Fodring?
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Fodring?
Er begynder i saltvand med et Boyu 128 standard + Tunze 6025.
Det er nogenlunde indkørt og netop befolket med 2 klovnfisk (er ikke sikker på den latinske betegnelse, men det er ikke den almindelige Nemo - det skulle være en mere hårdfør type - så vidt jeg husker blev de kaldt noget med "tomat") samt en Hugo + selvfølgelig LS, grus og lidt koraller.
Hugo'en har foreløbig nok at spise, men jeg prøver alligevel med lidt Noritang.
De andre giver jeg lidt almindeligt flagefoder. De trives fint, er livlige og spiser gerne.
Spørgsmålet er: hvad er for lidt, hvad er for meget og hvad er passende fodermængde/interval i forhold til den nuværende og fremtidige bestand?
I fremtiden forestiller jeg mig at der kun skal tilføjes en Dannebrogsreje og så en eller anden lille farverig og nem fisk (nogen forslag til sidstnævnte?)
Det er nogenlunde indkørt og netop befolket med 2 klovnfisk (er ikke sikker på den latinske betegnelse, men det er ikke den almindelige Nemo - det skulle være en mere hårdfør type - så vidt jeg husker blev de kaldt noget med "tomat") samt en Hugo + selvfølgelig LS, grus og lidt koraller.
Hugo'en har foreløbig nok at spise, men jeg prøver alligevel med lidt Noritang.
De andre giver jeg lidt almindeligt flagefoder. De trives fint, er livlige og spiser gerne.
Spørgsmålet er: hvad er for lidt, hvad er for meget og hvad er passende fodermængde/interval i forhold til den nuværende og fremtidige bestand?
I fremtiden forestiller jeg mig at der kun skal tilføjes en Dannebrogsreje og så en eller anden lille farverig og nem fisk (nogen forslag til sidstnævnte?)
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Re: Fodring?
Da jeg havde samme akvarie havde jeg samme fisk + en Ildhale (N.Magnifica). Jeg fodrede dem med flagefoder hver dag og frost hver anden dag. Når de fik flager gav jeg dem så meget som de nogenlunde kunne spise på omkring 2,5 minutter. Jeg gav dem meget lidt frostfoder ved at skære cirka en fjerdedel af en frostterning af og hakke den ud til dem.
Det skal lige siges at Hugoen også tog flager og frost.
/Kewin - 160L
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Foreløbig fodrer jeg kun hver anden dag, og klovnene spiser det op i løbet af et par min. De ser velnærede ud og konstant på jagt efter foderlignende elementer.Kewin skrev:Da jeg havde samme akvarie havde jeg samme fisk + en Ildhale (N.Magnifica). Jeg fodrede dem med flagefoder hver dag og frost hver anden dag. Når de fik flager gav jeg dem så meget som de nogenlunde kunne spise på omkring 2,5 minutter. Jeg gav dem meget lidt frostfoder ved at skære cirka en fjerdedel af en frostterning af og hakke den ud til dem.
Kan jeg nøjes med flagerne? eller er det en god ide med tilskud af frostfoder?
Var iøvrigt lidt forsigtig i begyndelsen. Slukkede for pumperne inden fodringen - og så gemte klovnene sig. Det går langt bedre når der er cirkulation og jeg putter flage-smuldret ned under vandet. Så kommer de sgu på jagt. Der ryger selvfølgelig lidt i pumper og overløb...men fiskene synes at trives bedst på denne måde

Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Hvis du synes fiskene ser sunde og raske ud gør du jo noget rigtigt.
Og det er sikkert også nok at fodre dem med flager, men har læst flere steder at fisk også nyder godt af lidt varieret kost. Jeg har selv 2 forskellige typer flager samt frossen artemia og en slags Noritang.
Og det er sikkert også nok at fodre dem med flager, men har læst flere steder at fisk også nyder godt af lidt varieret kost. Jeg har selv 2 forskellige typer flager samt frossen artemia og en slags Noritang.
/Kewin - 160L
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
JA - vi har jo alle sikkert godt af noget varieret kost, så det tror jeg da også jeg vil tilbyde fiskene 

Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
Jeg fodre med 5 forskellige tørfoder og 3 forskellige frostfoder samt 3 foskellige tang (nori, røde alger, grønne alger) og aldrig med det samme to gange i træk. Så foder så varieret som muligt.
Vedr. hvor tit og hvor meget foder har jeg hørt en del forskelligt, men jeg foder 3-4 gange dagligt.
Vedr. hvor tit og hvor meget foder har jeg hørt en del forskelligt, men jeg foder 3-4 gange dagligt.
Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Kenneth
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Har du noget bud på hvorledes alt det forskellige foder påvirker livet i akvariet?andersen2009 skrev:Jeg fodre med 5 forskellige tørfoder og 3 forskellige frostfoder samt 3 foskellige tang (nori, røde alger, grønne alger) og aldrig med det samme to gange i træk. Så foder så varieret som muligt.
3-4 gange dagl. lyder af meget i mine ører - men du har måske mange fisk?
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
Tjah... mine fisk ser sunde, raske og velnærede udbhjensen skrev:Har du noget bud på hvorledes alt det forskellige foder påvirker livet i akvariet?andersen2009 skrev:Jeg fodre med 5 forskellige tørfoder og 3 forskellige frostfoder samt 3 foskellige tang (nori, røde alger, grønne alger) og aldrig med det samme to gange i træk. Så foder så varieret som muligt.
3-4 gange dagl. lyder af meget i mine ører - men du har måske mange fisk?

Det er ikke så meget hvor tit du fodrer, men hvor meget du fodrer. Jeg mener at flere små måltider er bedre end ét stort, men igen er der stor forskel på hvordan folk fodrer og jeg er da ikke sikker på at min er den rigtige måde... Men det virker super fint ved mig og mine vandværdier er stadig perfekte.
Min fiske-bestand ligger nok i den høje ende

Med venlig hilsen
Kenneth
Kenneth