"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Artemia ?

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Artemia ?

Indlæg af Benny »

Hejsa,
Jeg har et "lille" problem, jeg ville gerne fodre nogle artemia op, men de død hver 6-7 dag !!! hvad gør jeg forkert ?
Jeg har prøvet nyt saltvand/akvarie saltvand, meget lys/lidt lys, meget luft/lidt luft, jeg har fodret dem med tørgær/alm. gær, spirulina og her tilsidst har jeg produceret phytoplankton (Nannochloropsis), men det hjælper ikke en pind :BA
Er der en der kan hjælpe mig, for jeg er ved at løbe tør for idéer, til hvad jeg gør galt !!! :pray:

Sådan ser mine artemia ud efter 6-7 dage :angry:
Artemia tank.jpg
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Ser lige med for jeg har samme problem. Fatter det ikke. Jeg har haft købt noget specielt foder til dem men de død alligevel.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
spdiving
Reactions:

Re: Artemia ?

Indlæg af spdiving »

Jeg har også prøvet alle de metoder du nævner der. Jeg har heller ikke kunne holde liv i dem.

Steen
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Hvilken temp har du haft på akva?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Artemia ?

Indlæg af Benny »

Jeg har 26 grader.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Jeg har lige udklækket nogle i vores kælder hvor der kun er 15 grader. Da jeg havde dem i akvarie var det ved 25 grader. Kan det være at éen temp er for høj?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Artemia ?

Indlæg af Benny »

Jeg har læst mig frem til, at et sted mellem 25-30 grader, skulle være optimalt.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Jeg prøver at sætte et lille akva op i kælderen til dem men u :W den varme. Vender tilbage hvis det går godt eller dårligt.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Artemia ?

Indlæg af Benny »

Jeg tror ikke det har noget med temperaturen at gøre, for så ville artemiaen vel dø hurtigere.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Artemia ?

Indlæg af crazy seahorse »

@ Benny Som vi talte om, så var jeg i søndags ude og besøge en opdrætter jeg kender.
Han opdrætter alt muligt. Er noget mærkeligt, så opdrætter han det - maller, amerikanske løjer, You name it - men arbejder primært med Killifisk.
Jeg var nede og se hans akvariekælder og mit blik fangede et lille 12 liters akvarie som var lidt uklart.
Jeg spurgte om han var ved at lave infusorier, men det var noget saltvand han lige havde blandet op med henblik på hans artemia opdræt.
Jeg spurgte ind til det og han viste mig en lille flad plastikbøtte, nogenlunde som dem man køber de havregrynskager i. Der var vel ca. 3 liter i.
Der gik artemiaer i alle størrelser i. Både små nyklækkede, men også nogle få voksne.
Han kører med en noget lavere salt 0/00 end vi gør i vores akvarier. Han bruger omkring 30 - 32 gr. pr liter.

Han fortalte at både han og en opdrætter i Schweitz holdt og opdrættede dem på samme vis.
Om sommeren har de dem i nogle store murerbaljer uden for. Han kom saltvand i - og her var han noget uforstående overfor vores problemer, for i har jo masser af saltvand fra, når i skifter vand.
Dette vand er jo indkørt som han sagde og indeholder alle mulige bakterier og andet som artemiaerne kan leve af til at starte på.
Når han havde disse murerbaljer med saltvand i, så tilsatte han en smule artemiaer. Man skal ikke komme for mange i til at starte med - kulturen skal lige i gang.
Så fodrer han dem jævnligt med spirulina eller lidt gær. Der må ikke kommes for meget spirulina i, da det ellers bliver til en blågrøn suppe. Men det er en fornemmelse.
Opdrætteren i Schweitz havde lavet en stamopløsning med spirulina, som han hældte lidt i en gang i mellem når han kom forbi. Han selv bruger bare spirulinapulver, som han drysser i.

Hans største problem var, at det havde regnet så meget sidste sommer så det blev for ferskt. Men artemiaerne levede da stadig, de fik bare ingen unger. Han ville dække det over i denne sommer.
Dette kunne han også lave indendørs. Han har haft op til 20 generationer artemiaer i et gl-dags akumulatorglas.

Jeg tror at forklaringen på succesen ligger i, at der ikke kommes for mange individer i til at starte med. Når det er igang, så stiger antallet af sig selv.
Samtidig kommer der jo en del naturinfusorier i, når det står på den måde. Lyset giver også en del alger af den naturlige slags, og resten klares med spirulina (endelig ikke for meget).
Han har hjemmegjorte artemiaer hele tiden til sit opdræt på den måde - og han laver en del fisk. :y
Han har kun varme på om vinteren indendørs, men ligger sjældent på over 16 - 20 grader.

Jeg har selv tænkt mig at forsøge når jeg skifter vand næste gang. Det kunne være et fint tilskud til flagefoderet.
Jeg skal nok følge op og forsøger nogen sig og har spørgsmål, så skal jeg nok prøve at undersøge det hos ham.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Artemia ?

Indlæg af nesnej »

Hej Erik

Spændende indlæg. Glæder mig til at høre lidt mere, for jeg har selv overvejet en produktion af artemia.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 20. jan 2010 07:04
14
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Artemia ?

Indlæg af Lehd »

Erik: Kørte han med luftpumpe?
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Artemia ?

Indlæg af crazy seahorse »

Lehd skrev:Erik: Kørte han med luftpumpe?
Kun når han klækker dem han bruger til sine nyklækkede unger. Det er også det eneste tidspunkt hvor varme har været på tale.
Af dem bruges der så nogle til at starte kulturen op med.

På kulturen ingen ting. Hverken luft eller varme.
Det er i det hele taget meget lavteknologisk.

Har lige talt med Benny og jeg tror at en del af problemet ligger i at vi er for utålmodige.
Både Benny og jeg regnede jo med at vi skulle bare fodre alle de her artemiaer op til en stor størrelse. Opdræt har vist ikke været i tanke, ihvert fald ikke for mig.
Men det ser ud som om, at de dyr vi tilsætter første gang er forældredyr til de kommende generationer. Sådan opfatter jeg det.
Når kulturen først er etableret, vil der løbende blive lagt æg og klækket unger, som så vokser op og lægger æg, som klækker osv osv.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 20. jan 2010 07:04
14
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Artemia ?

Indlæg af Lehd »

Super... Vi gi'r det chancen igen herhjemme...
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Var der noget i vandet, mener tang, alger eller noget? Ved godt at der blev fodret ned alger men var der noget de kunne gemme sig i?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Artemia ?

Indlæg af crazy seahorse »

Macdoo skrev:Var der noget i vandet, mener tang, alger eller noget? Ved godt at der blev fodret ned alger men var der noget de kunne gemme sig i?
I den lille bøtte jeg så inde i hans akvariekælder, lå der en enkelt lille stængel grønt et eller andet, men det tror jeg mere var et tilfælde.
I murerbaljerne udenfor har der sikkert blæst et eller andet ned i, men det blev ikke nævnt som et issue.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Artemia ?

Indlæg af Mikkel E »

Lykkedes det for nogle af jer?
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Nope. De overlevede lidt længere for mig uden varme på. Jeg var ude og besøge danmarks akvarie i efteråret og der fik jeg a vide at de har HQI pære over deres artemia da de skulle bruge sollys for at blive større. De havde prøvet med andet men det virker bedst med HQI.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Artemia ?

Indlæg af leifkrarup »

Da saltvand fyn stadig eksisterede opdrættede han artemia. Han kom få stk. I et akv. Ca. 50 l. Fodrede med en smule tørgær til vandet var let tåget. Når uklarheden så var væk fodrede han igen. Mener at han havde luftsten på men ikke lys.
Det er lang tid siden så dette er bare hvad hvad jeg mener at huske.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Artemia ?

Indlæg af Mikkel E »

Så du fik dem til at overleve en 10 dage eller sådan noget?
Jeg har også læst at de skal have en lyskilde på over 100 w, men jeg synes nu har har set flere der har kunne holde liv i dem med mindre...
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Artemia ?

Indlæg af Mikkel E »

leifkrarup skrev:Da saltvand fyn stadig eksisterede opdrættede han artemia. Han kom få stk. I et akv. Ca. 50 l. Fodrede med en smule tørgær til vandet var let tåget. Når uklarheden så var væk fodrede han igen. Mener at han havde luftsten på men ikke lys.
Det er lang tid siden så dette er bare hvad hvad jeg mener at huske.
Jeg har også overlevejet at købe nogle voksne og lave dette trick, det virker som om at det andet er lidt tilfældigt om man får noget ud af det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Artemia ?

Indlæg af crazy seahorse »

Mikkel E skrev:Lykkedes det for nogle af jer?
Tja, det virkede ok i en murerbalje uden for. (Inden for duede det ikke, måske pga lyset).
Havde opgivet det, da jeg pludselig opdagede at der svømmede artemiaer rundt i baljen.
Jeg tror jeg fodrede for lidt på dem. Men de gik der længe (et par måneder) og de voksede.
Men jeg ved at en af de andre brugere herinde, som var mere over sine, havde rimelig held med det.
Han havde vist et lille varmelegeme i og vistnok også lidt luft. Men han havde så mange så han kunne fodre med dem.

Jeg har stadig min balje stående med vand i og jeg afventer lidt mildere vejr og så prøver jeg igen.
Det kan også være at de arter sig som Daphnia. Dem "laver" jeg i en palletank med regnvand.
Her ligger der hvilende æg i bundlaget, som klækker når temperaturen bliver til det.
De første år var der ikke ret mange, men sidste år fodrede jeg dagligt med dem (til mine killier)

Efter mine erfaringer virker det at have dem uden for, men de skal fodres mere end jeg gjorde med mine.
Mht Danmarks Akvarie, så har det nok noget med lyset at gøre. Mine fik jo sol da de stod ude.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Artemia ?

Indlæg af Macdoo »

Det kunne være at jeg skulle prøve igen.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Artemia ?

Indlæg af crazy seahorse »

Macdoo skrev:Det kunne være at jeg skulle prøve igen.
God idé.
Kig på mit øverste indlæg. Der står hvordan en opdrætter i Schweitz laver dem.
For at forhindre "udvanding" har jeg lagt en pleksiglasplade over baljen.
Men det skal nok være noget varmere i vejret.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Artemia ?

Indlæg af FrederikT »

Er der ikke et sted på sf hvor fremgangsmåde måden for opdræt er beskrevet.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Artemia ?

Indlæg af Benny »

Det er lykkedes for mig, op til flere gange at få artemia til at overleve i længere tid, der var ikke noget i galt, med min fremgangsmåde, jeg havde simpelthen for mange artemia i det lille akvarie jeg brugte, og det kunne de ikke tåle.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Artemia ?

Indlæg af Mikkel E »

Godt at høre, fik du dem til at yngle?
Har du nogle billeder af den størrelse du nåede op på og en mere detaljeret fremgangsmåde? :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Artemia ?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har i dag været på den årlige udstilling af killis.
Og se hvad der stod på disken i den lille butik (ikke den større kommercielle i salen).
IMAG1412.jpg
IMAG1413.jpg
Det er store artemia, opfodret på samme måde som det er beskrevet i nogle af de indlæg jeg har lavet i tråden.
Jeg skal nok forhøre mig hos ham der har lavet dem, om der er kommet nye tips til siden sidst jeg talte med ham om det.
Men jeg er sikker på, at det er uhyre simpelt og lavpraktisk. De laves nok udenfor stadigvæk.
Talte med en anden akvarist derude og han lavede dem også, men havde pt problemer med at få dem over det første stadie.

Et af de problemer vi tidligere har haft med at få dem til at leve, er nok foderet. Når de når til et vist stadie skal de have alger, som de kan gå og gnave af. Men som sagt, jeg følger op på det.

Hvis nogen selv vil se og få nogle fif fra "mesteren" selv, så er der åbent i morgen også ml 10 og 12
Det er i Valby medborgerhus. Der er gratis adgang. Spørg efter Mogens, hvis I skal lure staldtricks.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Artemia ?

Indlæg af Carsten »

Flemming fra Lejre harlavetdem hvor de stort set har passet sig selv.
Han satte en spand uden for med saltvand og en god slat phytoplankton.
Da planktonen var blevet en "tyk" grød, kom der et antal artemia i, og så kom der et låg på for at forhindre fortyndning af vandet.
Artemiaerne voksede sig store og tykke og ynglede. Da det blev vinter og vandet frøs, stod spanden stadig ude. Da solen endeligt kom igen, klækkede der nye artemia, og processen har gentaget sig.
Planktonen er der i så store mængder at den tilsyneladende er istand til at holde stand mod artemiaerne.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Artemia ?

Indlæg af Mikki »

Har ikke lige læst hele tråden, men de gange jeg har prøvet er det med 19 5 saltinitet og så har de klæket fint, skal det tilpasset baljen kan det jo hæves i små skridt
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"