KRABBER !!!!!
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2008
KRABBER !!!!!
Hej !
For 7 måneder siden købte jeg et 130 D RSM akvarie til min søn og en masse MEGET levende sten,sand osv. Det blev indkørt uden problemer og da værdierne var fine købte vi fisk.
Fiskene forsvandt dog ret hurtigt om natten og vi måtte have Thomas fra Dansk Saltvandscenter herud og kigge på akvariet. Han tog vandprøver og konkluderede at der var krabber i den MEGET levende sten ! Jeg tog stenene op til kontrol og ganske rigtigt-de var fulde af muslinger og krabber og sikkert æg også.
Jeg supplerede ikke op med fisk for vi regnede med at krabberne gik i vores indkøbte krabbefælder men nej, det gjordee kun vores rejer i akvariet-ØV !
Nu spørger jeg så dette kloge forum om hjælp til at få fjernet krabber,æg så min stakkels søn kan få nye fisk der ikke bliver spist om natten !
Jeg selv har 3 forslag men er godt klar over at det koster noget bakteriekultur :
Skylle hele stenbeholdningen i ferskvand og håbe at krabberne forlader deres genmmesteder så stenen kan sættes i igen ?
Koge den nederste 1/3-del af alle sten så dér hvor krabberne formentlig befinder sig bliver de kogt sammen med ders æg,mens 2/3 af stenen forbliver levende ?
Tørlægge alle sten i en balje f.eks i 1 døgn til krabberne forlader hullerne for at finde vand(dette tager dog ikke eventuelle æg) ?
Koge det hele og tilsætte ny bakteriekultur evt købe nogle flade levende sten med kultur i men uden gemmestedeer for krabber ?
Bundlaget skiftes under alle omstændigheder så det er kun et spørgsmål om stenene.
Kan man evt tilsætte noget der slår krabber ihjel ligesom sneglegift i et ferskvandsakvarie men uden at slå bakteriekultur og fisk ihjel ?
Hjælp os please- det er en maget dyr og ulykkelig situation for stakkels Anders på 13 år som elskede sine "Nemo" fisk mm
Tusind tak for alle jeres gode tips og råd.
Mange hilsner til Jer alle
Anders og Niels
For 7 måneder siden købte jeg et 130 D RSM akvarie til min søn og en masse MEGET levende sten,sand osv. Det blev indkørt uden problemer og da værdierne var fine købte vi fisk.
Fiskene forsvandt dog ret hurtigt om natten og vi måtte have Thomas fra Dansk Saltvandscenter herud og kigge på akvariet. Han tog vandprøver og konkluderede at der var krabber i den MEGET levende sten ! Jeg tog stenene op til kontrol og ganske rigtigt-de var fulde af muslinger og krabber og sikkert æg også.
Jeg supplerede ikke op med fisk for vi regnede med at krabberne gik i vores indkøbte krabbefælder men nej, det gjordee kun vores rejer i akvariet-ØV !
Nu spørger jeg så dette kloge forum om hjælp til at få fjernet krabber,æg så min stakkels søn kan få nye fisk der ikke bliver spist om natten !
Jeg selv har 3 forslag men er godt klar over at det koster noget bakteriekultur :
Skylle hele stenbeholdningen i ferskvand og håbe at krabberne forlader deres genmmesteder så stenen kan sættes i igen ?
Koge den nederste 1/3-del af alle sten så dér hvor krabberne formentlig befinder sig bliver de kogt sammen med ders æg,mens 2/3 af stenen forbliver levende ?
Tørlægge alle sten i en balje f.eks i 1 døgn til krabberne forlader hullerne for at finde vand(dette tager dog ikke eventuelle æg) ?
Koge det hele og tilsætte ny bakteriekultur evt købe nogle flade levende sten med kultur i men uden gemmestedeer for krabber ?
Bundlaget skiftes under alle omstændigheder så det er kun et spørgsmål om stenene.
Kan man evt tilsætte noget der slår krabber ihjel ligesom sneglegift i et ferskvandsakvarie men uden at slå bakteriekultur og fisk ihjel ?
Hjælp os please- det er en maget dyr og ulykkelig situation for stakkels Anders på 13 år som elskede sine "Nemo" fisk mm
Tusind tak for alle jeres gode tips og råd.
Mange hilsner til Jer alle
Anders og Niels
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
Re: KRABBER !!!!!
jeg ville lade det køre og så når man spottede en krabbe så enten fange den eller hvis den gemte sig så jag en skruetrækker ind i hullet. det er sådan jeg er kommet af med mine krabber
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7100 Vejle
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Lindved
hejsa
jeg er godt nok ret ny i saltvand. men jeg har fanget alle mine krabber ( tror jeg ) ved at stå op om natten, lyse ind i akvariet med en lommelygte også fange krabberne der var fremme hvis der var en der nåede at kravle i et hul så stak jeg den med en skrue trækker.
jeg har ikke set krabber i over 1 måned nu.
hanne
jeg er godt nok ret ny i saltvand. men jeg har fanget alle mine krabber ( tror jeg ) ved at stå op om natten, lyse ind i akvariet med en lommelygte også fange krabberne der var fremme hvis der var en der nåede at kravle i et hul så stak jeg den med en skrue trækker.
jeg har ikke set krabber i over 1 måned nu.
hanne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
nu er det jo ikke sikkert, at det er krabber, der har taget fisken. Mange krabber er faktisk udelukkende algeædere - det kommer an på arten. Har krabben hår på kroppen, siger man vidst herinde, at den bør fjernes, men jeg har da selv flere krabber, og har ikke haft dødsfald af den grund (7-9-13)
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hmmm jeg mener have læst de skal bruge kød for at skifte ham eller ihvertfald for at producere sperm og egg kan ikke finde artiklen igen.håber det er okMange krabber er faktisk udelukkende algeædere

-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2791 Dragør
Tak for Jeres råd ! Alle sten er nu checket og der er konstateret en slags muslinger med krabber indeni. Der er desværre så mange huller og gemmesteder i mine sten at de alle byttes i morgen. Jeg måtte derfor vælge at koge sandet og tage alle sten ud og nu starter vi forfra igen i morgen. Tror I de 4 fisk der er tilbage kan overleve eller skal de i karantæne imens mon ? Jeg har beholdt vore anemoner og koraler hvor der helt sikkert ikke er krabber i. det er nogle små sorte krabber med striber på ben og kløer, nogle sande kanibaler kan jeg roligt sige. De kostede os 12 fisk ialt.
Tak for et super form iøvrigt !
Tak for et super form iøvrigt !
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- tobi100000
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland
Jeg havde selv mange krabber i en sten jeg købte, og de opholdte sig kun i den ene sten.
Jeg tog den op og spidede dem en efter en fordi hullerne var store nok og bagefter smed jeg den i sumpen.
Men ellers hvis der ikke er for meget liv i den kan du jo altid smide den væk eller noget og så købe en ny? (Hvis de holder til i f.eks. kun en sten)
Jeg tog den op og spidede dem en efter en fordi hullerne var store nok og bagefter smed jeg den i sumpen.
Men ellers hvis der ikke er for meget liv i den kan du jo altid smide den væk eller noget og så købe en ny? (Hvis de holder til i f.eks. kun en sten)
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Plejer man ikke at sige at krabber er opportunister.ole. skrev:hmmm jeg mener have læst de skal bruge kød for at skifte ham eller ihvertfald for at producere sperm og egg kan ikke finde artiklen igen.håber det er okMange krabber er faktisk udelukkende algeædere![]()
Opportunisme (af latin: opportunus, gunstig) betegner en handlemåde, hvor man indretter sig efter en given situation uden at tage hensyn til principper(sædvanlige foderemner).
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Det var nu også det jeg hentydede tilole. skrev:hej ANders det er ret usandsynlig de æder koraller men nogen slags gør mer sandsynlig mad er orme,snegle og andre crustaceer de helt store krabber tar fisk hvis de kan fange dem

Synes dog nu at have hørt fra flere at især Zoantharia ofte er ofre for krabber.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions: