Kan alt teknik skjules?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

Kan alt teknik skjules?

Indlæg af Stephan A »

Hej. Efter mange planer (som desværre ikke er blevet til noget), har jeg nu øjnet muligheden for et saltvandsakvarie. Jeg er stadig i planlægningsfasen, men den grundlæggende idé er som sådan gennemarbejdet.

Jeg har tænkt mig at starte i det mindre, da min boligsituation samt SU ikke tillader andet. Med det sagt, så er min plan at akvariet skal være et mark II fra akvastabil. Mål: 80x50x40 (bhd).

Mit spørgsmål er så om man på nogen mulig måde kan skjule al teknik. Hermed mener jeg overløb samt div. cirkulationspumper. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at have en sump så jeg i stort omfang kan gemme det værste væk der, men jeg er generelt ikke tilhænger af synlig teknik, da jeg gerne vil have et clean look.

Håber i kan besvare mit spørgsmål - eventuelt gerne med relevante billeder, hvis det bliver aktuelt.

Mvh.
Stephan
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kan alt teknik skjules?

Indlæg af Gambi »

hej :-)

jeg har selv lige fået lavet et Mark II 100x50x55 (LxBxH) med tilhørende kabinet, om til saltvand. overløbet er lavet i glas, hvor jeg har stildt lidt levende sten op af for at dække det til, og det der ikke er dækket til. vil jeg lime koraler på. og det som ikke bliver dækket, vil med tiden blive dækket af kalkalger, så du tildsidst ikke vil kunne se det. cirkulationspumper, kan du gemme i nogle holdere der er lavet i reefkeramik, reefkeramik kan du foresten også sætte på dit overløb hvis det er du vil have en anden løsning til at dække dit overløb. du kan se lidt billeder af mit akvarie i min tråd. som hedder Gambi´s 275 liters rumdelerakvarie osv...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Du kan sagtens skjule pumper og baggrund, men husk at tænke ind i det, at pumperne af og tilskal op og renses, og det er træls hvis de sidder neders i stensætningen, gemt væk i en sten.. :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Hvis der laves væg vil jeg mene man kan komme tæt på et teknikfrit display. Pumperne kan skjules bagved væggen, derefter kan der monteres de såkaldte loc line i bagvæggen, så kan du selv reguleres udstrømmer retningen. Lidt ligesom RSM modellerne.
Udstrømmerrørene(loc line) kan skjules af LS. Så slipper du også for at flytte LS for at rense pumper osv.

Mvh Bergenser
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Jeg har netop lavet et setup hvor jeg har søgt at skjule pumpe, overløb osv.
Overløb og bagvæg er beklædt med keramikplader fra aquaroche, som hele akvariet iøvrigt er dekoreret med. Mine to tunze nanostreams er skjult bag tunzes egne streamrocks. Jeg har fået limet streamrock modulerne fast på bagvæggen og keramikken i akvariet således at man sagtens kan fiske pumperne op. Det eneste der synligt er 10cm ledning og udstrømmeren fra min retur. Det er ikke totalt usynligt....meeen syntes det er blevet ret cool.

Mvh

Troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"