Heteractis crispa anemone
- christianlober
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2008
Heteractis crispa anemone
Hej, er der nogle som kan give mig nogle gode råd og vejledning til man holder min nye anemone bedst muligt
. Synes at jeg har været lidt uheldigt med de sidste hvide anemoner. Jeg ved ikke helt hvad det er for en, men den ligner en Heteractis crispa. Billeder uploades.

- Fyensgade
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Re: Heteractis crispa anemone
Det er ikke naturligt for en anemone at være hvid - det bliver de når mangel på lys dræber de planteceller/zooxantheller der normalt giver anemoner deres farve og som bruger lys til at lave næringstoffer(glukose/alanin/mm.) til anemonen..
Så jeg synes du skal give den noget reje hver anden eller hver tredje dag til den har fået sin brune farve igen og kan ernæres af lys - herefter måske bare en-to gange pr uge. Ellers sulter den lille fyr.. Det tager et par mdr at få farven igen afhængigt af lyset.
Jeg ville stoppe med at købe de hvide anemoner hvis jeg var dig, de har altså mindre chance for at klare sig i vores akvarier.
Derudover så er så lav nitrat som muligt en rigtig god ide!
Håber du kan bruge det til noget
og held og lykke..
Så jeg synes du skal give den noget reje hver anden eller hver tredje dag til den har fået sin brune farve igen og kan ernæres af lys - herefter måske bare en-to gange pr uge. Ellers sulter den lille fyr.. Det tager et par mdr at få farven igen afhængigt af lyset.
Jeg ville stoppe med at købe de hvide anemoner hvis jeg var dig, de har altså mindre chance for at klare sig i vores akvarier.
Derudover så er så lav nitrat som muligt en rigtig god ide!
Håber du kan bruge det til noget

...og 27L Softies fragmentakvarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg har også anskaffet mig en sådan anemone!
Den var dog mere gullig end din, mne også svag... Jeg fodrer den med små stykker frost reje. Jeg har observeret at mine levende rejer i akvariet desværre napper hele frost rejer ud af anemonen, så nu prøver jeg med små stykker ad gangen i håb på at den kan nå at fordøje maden...
Du skal være opmærksom på phosphat og nitrat der begge skal være så lave som muligt...
Den var dog mere gullig end din, mne også svag... Jeg fodrer den med små stykker frost reje. Jeg har observeret at mine levende rejer i akvariet desværre napper hele frost rejer ud af anemonen, så nu prøver jeg med små stykker ad gangen i håb på at den kan nå at fordøje maden...
Du skal være opmærksom på phosphat og nitrat der begge skal være så lave som muligt...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- christianlober
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2008
Det giver jo meget god mening
. Mine klovnfisk gjorde det samme med at hive rejen ud af munden på anemonen, men det lykkedes at fodre den igår
. Tak for svarene, nu skal den bare fodres.
Mvh Christian

Mvh Christian