Zanclus cornutus "Moorish Idol"
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2010
Zanclus cornutus "Moorish Idol"
Hej
Er der nogen herinde, der har haft held med, at holde denne smukke fisk?
Det er desværre ret så nedslående erfaringer, man kan læse fra det store udland omkring hold af denne fisk. Men det kunne jo godt tænkes, at en af Jer dejlige danske saltvands mednørder, have knækket koden.
[img_l]http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... JGCfLka0fD[/img_l]
God weekend
Er der nogen herinde, der har haft held med, at holde denne smukke fisk?
Det er desværre ret så nedslående erfaringer, man kan læse fra det store udland omkring hold af denne fisk. Men det kunne jo godt tænkes, at en af Jer dejlige danske saltvands mednørder, have knækket koden.
[img_l]http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... JGCfLka0fD[/img_l]
God weekend
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Re: Zanclus cornutus "Moorish Idol"
Vi er 2 her fra Esbjerg som har haft denne fisk. det svamp jeg har i mit setup er de helt tosset med.
men desværre kunne vi ikke have fisken gående pga. vores koraller. Dem var fisken også rigtig glade for. i sær acropora formosa.
Derfor besluttede vi at komme af med dem igen.
Men i et fowler med svampe, kan jeg ikke se noget problem
men desværre kunne vi ikke have fisken gående pga. vores koraller. Dem var fisken også rigtig glade for. i sær acropora formosa.
- Limatho
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2004
ronny.w skrev:Vi er 2 her fra Esbjerg som har haft denne fisk. det svamp jeg har i mit setup er de helt tosset med.
Hvilken svamp??? Er det en man har i baljen, eller som foder?
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det er den type svamp folk kan afhente gratis hernede fra mit setup. som gror og spreder sig rundt i akvariet
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2010
Hej Ronnyronny.w skrev:Det er den type svamp folk kan afhente gratis hernede fra mit setup. som gror og spreder sig rundt i akvariet
Fik du dem aldirg over på frodt eller flagfodder?
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Nope men forsøgte nu heller ikke. da svampen og koraller var rigeligt for den
Desuden er det ønske tænkning og kommer nok heller ikke til at ske.
Så med mindre i har koraller og svampe den må gnaske i sig i store mængder. er det nok en fisk i skal overlade at blive hvor den er

Desuden er det ønske tænkning og kommer nok heller ikke til at ske.
Så med mindre i har koraller og svampe den må gnaske i sig i store mængder. er det nok en fisk i skal overlade at blive hvor den er

Senest rettet af ronny.w lør 5. mar 2011 08:55, rettet i alt 1 gang.
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Jeg er meget interreseret i at vide hvad mere præcist det er for en svampeart. Har du en mulighed for et billede eller lignende.
Jeg har 4 gange prøvet at se om jeg kunne holde dem, men alle døde indenfor et års tid. De spiser lystigt af både artemia og andet jeg gav dem, men alligevel blev de bare tyndere og tyndere med tiden. Jeg ved de i naturen lever af svampe og har derfor prøvet at få fat i forskellige slags fra andre akvarister. Prøvet 10 slags alle uden held.
Hvis de spiser din svampetype er vi da kommet et skridt nærmere at knække koden.
Så er et billede eller artsbestemmelse muligt?
PS: ingen af mine har rørt mine koraller.
Jeg har 4 gange prøvet at se om jeg kunne holde dem, men alle døde indenfor et års tid. De spiser lystigt af både artemia og andet jeg gav dem, men alligevel blev de bare tyndere og tyndere med tiden. Jeg ved de i naturen lever af svampe og har derfor prøvet at få fat i forskellige slags fra andre akvarister. Prøvet 10 slags alle uden held.
Hvis de spiser din svampetype er vi da kommet et skridt nærmere at knække koden.
Hilsen
Flemming
Flemming
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det er masser af billeder af svampen tilgængeligt, hvad art det er aner jeg ikke. men har haft svampen siden jeg startedeFlemming skrev:Jeg er meget interreseret i at vide hvad mere præcist det er for en svampeart. Har du en mulighed for et billede eller lignende.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=96&t=42117
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
Ronny, er det de der lange sort/brune rørformede svampe, man kan se i din balje?
Hilsen
Flemming
Flemming
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
CheckFlemming skrev:Ronny, er det de der lange sort/brune rørformede svampe, man kan se i din balje?
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg har tidligere fundet en artikel på http://www.manhattanreefs.com om hold af Zanclus cornutus, men jeg kan ikke finde den nu. Det vigtige i artiklen var, at en i New York har holdt disse fisk over flere år på en diet indeholdende bl.a. en dyrisk svamp som også kan findes i vore farvande, Brødkrummesvamp (Halicondria panicea) http://www.fugleognatur.dk/artintro.asp ... %20panicea Svampen kan hentes nær kysten og fryses ned, men det kræver at man finder den og bruger noget tid på at hente det.
Senest rettet af bio lør 5. mar 2011 10:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
Bio - Tak for info. Meget interessant.
Man får jo ligefrem lyst til at prøve Zanclus igen, hvis jeg kan finde denne svampeart i nærheden. Hvad sker der med svampen når den har været frosset ned, ved du det? Kan det skade noget - kan svampearten leve videre efter nedfrysning?
Man får jo ligefrem lyst til at prøve Zanclus igen, hvis jeg kan finde denne svampeart i nærheden. Hvad sker der med svampen når den har været frosset ned, ved du det? Kan det skade noget - kan svampearten leve videre efter nedfrysning?
Hilsen
Flemming
Flemming
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Der skulle ikke ske noget med næringsværdien under nedfrysning, men den lever ikke videre bagefter. Svampen blev blandet i en hjemmelavet foderblanding, som jeg ikke kan huske den præcise opskrift på, men det er heller ikke så vigtigt præcis hvad der var i. Jeg bruger en hjemmelavet foderblanding med stor succes i mit akvarie, hvis jeg skulle holde Zanclus cornutus ville jeg fortsætte med denne opskrift og så bare tilsætte noget Brødkrummesvamp.
Senest rettet af bio lør 5. mar 2011 10:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Bare lige husk at at de har et extremt stort foder behov, så i ville skulle fodre 24/7 næsten
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
De har ikke et større foderbehov end andre koralrevsfisk, de skal bare have visse næringselementer i deres foder for at overleve. Grunden til at de fleste oplever at deres Zanclus cornutus spiser helt fint men alligevel bliver tyndere og tyndere er, at de mangler den essentielle del af deres kost, de dyriske svampe. Gutten i New York fodrede helt som man ellers ville gøre, men den afgørende forskel var svampene.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Der er jeg ikke enig. nu har jeg selv haft den fisk. samt set hvor meget svamp den kunne konsumere både her.
Og hvor tit Tech var herude for at fylde op med svampen.
En god håndfuld holdt ikke ret længe
Og hvor tit Tech var herude for at fylde op med svampen.
En god håndfuld holdt ikke ret længe
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Det jeg mente var, at næsten alle vores koralrevsfisk ville gøre sådan hvis de fik muligheden, men ligesom de andre fisk kan denne klare sig med mindre, bare det indeholder det rigtige.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5953 Tranekær
- Saltvand siden?: 1980
Hej. Jeg købte en gang een "brugt" og der medfulgte en pakke frosne svampe som stammede fra Moby. Problemet var at når jeg fodrede så var alle de andre fisk helt vilde med svampene så Zanclussen døde simpelthen langsomt af sult. Det er ellers en meget spændende fisk men skal den holdes skal det være sammen med fisk der ikke spiser svampe og det er jo så lige hvem det er.