980ltr. Akvarium med buet front
: tirs 12. okt 2010 23:14
Om mig:
Jeg fik mit første saltvands akvarium for godt 14 år siden (før det var det Diskus og Cichlider). Det første var et 1000L, indbygget i væggen, med teknik rum bagved. Jeg havde det i godt 4 år, men da jeg skulle flytte, blev det nedlagt og solgt. Jeg har siden savnet det meget, og mange gange haft lyst til at starte op igen. For 2. ½ år siden købte jeg så et RSM og gik i gang igen. Det blev dog hurtigt opgraderet med køler, HQI lys og ny skummer.
Link til RSM: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=18799
Det fungerede godt og gav mig mod til at gå i gang med mit ønske projekt. Jeg kontaktede derfor Carsten fra DecOcean og fik gjort ham interesseret. Carsten har stået for hele projektet fra start til slut.
Det har taget godt 2 år at bygge dette akvarium.
Billeder fra opbygningen kan ses her: http://www.erlik.dk/henning/#87.44
Akvariet: Akvariets mål: 200 cm langt, 70 cm højt, og med buet front (dybden er 60-80 cm) i alt 980 ltr. Selve akvariet er købt brugt på saltvands forum.
Sump mål: 150 cm lang 40 cm høj og 50 cm dyb i alt 300 ltr. Skabet under akvariet er termostat og fugtighedsstyret med blæser.
El-skab med 3 faser kun til akvariet og egen HFI. Amperemetre til hver fase. El-skabet er termostat styret med blæser. Lys- styringsskab med 4 * 400W elektroniske ballaster og 6 ballaster til T5 lys. Skabet er termostatstyret med blæser.
Et teknik-skab med skydelåger. Skabet står på bagsiden af akvariet. Dette skab bruges til alt teknik så det er let at komme til og vedligeholde. Indgangen til dette skab er fra min garage som ikke er følsom over for vand på gulvet. Skabet er termostat og fugtighedsstyret med blæser. Der er installeret vand og afløb i skabet
I alt er der monteret 11 faner som individuelt starter op hvis der bliver for varmt eller fugtigt.
Akvarieskabet er lavet af en snedker i MDF flade og autolakeret i højglans hvid. Akvarietoppen er smedet i aluminium og monteret med køleribber på indersiden så det ikke bliver for varmt.
Toppen af akvariet kan åbne automatisk ved brug af to lineære aktuatorer
[video][/video]
Tegning lavet før vi gik i gang, af hvordan jeg ønskede at akvariet skulle se ud: Teknik:
Skummer
Skummeren er en Mean Midget 2 fra DecOcean. Den er CNC-fræset i ren akryl. Den måler 1280mm høj og Ø40 i diameter. Den har 2 Laguna 16.000l/h pumper som er modificeret med nålehjul. Den fødes med luft fra 2 Resun luftpumper som får luft ude fra det fri. Den giver minmum 6.600 liter luft i timen. Til sammenligning giver en Bubble King 650, 6000Lph.
Video af Mean Midget 2 kan ses her: [video][/video]
Ocean motion Vandstrømmen i akvariet er lavet af en Ocean Motion 8 arms ”blæksprutte”, som fødes af en Red Dragon 16.000L. Ocean motion ændrer konstant udløbet, således at der over et minut åbnes skiftevis for alle 8 udgange. Dette giver en kraftig cirkulation uden synlige pumper i akvariet. Fordelen ved Ocean Motion er også at det er meget let at servicere pumpen, da den sidder udvendigt (der er kun en pumpe at vedligeholde). Jeg startede først op med en 16.000. laguna pumpe men den larmede meget så derfor blev den skiftet ud med en Red dragon som er identisk bortset fra foden som gør at den larmer mindre.
Video af Ocean Motion kan ses her: [video][/video]
Lys med udsug
Akvariet har 4 HQI 400W og 6 T5 80W og 4 Profilux LED effekt lys.
HQI lyset er monteret i Cool Tube rør, der gør det muligt at få den varme luft væk fra akvariet. Lamperne er forbundet med alu-flex slange, og en udsugning får den varme luft ud. Jeg kan så vælge hvor stor en del af den varme luft jeg vil have ud i mit teknik skab, min garage eller min stue. Dette betyder at jeg om vinteren kan genbruge varmen fra HQI lamperne i min stue, og om sommeren kan få den varme luft ud i min garage. Jeg bruger i dag BLV 14.000K lyskilder. I Indkørings perioden brugte jeg 20.000K Kina lyskilder fra fish street, da jeg ligesom alle andre gerne ville spare penge. Men desværre døde en del af mine første test koraller, og resten så ikke godt ud. Da alle vand værdier var i orden foreslog Carsten mig at prøve med BLV lyskilder i stedet, og allerede dagen efter så alle koraller meget bedre ud. Jeg har siden dette skift, ikke haft en eneste død koral.
Min Profilux computer styrer lyset sådan, at det skifter over en 24 timers cyklus. Computeren styrer også månelyset så det er identisk med en rigtig månes cyklus. Der er mulighed for at lave lyn om natten.
Video af lys cyklus over akvariet: [video][/video]
Computer, UPS, kamera, styret over internet
Jeg har en GHL Profilux II EX til at styre akvariet. Den har følgende prober:
PH1 til måling af PH værdien i akvariet
PH2 til måling af PH værdien i kalkreaktoren
Conductivity til måling af saltindholdet
Redox måler redox og styrer Ozon
Temperatur1 Måler temperatur i akvariet og styrer køler og varmelegeme
Temperatur2 Måler temperatur i skabet under akvariet og styrer Profilux faner
Udover dette styrer computeren alt lys inkl. månelys i rigtige månefaser, skygger, og lyn.
Computeren styrer også automatisk vanpåfyldning, boosterpumpe og magnetventil til osmose, Ocean Motion, Retur pumpe, og UV.
Der er alarmer hvis vandet i sump eller akvarium bliver for højt, vandværdierne ikke passer eller ved strømafbrydelse.
Computeren sender dagligt e-mails til mig med statistik over dagens vandværdier og SMSer/emailer ved alarmer.
Computeren kan fjern-aflæses og styres over internettet.
Jeg har et kamera monteret således at jeg over internettet visuelt kan følge mit akvarium hvis jeg er på ferie.
Jeg har en UPS som automatisk slår til og kører computeren, retur pumpen og varmelegemet ved strømsvigt. Den kan holde akvariet kørende i ca. 11 timer.
Video af internet kontrol af akvariet: [video][/video]
Automatisk vand skifte
Carsten har lavet et unikt system til mig, der gør det meget nemt at lave vandskifte. Jeg har en glas-beholder på 93*54*40 cm (i alt 200 ltr), der er delt i to lige store dele. Den ene del er altid fyldt med osmose vand, og den anden med vand fra akvariet. Når jeg vil lave et vandskift, åbnes en hane i bunden af saltbeholderen, og vandet fra akvariet løber i afløbet. Herefter fyldes vandet fra osmose tanken over, og salt kommes i. Herefter startes en cirkulations pumpe i salt tanken, og blander saltet op med osmose-vandet. Når dette er gjort, åbnes en hane med vand fra akvariet som så drypper ned i det nye saltvand. Det vand der bliver for meget løber ned i akvariet. Dette gør at det nye saltvand langsomt blandes med akvarievandet over ca. 14 dage. Herefter kan der laves et nyt vandskifte, vandet i saltbeholderen kan hældes ud, og der kan startes forfra.
UV
Deltec UV-filter, 39w T5
Nitrat filter
Deltec NF616 Nitrate Filter. Jeg kører dog ikke med det, da der ikke er nogen nitratproblemer nu. Det er klartgjort for tilslutning, hvis der engang skulle blive et problem.
Kalk reaktor
Deltec PF601S. Den er dog ikke tilsluttet, da jeg har valgt at bruge DecOceans KH+, Ca+, Mg+ tilsætninger. Jeg fik disse produkter anbefalet af andre saltvandsakvarister, som havde fået kæmpe koralvækst, efter de havde skippet kalkreaktoren og var gået over til disse tilsætninger istedet.
Køler
Teco TC60 købt brugt
Dosering Jeg bruger en Grotech TEC NG III doseringsmaskine med 7 pumper. I øjeblikket doserer jeg efter DecOceans ”Balling” metode med gode resultater. Det tog ca. 14 dage, med målinger hver dag, at få systemet kørt ind. Nu hvor det er i balance, måler jeg kun en gang om ugen. Jeg har betydelig større koralvækst i dette akvarium, end jeg har oplevet tidligere.
Plankton
Jeg har en Grotech PhytoBreeder 250 Plankton reaktor med en PhytoControl styre-computer. Jeg doserer ikke plankton i øjeblikket, da jeg skal finde en metode, der ikke giver det phosphatholdige vand med ud i akvariet, men kun den rene plankton. Det er også min plan at tilsætte zoo-plankton.
Bypass filtrering
Jeg bruger 3 bypass filtre. Et til vat, et til aktivt kul, og et til Rowa. I øjeblikket bruger jeg ikke rowa-filteret, da der ikke er fosfat at måle i vandet.
Osmose med spildevand til pool
Jeg har et brugt osmose anlæg jeg har købt på saltvands forum. Det er med forfilter, silikatfilter og booster-pumpe. Spildevandet fra anlægget er via en slange, trukket hen over mit loft, og genbruges derefter i min swimmingpool.
Retur pumpe
Deltec HLP 8070S Interval pumpe
Ozon
Sander C200 styret af min redox måling fra computeren
Aquaroche keramiksten, og levende sten
Der er ca. 250 kg levede sten i akvariet og sumpen. Stenene er købt for 2 år siden og har siden stået i en tønde uden lys, så jeg er helt sikker på at der ikke er skadedyr i dem.
Reef keramik baggrunden og atoller er fra Aquaroche http://www.aquaroche.fr/gb/ . Fordelen ved denne type keramik, er at den er brændt ved en ekstra høj temperatur (1300 C), der gør at den ikke afgiver skadelige stoffer til vandet (som visse konkurrerende mærker). Jeg har flere venner der har brugt disse sten i deres akvarier i flere år uden problemer. En anden fordel er den smarte måde stenene er opbygget på, der gør at man let ”klikker” tværbroer på, som giver en spændende opbygning med en masse huler.
Jeg fik mit første saltvands akvarium for godt 14 år siden (før det var det Diskus og Cichlider). Det første var et 1000L, indbygget i væggen, med teknik rum bagved. Jeg havde det i godt 4 år, men da jeg skulle flytte, blev det nedlagt og solgt. Jeg har siden savnet det meget, og mange gange haft lyst til at starte op igen. For 2. ½ år siden købte jeg så et RSM og gik i gang igen. Det blev dog hurtigt opgraderet med køler, HQI lys og ny skummer.
Link til RSM: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=18799
Det fungerede godt og gav mig mod til at gå i gang med mit ønske projekt. Jeg kontaktede derfor Carsten fra DecOcean og fik gjort ham interesseret. Carsten har stået for hele projektet fra start til slut.
Det har taget godt 2 år at bygge dette akvarium.
Billeder fra opbygningen kan ses her: http://www.erlik.dk/henning/#87.44
Akvariet: Akvariets mål: 200 cm langt, 70 cm højt, og med buet front (dybden er 60-80 cm) i alt 980 ltr. Selve akvariet er købt brugt på saltvands forum.
Sump mål: 150 cm lang 40 cm høj og 50 cm dyb i alt 300 ltr. Skabet under akvariet er termostat og fugtighedsstyret med blæser.
El-skab med 3 faser kun til akvariet og egen HFI. Amperemetre til hver fase. El-skabet er termostat styret med blæser. Lys- styringsskab med 4 * 400W elektroniske ballaster og 6 ballaster til T5 lys. Skabet er termostatstyret med blæser.
Et teknik-skab med skydelåger. Skabet står på bagsiden af akvariet. Dette skab bruges til alt teknik så det er let at komme til og vedligeholde. Indgangen til dette skab er fra min garage som ikke er følsom over for vand på gulvet. Skabet er termostat og fugtighedsstyret med blæser. Der er installeret vand og afløb i skabet
I alt er der monteret 11 faner som individuelt starter op hvis der bliver for varmt eller fugtigt.
Akvarieskabet er lavet af en snedker i MDF flade og autolakeret i højglans hvid. Akvarietoppen er smedet i aluminium og monteret med køleribber på indersiden så det ikke bliver for varmt.
Toppen af akvariet kan åbne automatisk ved brug af to lineære aktuatorer
[video][/video]
Tegning lavet før vi gik i gang, af hvordan jeg ønskede at akvariet skulle se ud: Teknik:
Skummer
Skummeren er en Mean Midget 2 fra DecOcean. Den er CNC-fræset i ren akryl. Den måler 1280mm høj og Ø40 i diameter. Den har 2 Laguna 16.000l/h pumper som er modificeret med nålehjul. Den fødes med luft fra 2 Resun luftpumper som får luft ude fra det fri. Den giver minmum 6.600 liter luft i timen. Til sammenligning giver en Bubble King 650, 6000Lph.
Video af Mean Midget 2 kan ses her: [video][/video]
Ocean motion Vandstrømmen i akvariet er lavet af en Ocean Motion 8 arms ”blæksprutte”, som fødes af en Red Dragon 16.000L. Ocean motion ændrer konstant udløbet, således at der over et minut åbnes skiftevis for alle 8 udgange. Dette giver en kraftig cirkulation uden synlige pumper i akvariet. Fordelen ved Ocean Motion er også at det er meget let at servicere pumpen, da den sidder udvendigt (der er kun en pumpe at vedligeholde). Jeg startede først op med en 16.000. laguna pumpe men den larmede meget så derfor blev den skiftet ud med en Red dragon som er identisk bortset fra foden som gør at den larmer mindre.
Video af Ocean Motion kan ses her: [video][/video]
Lys med udsug
Akvariet har 4 HQI 400W og 6 T5 80W og 4 Profilux LED effekt lys.
HQI lyset er monteret i Cool Tube rør, der gør det muligt at få den varme luft væk fra akvariet. Lamperne er forbundet med alu-flex slange, og en udsugning får den varme luft ud. Jeg kan så vælge hvor stor en del af den varme luft jeg vil have ud i mit teknik skab, min garage eller min stue. Dette betyder at jeg om vinteren kan genbruge varmen fra HQI lamperne i min stue, og om sommeren kan få den varme luft ud i min garage. Jeg bruger i dag BLV 14.000K lyskilder. I Indkørings perioden brugte jeg 20.000K Kina lyskilder fra fish street, da jeg ligesom alle andre gerne ville spare penge. Men desværre døde en del af mine første test koraller, og resten så ikke godt ud. Da alle vand værdier var i orden foreslog Carsten mig at prøve med BLV lyskilder i stedet, og allerede dagen efter så alle koraller meget bedre ud. Jeg har siden dette skift, ikke haft en eneste død koral.
Min Profilux computer styrer lyset sådan, at det skifter over en 24 timers cyklus. Computeren styrer også månelyset så det er identisk med en rigtig månes cyklus. Der er mulighed for at lave lyn om natten.
Video af lys cyklus over akvariet: [video][/video]
Computer, UPS, kamera, styret over internet
Jeg har en GHL Profilux II EX til at styre akvariet. Den har følgende prober:
PH1 til måling af PH værdien i akvariet
PH2 til måling af PH værdien i kalkreaktoren
Conductivity til måling af saltindholdet
Redox måler redox og styrer Ozon
Temperatur1 Måler temperatur i akvariet og styrer køler og varmelegeme
Temperatur2 Måler temperatur i skabet under akvariet og styrer Profilux faner
Udover dette styrer computeren alt lys inkl. månelys i rigtige månefaser, skygger, og lyn.
Computeren styrer også automatisk vanpåfyldning, boosterpumpe og magnetventil til osmose, Ocean Motion, Retur pumpe, og UV.
Der er alarmer hvis vandet i sump eller akvarium bliver for højt, vandværdierne ikke passer eller ved strømafbrydelse.
Computeren sender dagligt e-mails til mig med statistik over dagens vandværdier og SMSer/emailer ved alarmer.
Computeren kan fjern-aflæses og styres over internettet.
Jeg har et kamera monteret således at jeg over internettet visuelt kan følge mit akvarium hvis jeg er på ferie.
Jeg har en UPS som automatisk slår til og kører computeren, retur pumpen og varmelegemet ved strømsvigt. Den kan holde akvariet kørende i ca. 11 timer.
Video af internet kontrol af akvariet: [video][/video]
Automatisk vand skifte
Carsten har lavet et unikt system til mig, der gør det meget nemt at lave vandskifte. Jeg har en glas-beholder på 93*54*40 cm (i alt 200 ltr), der er delt i to lige store dele. Den ene del er altid fyldt med osmose vand, og den anden med vand fra akvariet. Når jeg vil lave et vandskift, åbnes en hane i bunden af saltbeholderen, og vandet fra akvariet løber i afløbet. Herefter fyldes vandet fra osmose tanken over, og salt kommes i. Herefter startes en cirkulations pumpe i salt tanken, og blander saltet op med osmose-vandet. Når dette er gjort, åbnes en hane med vand fra akvariet som så drypper ned i det nye saltvand. Det vand der bliver for meget løber ned i akvariet. Dette gør at det nye saltvand langsomt blandes med akvarievandet over ca. 14 dage. Herefter kan der laves et nyt vandskifte, vandet i saltbeholderen kan hældes ud, og der kan startes forfra.
UV
Deltec UV-filter, 39w T5
Nitrat filter
Deltec NF616 Nitrate Filter. Jeg kører dog ikke med det, da der ikke er nogen nitratproblemer nu. Det er klartgjort for tilslutning, hvis der engang skulle blive et problem.
Kalk reaktor
Deltec PF601S. Den er dog ikke tilsluttet, da jeg har valgt at bruge DecOceans KH+, Ca+, Mg+ tilsætninger. Jeg fik disse produkter anbefalet af andre saltvandsakvarister, som havde fået kæmpe koralvækst, efter de havde skippet kalkreaktoren og var gået over til disse tilsætninger istedet.
Køler
Teco TC60 købt brugt
Dosering Jeg bruger en Grotech TEC NG III doseringsmaskine med 7 pumper. I øjeblikket doserer jeg efter DecOceans ”Balling” metode med gode resultater. Det tog ca. 14 dage, med målinger hver dag, at få systemet kørt ind. Nu hvor det er i balance, måler jeg kun en gang om ugen. Jeg har betydelig større koralvækst i dette akvarium, end jeg har oplevet tidligere.
Plankton
Jeg har en Grotech PhytoBreeder 250 Plankton reaktor med en PhytoControl styre-computer. Jeg doserer ikke plankton i øjeblikket, da jeg skal finde en metode, der ikke giver det phosphatholdige vand med ud i akvariet, men kun den rene plankton. Det er også min plan at tilsætte zoo-plankton.
Bypass filtrering
Jeg bruger 3 bypass filtre. Et til vat, et til aktivt kul, og et til Rowa. I øjeblikket bruger jeg ikke rowa-filteret, da der ikke er fosfat at måle i vandet.
Osmose med spildevand til pool
Jeg har et brugt osmose anlæg jeg har købt på saltvands forum. Det er med forfilter, silikatfilter og booster-pumpe. Spildevandet fra anlægget er via en slange, trukket hen over mit loft, og genbruges derefter i min swimmingpool.
Retur pumpe
Deltec HLP 8070S Interval pumpe
Ozon
Sander C200 styret af min redox måling fra computeren
Aquaroche keramiksten, og levende sten
Der er ca. 250 kg levede sten i akvariet og sumpen. Stenene er købt for 2 år siden og har siden stået i en tønde uden lys, så jeg er helt sikker på at der ikke er skadedyr i dem.
Reef keramik baggrunden og atoller er fra Aquaroche http://www.aquaroche.fr/gb/ . Fordelen ved denne type keramik, er at den er brændt ved en ekstra høj temperatur (1300 C), der gør at den ikke afgiver skadelige stoffer til vandet (som visse konkurrerende mærker). Jeg har flere venner der har brugt disse sten i deres akvarier i flere år uden problemer. En anden fordel er den smarte måde stenene er opbygget på, der gør at man let ”klikker” tværbroer på, som giver en spændende opbygning med en masse huler.