt af et par gange og derfor sælger jeg bare til den som hurtigst kan møde op. Men generelt synes jeg at salgsretorikken herinde er fin, dog forstår jeg ikke at nogen vil give 200 kr. for en tunze 6025 hvis en helt ny koster 250 kr.

- Jeg ville satme blive gal på dig hvis du siger at varen er til salg og jeg så køre efter den og du så i mellemtiden har solgt til en der kom 5min før mig...

Nu skal du ikke overreagerer på indlægget

Tæl til 1000

Jeg sælger selvfølgelig ikke hvis man har en aftale og køber er på vej, men jeg kunne sagtens finde på at sælge, hvis du spørger om du kunne reservere til den 1. juni, hvor du får løn, og der så 3 dage før står en køber. Så ville jeg bare skrive at den er solgt. Jeg er sku tit blevet brædt af, og ofte må man selv ringe til køber og finde ud af at han ikke længere er interesseret, pågældende gider ikke engang selv at skrive/ringe. Det synes jeg er dårlig stil

Men jeg sælger ikke når jeg har udleveret min adresse og køber er på vej

Tag det bare helt roligt

Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 09:34
af DanielXavier
Skjonnemand skrev:Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.
Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb
I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.
Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!
Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..
I forbindelse med fjernsalg, er jeg blevet oplyst af forbrugerstyrelsen at der er returret, såfremt varen ikke lever op til beskrivelsen. Så jo.. en form for returret har man altså, som civil.
Der er ligeledes også afsagt dom, i en sag om dette.
http://www.mobildebat.dk/archive/index. ... 54128.html
Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 10:43
af Kasper j.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 80946501F0
Jeg tror at det der menes er, at hvis varen ikke lever op til ens forventninger eks. at genstanden virker, men er meget ridset, så har man returret. Men udover det, så vil det jo altid være et civilt søgsmål når man handler som privat, med mindre der er tale om bedrageri. Der var engang en som solgte verdens bedste fluesmækker for 100 kr. mener jeg. Så sendte han bare et bræt, den kunne jo bruges til at kvase en flue med, men det nok ikke verdens bedste fluesmækker. Han solgte til rigtig mange og jeg mener at han blev dømt for bedrageri. Det kunne være CWdirect som havde været på spil

Han må da om nogen kende lidt til reglerne

Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 10:52
af Skjonnemand
DanielXavier skrev:Skjonnemand skrev:Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.
Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb
I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.
Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!
Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..
I forbindelse med fjernsalg, er jeg blevet oplyst af forbrugerstyrelsen at der er returret, såfremt varen ikke lever op til beskrivelsen. Så jo.. en form for returret har man altså, som civil.
Der er ligeledes også afsagt dom, i en sag om dette.
http://www.mobildebat.dk/archive/index. ... 54128.html
Ja hvis det er et handelskøb...
Men nej hvis det er civilkøb eller erhvervskøb så har sælger mulighed for at fraskrive dig disse rettigheder..!
Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 11:13
af DanielXavier
Skjonnemand skrev:DanielXavier skrev:Skjonnemand skrev:Mht returret ved køb af vare over internettet så er det ikke fuldt ud korrekt Daniel.
Et køb mellem 2 privatpersoner er et civilkøb
I dette tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.
Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Dvs hvis sælger skriver i sin salgsannonce "ingen returret" så har du ikke returret!
Så det handler om hva sælger skriver i sin annonce..
I forbindelse med fjernsalg, er jeg blevet oplyst af forbrugerstyrelsen at der er returret, såfremt varen ikke lever op til beskrivelsen. Så jo.. en form for returret har man altså, som civil.
Der er ligeledes også afsagt dom, i en sag om dette.
http://www.mobildebat.dk/archive/index. ... 54128.html
Ja hvis det er et handelskøb...
Men nej hvis det er civilkøb eller erhvervskøb så har sælger mulighed for at fraskrive dig disse rettigheder..!
Almindelig handel imellem to private mennesker, som har lavet en fjernhandel v.ha f.eks bankoverførelse og postDK. Det er det dommen er afsagt i.. resten vil jeg ikke gøre mig klog på.
Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 11:21
af amddurin
QXL har osse gjort folk opmærksom på at der ER returret på vare købt i privatsalg via deres hjemmeside...
Og at dette skal overholdes ellers bliver der konsekvenser over for sælger...

Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 11:37
af leifkrarup
nbd skrev:Jeg har længe undret mig over retorikken i nogle salgsannoncer her på forum. Man møder jævnligt vendinger som "Ved hurtigt salg nedslag i pris" eller "Ved hurtigt salg medfølger..." Men hvilken status har sådanne udmeldinger? Det viser sig jo ofte, at venter man som køber en uge eller to, bliver prisen endnu mere fordelagtig for køber

Selvfølgelig kan man bare vente, men så er det jo slet ikke sikkert at det man er interesseret i stadigvæk er der. Der er ingen fast værdi på det vi sælger....værdien er det som en evt. køber vil give....
Man har selv et ansvar for at afgøre om man synes man vil betale hvad der forlanges. Det står enhver frit for at vente og se om tingene falder i pris.
Re: Salgsretorik
: tors 17. maj 2012 12:32
af wondersurfer
Kasper j. skrev:http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 80946501F0
Jeg tror at det der menes er, at hvis varen ikke lever op til ens forventninger eks. at genstanden virker, men er meget ridset, så har man returret. Men udover det, så vil det jo altid være et civilt søgsmål når man handler som privat, med mindre der er tale om bedrageri. Der var engang en som solgte verdens bedste fluesmækker for 100 kr. mener jeg. Så sendte han bare et bræt, den kunne jo bruges til at kvase en flue med, men det nok ikke verdens bedste fluesmækker. Han solgte til rigtig mange og jeg mener at han blev dømt for bedrageri. Det kunne være CWdirect som havde været på spil

Han må da om nogen kende lidt til reglerne

haha folk har da heller ingen humor nu til dags
