Hvem er den bedste nabo?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Hvem er den bedste nabo?

Indlæg af Allan M »

Efter min Ricordea brændte min Acan og den erklærede fuld meltdown, har jeg fået mega respekt for den krigsføring der sker i karret.
Som eksperiment står Ricordea, Zoanthus og Clavularia og kæler med hinanden lige nu. Ingen problem!

Var jeg så bare mega uheldig med Acan eller er de specielt sårbare?
Får snart flere Acan og Blastomussa hjem, samt Scolymia. Skal jeg være specielt varsom med at sætte disse tæt på Ricordea?

Er lidt ked at at lære det på den hårde måde, så fif tages imod med klaphånd!
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem er den bedste nabo?

Indlæg af Carsten »

Generelt skal du lade koraller stå så de ikke rører hinanden. Med tiden kan de så vokse så der bliver kontakt. De kan stå og se ud som om de "hygger" sig, men pludseligt er der en som ikke synes det er sjovt mere, og så går den kemiske krig i gang.

Koraller inden for samme slægt, f.eks Montipora skader ikke hinanden, men Acropora mod Montipora går galt, og det er altid acropora der vinder.

Sæt dem som du vil, men hold meget øje med dem, krigen går igang uden forvarsel.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Takker! "Problemet" er jo lidt at det ikke er så let i et Edge, at de ikke kommer til at stå tæt, da der jo ikke er så meget plads fra før.
Når jeg så ser billeder på nettet hvor forskellige koraller står tæt i tæt, også Ricordea og Acan, så undrer jeg mig om mit tilfælde bare var mega uheld.

Jeg holder øje med dem! :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Allan M skrev:Takker! "Problemet" er jo lidt at det ikke er så let i et Edge, at de ikke kommer til at stå tæt, da der jo ikke er så meget plads fra før.
Når jeg så ser billeder på nettet hvor forskellige koraller står tæt i tæt, også Ricordea og Acan, så undrer jeg mig om mit tilfælde bare var mega uheld.

Det er jo problemet med de der micro akvarier, at selv de mindste ting virker kæmpestore deri.
Du kommer som andre til at lære begrænsnings kunst.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af Allan M »

Carsten skrev:
Allan M skrev:Takker! "Problemet" er jo lidt at det ikke er så let i et Edge, at de ikke kommer til at stå tæt, da der jo ikke er så meget plads fra før.

Det er jo problemet med de der micro akvarier, at selv de mindste ting virker kæmpestore deri.
Du kommer som andre til at lære begrænsnings kunst.
Det er den værste sætning jeg har hørt længe! Hehe. Men du har ret og det er noget jeg har det meget meget svært med, da der jo er så uendelig mange smukke ting.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"