"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er det ?????

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nightmare
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 22:28
18
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nørre Alslev

Hvad er det ?????

Indlæg af Nightmare »

Er der nogen som kan genkende sådan en fætter? (Det er svært at tage et ordenligt billede af den)Det er nu nummer 2 som jeg fisker op fra baljen. Jeg valgte at fiske dem op da fiskene er bange for den. Den svømmer hurtigt og i alle vanddybder.
Vedhæftede filer
Hvad er det2.jpg
Hvad er det2.jpg (43.8 KiB) Vist 823 gange
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det ligner meget den jeg så i min balje:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=4284&highlight=

Der er reference til et par artikler om emnet i den tråd.

Hvordan fangede du den - de skulle være pænt hurtige.

/Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

En karpelus (Branchiura)?
Brugeravatar
Nightmare
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 22:28
18
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nørre Alslev

Indlæg af Nightmare »

Ja den var pæn hurtig. Jeg fangede den med net. Men nu frygter jeg det værste. Hvis det er en af de parasitter og jeg har allerede fanget 2 så er der vel også flere. Hvad gør jeg. Jeg fandt dem i min søhestakvarie og de er rimelig sarte. Jeg er bange for at de skulle sætte sig på hestene. Er der noget I kan foreslå at jeg kan gøre andet end at fange dem når de er synelig? :help:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Der bliver linket til et par artikler i den anden tråd - læs dem.
For at finde ud af hvor slemt det er, kan du prøve at snige dig hen til baljen en times tid efter lyset er gået ud. Gennemsøg bundlaget med en svag rød lygte - du skulle kunne se dem fedte rundt på jagt efter føde. Her taler jeg ikke af erfaring, da jeg har prøvet at afsøge mit flere gange uden at finde nogen (og det er jeg ikke ked af......).

Prøv også at sammenligne med billederne i artiklerne for at fastlægge hvilken type det er. Nogle er mere skadelige end andre.

Held og lykke.

Mvh
Kim
Brugeravatar
Nightmare
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 22:28
18
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nørre Alslev

Indlæg af Nightmare »

Okey tak. Jeg må prøve at kigge efter dem når lyset går ud. Men denne lille fætter fangede jeg svømmende med fuld skrue midt på dagen. Den var ikke engang bange da jeg fulgte efter den med nettet. Men det var fiskene. Når den nærmede dem stak de til søs. Så de kunne i hvert fald genkende den.

Mv.

Nick
Brugeravatar
Nightmare
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 22:28
18
Postnummer: 4840 Nørre Alslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nørre Alslev

Indlæg af Nightmare »

Nu har jeg kigget rigtig mange links igennem, men det er ret svært at finde dens identitet. Men jeg har stødt på en som ligner den meget godt. (Sphaeromatid Isopods) :evil:
http://www.reefkeeping.com/issues/2002-05/rs/index.php.

Jeg har taget dyret ud fra mine heste og smidt den i min karantenebalje(40L) til nærmere undersøgelse. Jeg prøver at holde liv i den til jeg finder identiteten på den.
Vedhæftede filer
maven.jpg
maven.jpg (32.85 KiB) Vist 738 gange
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Måden at konstatere om det er Sphaeromatid på, er at checke om den ruller sig sammen som en bænkebider, når du prikker til den. Gør den det, er det Sphaeromatid - og så kan du, så vidt jeg har kunnet læse mig til, ånde lettet op. De er skraldemænd og snylter godt nok på fiskene men slår dem ikke ihjel. Og så er det en han du har på billedet !

Er det derimod en Cirolanid, der IKKE ruller sig sammen, så er du på den og den eneste vej er, at begynde og at rense ud i dem vha. de metoder der beskrives i artiklen.

Men undersøg nu lige omfanget af dem, inden du går i panik. Jeg checker jævnligt efter med lygten, for at holde øje med at der ikke kommer flere.

Og lad være med at stikke grabberne ned til den - der cirkulerer nogle ret fantastiske historier om folk, der er blevet byttedyr for de små sataner.

Mvh
Kim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"