Efterlysning af ARTEMIA levende,

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
missberg
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skovlunde

Efterlysning af ARTEMIA levende,

Indlæg af missberg »

Hej alle :f3: :f2:

er der nogen der har levende artemia voksne el. kender nogen der har en kultur der måske ville sælge nogen til mig?

Jeg har anskaffet en flagermusefisk hos Carsten som kun spiser levende føde :( jeg er igang med en kultur men det går bare alt for langsomt før de bliver voksne nok til at kunne spises af voksne fisk.

er ved at gå ud af mit gode skind, den har ikke fået mad i en uge men er stadig ikke død el noget. svømmer bare direkte igennem det andet mad de andre får :?

Håber nogen kan hjælpe :G :G :G :G
starter op endnu engang med helt nyt akvarie 450 liter. wauw!!
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Efterlysning af ARTEMIA levende,

Indlæg af troels »

Så skulle du jo nok ikke have købt den ;) .. Anyway ked af at sige det men du kan næsten ligeså godt opgive med det samme.. den er næsten umulig at holde i live over længere tid, hvis der altså er tale om en P. Pinnatus ( med orange bånd ) hvilket jeg formoder da den næsten altid er den folk køber som impulskøb..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvorfor er det de er så svære at holde i live?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg så dem levende i The Great Salt Lake, lidt vest for Salt Lake City. Men der er selvfølgelig lidt langt efter levende foder :wink:

Hvad med at fange lidt blandet foder fra et vandhul? Jeg har mange gange givet mine fisk dafnier, cyclops, myggelarver etc.

Alternativt: på stranden kan du fange tanglopper. Fiskene ELSKER dem. De er lettest at fange med en lille lav bakke (eller dybt låg) med lidt vand. Når du løfter tang eller sten, hopper tanglopperne rundt. Dem der lander i bakken kan ikke hoppe fordi de ligger i vand. De kan så hældes i en transportspand. NB: vær ikke for grådig - mange tanglopper i ikke ret meget vand ender med at de dør af iltmangel. Og så har du kun dødt foder...
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Endnu en kedelig skæbne, for en ellers smuk fisk.

Og endnu en type fisk forhandlere ikke burde tage hjem til andre end professionelle.. :rolleyes:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Han$en skrev:Endnu en kedelig skæbne, for en ellers smuk fisk.

Og endnu en type fisk forhandlere ikke burde tage hjem til andre end professionelle.. :rolleyes:
Hvorfor skulle forhandlere ikke tage lidt specielle fisk hjem ?
Det kan eller vil aldrig være en forhandlers ansvar om køber ved noget om de fisk de køber, en forhandler kan jo kun fortælle køber hvad den spiser og hvordan den skal passes, hvis kunden så alligevel vælger at købe så er det købers fejl helt alene hvis det ikke kan lade sig gøre pga den ene eller den anden faktor.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vil give Han$en ret, det er en så speciel fisk at den kun skal tages hjem på bestilling til kunder som med sikkerhed kan give den de forhold den kræver. Fisken kan blive op til 60 cm lang og mindst dobbelt så høj!!

Lige nu er det artemia tid, ved kysterne, så ned og køb et net, og så en tur ud til nogle lystbåde havne og hente foder til den.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Mack - Som Carsten nævner + at vi vidst godt kan blive enige om at ikke en eneste privat her i landet kan give den rette forhold. Om kunder køber fiskene eller ej - Forhandleren får dem hjem, og fiskene dør. Uanset om de købes eller bliver tilbage hos forhandleren.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

jo men der er vel også enkelte der rent faktisk er i stand til at have sådanne en fisk og forhandler følger vel bare udbud/efterspørgsel og det er der da intet galt i.

Jeg tror nu heller ikke der er mange forhandlere der rent faktisk tager fisk af denne karakter hjem da de er meget svært omsættelige.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg holder fast i at fisk som disse ikke burde tages hjem, medmindre der er tale om kæmpe show-akvarier, eller folk der kan dokumentere en korrekt pasning.

Efter min mening er der en ordentlig bunke fisk der rent faktisk burde kræve speciel tilladelse fra Skov & Naturstyrelsen pga de altid dør efter kortere perioder i akvarie, og pga folk sjældent kan give dem noget der minder om de rette vilkår.

Det er ikke for at være efter personen der har købt fisken her - Det er såmænd en helhed. Jeg har det på nøjagtig samme måde med fx Zanclus sp.. Nogle går op i det, og arbejder med fisken, finder de få svampearter i DK den kan overleve på og får fisken til at trives.. Men der dør stadig 200+ af dem om året i vores land alene pga fejlernæring.. En ting er at en fisk er pisse flot, men noget andet er sgu at det er ren mishandling at en fisk ikke kan få opfyldt sine levevilkår og spisevaner i et akvarie.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Så du vil have restriktioner for forhandlere over hvad de må tage hjem fordi der er en køber eller 200 + der ikke kan finde ud af det ?

Det er i min verden ikke forhandler som har problemet det er køberens ansvar at sætte sig ind i hvad han kan forventer ved købet af denne type fisk. Og igen så mange af disse fisk ses der nu altså heller ikke i fri handel.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jamen mener du da at fisken lider en anden skæbne hvis den svømmer 3mdr i et forhandler akvarie?

Jeg mener helt bestemt der bør være restriktioner på arter der har så høj dødelighed i akvarie som mange fisk har. Og nu kender jeg ikke jyske forhandlere, men i KBH området ses det med stort set HVER sending at der er flere umulige fisk og koraller iblandt. Husk på at evt. restriktioner til enten forhandlere eller fangststationer er med til at beskytte havene. Vi straffer i forvejen koralrevene, så der kan lige så godt spares hvor det er muligt!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

jamen naturligvis men stadigvæk så er det et regelsæt der skal udformes og hvis fisken / fiskene er udrydningstruet så er det naturligt at der bliver lukket for import men hvad skal det nytte kig på L-046 zebra mallen som sælges til priser på over 1000 for et enkelt individ VF godt nok ferskvand men det går vel samme vej.

Derfor siger jeg det hjælper ikke at lægge restriktioner i vejen for en forhandler det er køberne der skal have så meget forståelse og viden at de holder sig fra fisk der ikke egner sig til akvarie hold.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jamen jeg tænker sgu ikke kun 2 saltvandsarter, jeg tænker vilde dyr i helhed.

Og jeg ved også godt at restriktioner ikke bare er lige til - Derfor skriver jeg også at der burde være.. Men ud over det, så burde det sgu også være alm. fornuft at forhandleren prøver at forebygge lidt ved at spørge ind til forholdene fisken skal gå under. Kundens ansvar eller ej, så mener jeg nu også at forhandler har en del af det. Det er ham der bestiller noget umuligt hjem, og udmærket kender den fremtidige skæbne.

Men det er problemet - De tænker kun med muldvarpen :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

det tror jeg nu ikke gælder alle, men det skal jeg lade være usagt da jeg ikke kender alle
Det er bare svært at fastholde, for hvis der er en der har denne fisk som er vildt spændende så vil de andre også have den og vupti så ruller snebolden.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Burde moral ikke diskuteres i en anden tråd? :rolleyes:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mack skrev:jamen naturligvis men stadigvæk så er det et regelsæt der skal udformes og hvis fisken / fiskene er udrydningstruet så er det naturligt at der bliver lukket for import men hvad skal det nytte kig på L-046 zebra mallen som sælges til priser på over 1000 for et enkelt individ VF godt nok ferskvand men det går vel samme vej.

Derfor siger jeg det hjælper ikke at lægge restriktioner i vejen for en forhandler det er køberne der skal have så meget forståelse og viden at de holder sig fra fisk der ikke egner sig til akvarie hold.
Det kunne forholdsvis let klares ved negativ liste. Er fisken på den liste, skal der en tilladelse til import i hvert enkelt tilfælde.

Synes ikke helt du kan sammenligne zebramallen fra ferskvand og så saltvandfisk. Zebramallen bliver opdrættet, så med mindre man er virkeligt hooked på den, vil de fleste nok vælge de opdrættede.
Det er et valg som du ikke kan gøre i saltvand. At forlange at alle køberne skal vide 100% om alle fiskeslægterne før end de køber dem. Det lugter lidt meget af en eksamen i akvariehold. Hvorimod negativ lister, hvad importørene skal holde sig fra er lettere at admimistere
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Helt enig med dig Hansen :-) med det lille tillæg at køber sandelig også har et ansvar for at sætte sig ind i hvad han putter i baljen og om han kan honorere de krav det, i så fald stiller... men ja. ansvaret starter hos forhandleren og det han importerer....
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

engelquist skrev:Helt enig med dig Hansen :-) med det lille tillæg at køber sandelig også har et ansvar for at sætte sig ind i hvad han putter i baljen og om han kan honorere de krav det, i så fald stiller... men ja. ansvaret starter hos forhandleren og det han importerer....
Lige præcis.. Jeg er af den personlige mening at det fulde ansvar starter hos forhandler, og at ringen starter der fra. Alle forhandlere ved hvilke fisk og koraller der er umulige.

Carsten - Negativ liste, det var det jeg har ledt efter siden argumenterne startede.. Jeg kan ikke være mere enig!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"