"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
si.f
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 11:27
13
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2011

Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af si.f »

Jeg er i opstartsfasen af mit speciale, som bl.a. skal omhandle territoriel adfærd hos Pomacanthus imperator. Jeg er i den forbindelse støt på nogle problemer med at finde egnet teoretisk materiale specifikt for denne art. Derfor vil jeg spørge jer kære akvarister om hjælp. Jeg vil gerne have detaljerede oplysninger om hvilke positurer (og andre tegn på aggressivitet) hos Pomacanthus imperator i har observeret. Eller hvis nogen af jeg kender til en fantastisk bog eller lignende, hvor dette er beskrevet. Jeg vil på sigt også gerne have nogle flere fisk at lave forsøg på, da jeg kun har to til rådighed lige pt.
:f1:
Mere om forsøget:
Pomacanthus imperator er en meget aggressiv fisk og er derfor ideel til at udfører adfærdsforsøg med. Jeg vil i mit forsøg undersøge hvad der kan udløse denne adfærd ved hjælp af computer animeret attrap, hvor man således har mulighed for at ændre på de forskellige parametre. Den animerede model vises gennem glasset til fisken og den reaktion observeres. Jeg vil løbende vise den forskellige animationer hvor jeg har ændret på farve, mønster, størrelse osv. Efterfølgende skal der udarbejdes noget formidlings materiale til Danmarks akvariums nye faciliteter (den blå planet).
Jeg håber meget at der sidder en masse rundt om i Danmarks som har lyst til at hjælpe mig videre med mit speciale.
På forhånd tak :wink:
Med venlig hilsen Signe
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af nielsk »

Jeg har en voksen imperator og han er temmelig aggressiv. Alle fisk i baljen kan udløse hans aggressivitet, lige fra den mindste sandspiser på 6-7 cm til min 70 cm muræne. Dog især kirurgerne som kan "pisse" ham af.
Men han bider aldrig - han truer og jagter kun og knurrer så man kan høre ham i hele stueetagen og ud på terassen.

En fisk med meget personlighed - og som kræver minium 1000 L vand efter min mening.

Så jeg tror at du kan "trigge" hans aggressivitet med de fleste typer attrapper.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af nbd »

Hej Signe,

Litteratur kan du søge via universitetsbibliotekets elektroniske adgang til databaser og elektroniske tidsskrifter. På scholar.google.com kan du også finde forskningslitteratur.

Jeg er usikker på om imperator vil udvise 'naturlig' territorialadfærd i et akvarium hvor pladsen er meget begrænset i forhold til deres størrelse. Det er jo ikke uden grund at adfærdsstudier typisk involverer kampfisk og mindre cichlider (f.eks. rød eller rødstrubet). Du bør være opmærksom på den bias når du præsenterer forsøgssetup og resultater - i hvert fald hvis jeg bliver censor på specialet :T

Jeg har selv to kampfiskhanner i et 1.100 L akvarium. Den første dag sloges de bravt, og taberhannen fik temmelig flossede finner. Men nu, ca. 8 uger senere, har de accepteret hinandens selskab og gider knapt nok true ad hinanden. Hannen med de flossede finner er fortsat den svage - den viger pladsen når den stærke kommer indenfor 5 cm. afstand. Men den har ikke travlt med at komme væk...
MizzGaia
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: tors 6. jan 2011 21:14
13
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hammel

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af MizzGaia »

Jeg kan desværre ikke være behjælpelig. Men hold da op det lyder spændende. Held og lykke med dit speciale :-)
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har haft en imperator indtil den begyndte at blive for kønsmoden.
Det er, som beskrevet, meget agressiv og knurrer højlydt.
Jeg bemærkede at specielt gule fisk gjorde den agressiv (en kirurg og en dværgkejser).
Den kan genkende mig blandt andre mennesker. Den gik i en akvarie i et venteværelse, hvor der passere ca 150 mennesker igennem pr. dag.
Selv hvis jeg gør som andre og sætter mig i en stol 6 meter fra akvariet er jeg genkendt. Jeg skifter tøj regelmæssig og det må således være mit ansigt den kan genkende.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af Kewin »

Eskildsen skrev:Jeg har haft en imperator indtil den begyndte at blive for kønsmoden.
Det er, som beskrevet, meget agressiv og knurrer højlydt.
Jeg bemærkede at specielt gule fisk gjorde den agressiv (en kirurg og en dværgkejser).
Den kan genkende mig blandt andre mennesker. Den gik i en akvarie i et venteværelse, hvor der passere ca 150 mennesker igennem pr. dag.
Selv hvis jeg gør som andre og sætter mig i en stol 6 meter fra akvariet er jeg genkendt. Jeg skifter tøj regelmæssig og det må således være mit ansigt den kan genkende.

Hold da op det lyder da helt vildt at den kan genkende dig på den måde! :O
Hvordan lyder det når den knurrer?
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af Eskildsen »

Kewin skrev:Hold da op det lyder da helt vildt at den kan genkende dig på den måde! :O
Hvordan lyder det når den knurrer?
[/quote]

Det er et kort relativt højt grynt - nogle gange 2-4 hurtig efter hinanden.
Det lyder lidt a la den lyd du kan lave, hvis du banker dine pegefingerspiser sammen med knyttet hånd og strittende pegefinger, der bøjer.
Når der er flere efter hinanden er det som at gøre det med 4 fingre.
Det kan fint høres flere meter fra akvariet.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
si.f
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 5. apr 2011 11:27
13
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2011

Re: Pomacanthus imperator info søges til biologi speciale

Indlæg af si.f »

Jeg er godt klar over at vi har med en meget aggressiv fisk at gøre, og har også flere gang hørt dens lyd. Men jeg er mere interesseret i hvad der går forud for lyden. Kan i være mere detaljerede omkring om hvilke positurer (og andre tegn på aggressivitet) i har observeret.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"