Hej Alle.
Er virkelig nybegynder her i faget, men har for ganske kort tid siden købt et 385 liters med målene l110 * d70 * h50 men har et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med at besvare:
1) Hvor meget cirkulation bør jeg have?
2) Har købt 2 Tunze 6045 men vil høre om det er nødvendigt med 2 pumper eller om jeg vil kunne klare mig fint med en større - tænker på 1 tunze 6065, 6085 eller måske endnu bedre en 6105??
Jeg er stor fan af at teknikken er gemt helt væk og det vil gøre det væsentligt lettere for mig kun med en pumpe og min tanke var at når nu akvariet ikke er så langt at jeg måske kunne klare mig lige så fint med en?
Hvad synes i og hvad har i bedst erfaringer med?
På forhånd tak
Crubbe
Cirkulation i 385 liters
-
- Reactions: 0
Re: Cirkulation i 385 liters
Det optimale er flere små pumper da det er meget nemere at få fjernet døde zoner med flere pumper end kun 1 pumpe. Så jeg er bestemt ikke tilhænger af at man kun har 1 pumpe i akvariet.
Hvor store og hvor mange pumper du skal bruge afhænger af din stensætning samt hvor fint dit bundlag skal være (korn størlse) jo finere sand jo sværer er det at få det til at blive liggene.
Husk rigligt med Cirk. Er den bedste løsning frem for at have alt for lidt.
Steen
Hvor store og hvor mange pumper du skal bruge afhænger af din stensætning samt hvor fint dit bundlag skal være (korn størlse) jo finere sand jo sværer er det at få det til at blive liggene.
Husk rigligt med Cirk. Er den bedste løsning frem for at have alt for lidt.
Steen
-
- Rev haj
- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Crubbe og velkommen tilCrubbe skrev:Hej Alle.
Er virkelig nybegynder her i faget, men har for ganske kort tid siden købt et 385 liters med målene l110 * d70 * h50 men har et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med at besvare:
1) Hvor meget cirkulation bør jeg have?
2) Har købt 2 Tunze 6045 men vil høre om det er nødvendigt med 2 pumper eller om jeg vil kunne klare mig fint med en større - tænker på 1 tunze 6065, 6085 eller måske endnu bedre en 6105??
Jeg er stor fan af at teknikken er gemt helt væk og det vil gøre det væsentligt lettere for mig kun med en pumpe og min tanke var at når nu akvariet ikke er så langt at jeg måske kunne klare mig lige så fint med en?
Hvad synes i og hvad har i bedst erfaringer med?
På forhånd tak
Crubbe

Tillykke med den nye balje

Jeg vil gå efter at have en cirkulation 40 gange akvariet volume. Altså hvis du har 2 stk. 6045'ere, som giver 4500 l/t = 9000 l/t. Så vil det kun give en cirkulation 23 gange akvariets volume. Dette vil måske være fint nok til dit akvarie. Men det kommer ligeså meget an på din stenopsætning. Den skal nok være meget luftigt, hvis du skal kunne nøjes med de 2. Og så skal du nok have en del flere levende sten i din sump, da det er de levende sten, som filtrere dit vand.
Personligt vil jeg altid vælge flere pumper, da der i et saltvandsakvarie ikke må være nogle døde punkter. Det vil være meget svært at undgå med kun en pumpe

Så jeg vil købe to Tunze 6045 mere, og så vil jeg mene, at du er godt dækket ind.
Det bliver nok svært at skjule alt teknik. Der er flere måder til at skjule disse på. Og det er en smagssags, hvad man kan lide/ har erfaringer med.
Håber, at dette kunne svarer lidt på dine spørgsmål

Mvh.
Marco
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Helt enig med Steen og Marco
Omkring turnover er det afhængig af hvad du ønsker at holde i baljen.
Typisk tales der om 20-60 gange volumen i baljen som flyttes pr liter i timen, enkelte er ved sps baljer helt oppe på 100 gange.
Mere vigtigt som Steen os beskriver er placering, af både pumper og dekoration, så du undgår døde zoner.
Held og lykke - fed hobby, men dyr
Mvh
Peder
Omkring turnover er det afhængig af hvad du ønsker at holde i baljen.
Typisk tales der om 20-60 gange volumen i baljen som flyttes pr liter i timen, enkelte er ved sps baljer helt oppe på 100 gange.
Mere vigtigt som Steen os beskriver er placering, af både pumper og dekoration, så du undgår døde zoner.
Held og lykke - fed hobby, men dyr

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium