Side 1 af 2
Handel med anemoner.
: ons 12. apr 2006 08:25
af sneppevej
Denne tråd er oprettet i forbindelse med en anden kørende tråd, der bør læses først:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Kan godt være at jeg får klø for min udtalelese, men købte man et andet dyr i en dyrebutik f.eks en chinchilla, så burde det være butikkens ansvar at sælge et sundt eksemplar samt oplyse om pasningsforhold. Tror ikke så mange ville acceptere at ens nyindkøbte kæledyr, skød sine "indvolde" ud efter 3 dage

Jeg syntes at den pågældende butik har handlet uansvarligt ved at sælge dig et så usundt eksemplar der dør efter kun 3 dage.
Netop Anemoner er der focus på flere steder hvorvidt de overhovedet burde "høstes" fra naturen, bla her:
http://www.garf.org/trever/anem/anenome.html
Derfor burde Anomener (og iøvrigt alle dyr) sælges under noget større ansvar, og ikke bare "langes" over disken!
/Henrik
: ons 12. apr 2006 08:29
af Brian
Ja og så kan vi indføre at alle kommer til butikken med en vandprøve der først laboratorie testes for at se om dit vand er godt nok.
Derefter en flok biologer ud og måle belysnings og strøm forhold...
Derefter.....
Tror du at forhandleren har det eneste ansvar ????
Nej kig på dyret - ser det sundt ud køb det, gør det ikke så lad være. Længere er den ikke i mine øjne

: ons 12. apr 2006 08:47
af sneppevej
Din holdning Brian , er noget besynderlig - man kan da ikke altid se på et dyr om det bærer en sygdom. Du har vist taget dine forhandler briller på.
Sælger bærer ansvaret for at de dyr der bliver solgt er i god kondition, og ja køber bærer ansvar for af dyret bliver passer ordenligt - SAMT EFTER DE ANVISNINGER SÆLGER GIVER !
Alle der kaster sig ud i saltvandshobbyen bliver lynhurtigt bekendt med de forhold der skal være i orden for at holde disse dyr, og prøver derfor også at efterkomme det så godt som muligt. Men at en Anemone dør efter 3 dage i et i forvejen velkørende akvarium med fisk, er nok ikke helt akvaristens skyld!
Det er næsten samme diskussion som der har gået på om butikkerne burde sælge Zanchlider når stort ser alle af dem dør inden for meget kort tid, hvilket flere her på dette samt andre forum oplyser.
Jeg synes det grænser til rent profitmageri på dyrenes bekostning.
Desuden så står sælger 100 % til ansvar for det han sælger.
Købeloven gælder altid - uanset om det er et tv eller en anomone.
At visse butikker så sætter et skilt op at der ikke gives garanti er derfor helt imodstrid med købeloven og derfor ikke gældende.
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forb ... e/raad025/
og som en jurist skriver i en sag, dog ang en stuefugl:
"Dyr er ellers omfattet af købeloven, fortæller jurist Tina Morell fra Forbrugerklagenævnet.
Havde fuglen haft en dødbringende sygdom, ville den have haft det, der i juraen hedder en mangel. Så havde Monica kunnet bytte den eller få pengene tilbage."
Desværre vil det ikke altid være lige nemt at træffe en afgørelse, men det viser bare at forhandlere HAR et ansvar for hvad de sælger, kan de ikke leve op til det, så lad være med at sælge det!
/Henrik
: ons 12. apr 2006 09:03
af hendrix
er dybt enig med brian
: ons 12. apr 2006 09:17
af Wande54
Selvfølgelig har en forhandler et ansvar for de produkter der handles over disken. Altid! Og ikke mindst et moralsk ansvar.
Men når det drejer sig om levende ting, så er det pokkers svært at kunne bevise eller modbevise moget som helst hvis en kunde føler sig snydt. Så det vil som regel ende med en påstand mod påstand.
Et eksempel: Vi købte for et par måneder siden (ferskvands)fisk i en dyrehandel, efter få dage døde de på stribe, hvor vi troede det var vores akvarie der var noget galt med.
Indtil vi ved et møde snakkede med et par andre kunder, der havde nøjagtig samme oplevelse.
Forhandleren holdt på at deres fisk i hvert fald var sunde nok. Men vi kunne se at deres måde at hælde flere forskellige arter sammen i et enkelt karantæneakvarie nok ikke var særlig smart.
Resultatet er at vi til mødet blev enige om, at den butik blev strøget på leverandørlisten når det galt fisk.
Men det var jo et tilfælde, at snakken kom hen på det emne på mødet.
Forresten synes jeg, at man i diverse fora nok skal høre om en forhandler er Ok eller ej. Ikke kun ud fra en enkelt dårlig oplevelse, men mere systematisk.
Bare mine strøtanker ud fra tråden.
: ons 12. apr 2006 09:23
af Carsten
Sagen er desværre ikke helt så simpel som så. Anemoner er noget underligt noget, de kan tåle en hel masse, og så alligevel intet.
Når de importeres sker det unden vand, for var der vand med, ville den forpeste det, og derved rådne. Jeg har været med til at pakke ganske mange anemoner ud gennem årene, og normalt er det således at er de i live dagen efter, over lever de strabasserne. Men desværre er det også sådan at de kan være uger/måneder om at gå til, de dør simpelthen ganske langsomt. De kan spise og tilsyneladende trives fint, dagen efter har de vendt vrangen ud og er døde.
Den med at forhandleren skulle give en garanti, er lidt urealistisk, med mindre du har lyst til at betale et pænt stykker over hundrede kroner for en jomfrufisk og lign. Forhandleren har kun en måde at få dækket udgifterne på, og det er ved at hæve avancen, på alt andet.
Det er også en diskution der har været oppe for!
nu er du ret ny med saltvand, men har vi alle ikke oplevet at en fisk, har vendt bugen ivejret kort tid efter at den er kommet hjem?? Jeg vil da godt indrømme at det har jeg. Og det var ikke fordi den blev transporteret, forkert eller blot hældt i akvariet. Snarere har det været stress, fra de andre fisk. Skulle forhandleren erstatte sådan en fisk?? Det er jo da ikke hans skyld at de andre fisk ikke har villet lade den være i fred.
: ons 12. apr 2006 09:29
af nyberg
Problemet med fisk og koraldyr er, at de kræver et noget specielt miljø at trives i. Det kan være komplet umuligt at vide endsige bevise, hvor filmen er knækket for et dødt eksemplar. Har det været sygt inden købet? Har det været udsat for unødige stresspåvirkninger på vej hjem til akvaristen? Er det blevet ikke blevet afklimatiseret korrekt? Er forholdende i akvariet for dårlige? Eller en kombination af flere ting?
: ons 12. apr 2006 09:58
af sneppevej
Carsten skrev:
Når de importeres sker det unden vand, for var der vand med, ville den forpeste det, og derved rådne.
Hmm.. de Anemoner de fik hjem i torsdags hos Klovnfisken lå netop i poser MED vand - og, ja et par stykker af dem så da også noget sløje ud
(jeg var selv med til at åbne poserne, hælde vandet fra og så "hælde" anemonerne ned i akvariet".
Men det regnede jeg da med at de var blevet kylet ud, da jeg dagen efter så det var væk?
Nå ikke - de blev nok solgt
Carsten skrev:
nu er du ret ny med saltvand, men har vi alle ikke oplevet at en fisk, har vendt bugen ivejret kort tid efter at den er kommet hjem?? Jeg vil da godt indrømme at det har jeg. Og det var ikke fordi den blev transporteret, forkert eller blot hældt i akvariet. Snarere har det været stress, fra de andre fisk. Skulle forhandleren erstatte sådan en fisk?? Det er jo da ikke hans skyld at de andre fisk ikke har villet lade den være i fred.
Yeps Carsten, ny med saltvand - men ikke med at holde fisk

Nyindkøbte fisk sætter jeg da i slags karantæne (refugie) 14 dage så andre fisk ikke stresser dem, og for at se om den spiser og går godt.
Jeg har da ikke lyst til at smide 850,- kr for en nyindkøbt a. sohale væk bare sådan lige.
Og jeg kunne da ikke drømme om at smide en dyr fisk eller anemone hvor målbare værdier ikke er efter forskrifterne.
Så køber jeg noget som helst levende til over 800,- (bagatelgrænse i forhold til klager) og det dør allerede indenfor 3 dage, jamen så er klagen på vej
Og en Anemone, som normalt ikke er helt billige, der dør efter 3 dage er uanset hvad IKKE acceptabelt ( den har nok været døende i forvejen)
/Henrik
: ons 12. apr 2006 10:07
af Brian
sneppevej skrev:Din holdning Brian , er noget besynderlig - man kan da ikke altid se på et dyr om det bærer en sygdom.
Nej men jeg vil da næsten sige at sådan er reglerne altså. Det jeg forsøger at pointere er altså blot at det er da TOTAL umuligt at bevise hvor filmen er knækket for at bruge Nybergs ordvalg

Dyrets tilstand hos forhandleren er da nærmest mindre en 50% af sagen - har du tænkt over hvor meget der kan ske for et stykke liv fra du stiger ind i bilen til det ligger død nogle dage senere ?? Jeg gider ikke opremse men det er altså blot med min øjne EN DEL mere end en forhandler skal tage ansvar for !
Det er surt når det sker - men ansvaret
kan bare ikke placeres !
sneppevej skrev:Du har vist taget dine forhandler briller på.
What ever ! Bortset fra at feks alle dem af mine kunder, der feks har knust en pære under isætning har modtaget en ny kvit og frit

Så smid du mig bare ind under disse forhandlere der er uansvarlige som du siger !
: ons 12. apr 2006 10:13
af Billund
Enig i at køb af levende er vores eget ansvar, men mange af os kan ikke vente og køber så snart varene ankommer i handlen. Vi burde nok vente et par uger eller tre for at se om de har klaret fangsten/transporten.
Man kan godt blive lidt træt af at læse Ny sending!!!!
Mvh, Jan
: ons 12. apr 2006 10:16
af snogen
ja der er rådne æg også i denne brance
bla. en historie om en vis tiger unge
og jeg har selv været ude for at købe en brille kaiman (krokodille )
eller var det en ½ litter mælk
forhandleren havde 10 kaimaner og viste ikke en skid om hvad han solgte
så her var det dyrets held at jeg havde sat mig ind i hvorledes sådan en fætter skal passes
A : 1000 litters akv bliver for lille
B : den spiser af hånden !! fordi den kan
C : cites certifikat
D : chippes
E : politi tilladelse
intet fik jeg at vide af selger
( den spangulere dog rundt i Ebeltoft zoo idag )
så hvad kan man udlede af det
A : sæt dig ind i hvad du køber
B : find en ordenlig forhandler Der!! ved hvad han selger
C : er der døde fisk i akvarierne vent et par dage /
find en anden forhandler
ring til forhandleren og få sat dyret til side
med henblik på at du kan hente det et par dage senere
D : tag en vandprøve med
E : brug termo kasser gerne med et par flasker fyldt med varmt vand
F : afklimatiser dine dyr ordenligt
mvh snogen
: ons 12. apr 2006 10:51
af sneppevej
Brian skrev:
Det jeg forsøger at pointere er altså blot at det er da TOTAL umuligt at bevise hvor filmen er knækket for at bruge Nybergs ordvalg
Nu ved jeg jo stadig ikke hvor den omtalte Anemone er købt.
Men hvis den er købt hos Klovnfisken så var der som sagt en del af den så så noget sløje ud (det skal siges at der også var noget meget flotte eksemplarer) - og er det en af de "sløje" du har købt, så forstår jeg godt hvorfor den er død.
Jeg forstår så ikke hvorfor Klovnfisken ikke sætter nyankomne dyr i karantæne ? - de burde være i karantæne 14 dage først. Det kan da kun udspringe i en "bare ud af butikken = penge i kassen" politik.
Og med stort set kun 2 steder på Sjælland hvor man kan købe saltvandsfisk er der jo kamp om fiskene i en ny sending.
Det er ikke monopol, men tæt på.
/Henrik
: ons 12. apr 2006 11:35
af kaan
sneppevej skrev:
Det er ikke monopol, men tæt på.
/Henrik
Det hedder Duopol og er kun rigtigt slemt hvis de har prisaftaler mm.
: ons 12. apr 2006 11:42
af Lord Mike
Mig bekendt så er der 3 (4)forhandlere i Københavnsområdet:
Klovnfisken
Akvarieudstyr
Planteimporten
(Cichlidecentret, kun udstyr)
: ons 12. apr 2006 12:20
af klausan
Købte selv en af de nye anemoner i klovnfisken få dage efter hjemkomst. Man vil vel have det rigtige eksemplar og farve. Den har det rigtigt godt, men de blev også nærstuderet godt iden køb. Super klæbrig osv.
Jeg så at de smed 5 anemoner ud som var døde eller dårlige. Kender ikke deres indkøbspris og er også ligeglad, men f..k der tabte de sgu mange penge.
Lige en angående forhandlers ansvar så prøv at tænke over følgende: Din leverpostej får mugpletter endda før sidste dato. Går du ned og kræver penge tilbage. Der er trods alt et ½ års garanti og ialt 2 års reklamationsret.
Selvfølgelig skal forhanler være ansvarlig for varer, men jeg mener dog ikke at forhandler har hele ansvaret for levende fisk og anemoner/koraller. Vi har selv et medansvar som mange allerede har skrevet i deres indlæg.
: ons 12. apr 2006 12:31
af sneppevej
Lord Mike skrev:Mig bekendt så er der 3 (4)forhandlere i Københavnsområdet:
Klovnfisken
Akvarieudstyr
Planteimporten
(Cichlidecentret, kun udstyr)
Ja, men Planteimportens udvalg må mildest talt beskrives som lille. Derfor regner jeg ikke dem med
/Henrik
: ons 12. apr 2006 12:46
af sneppevej
klausan skrev:
Lige en angående forhandlers ansvar så prøv at tænke over følgende: Din leverpostej får mugpletter endda før sidste dato. Går du ned og kræver penge tilbage. Der er trods alt et ½ års garanti og ialt 2 års reklamationsret.
Nej, madvarer, batterier, strømper osv er ikke omfattet
Hvis du nu er i tvivl eller har flere underholdende kommentarer:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/kun ... /klageret/
Jeg købte skam også selv en meget fin H. magnifica anemone den dag de kom hjem, men jeg var også førstevælger, da jeg stod der mens der blev pakket ud (jeg var selv med til at hælde anemoner op)
I forbindelse med mit køb blev jeg da på ingen som helst måde gjordt opmærksom på hvilke forhold den skulle passes under, eller spurgt om jeg havde nogen viden om hvordan den skal passes/holdes.
Det eneste jeg fik at vide var prisen - kr. 750,-
thats it ! - ingen spørgsmål eller vejledning.... på trods af at netop H. magnifica går under betegnelsen "most difficult"
"What anemones should I stay away from?
At a minimum, it is best to stay away from the most difficult anemones in the list above
until you are very experienced. These anemones have specialized care requirements, or
get very large, or are generally “fickle” in their acceptance of captive environments.
Additionally, you should stay away from anemones that are sick, injured or just “don’t
look good” in your retail store."
http://www.saltvandsforum.dk/dload.php? ... 412a15be4e
Men jeg havde da selvfølgelig selv sat mig ind i tingene i forvejen !
De sørglige individer burde være smidt ud !
/Henrik
: ons 12. apr 2006 15:11
af Hougaard
sneppevej skrev:Jeg købte skam også selv en meget fin H. magnifica anemone den dag de kom hjem, men jeg var også førstevælger, da jeg stod der mens der blev pakket ud (jeg var selv med til at hælde anemoner op)
I forbindelse med mit køb blev jeg da på ingen som helst måde gjordt opmærksom på hvilke forhold den skulle passes under, eller spurgt om jeg havde nogen viden om hvordan den skal passes/holdes.
Det eneste jeg fik at vide var prisen - kr. 750,-
thats it ! - ingen spørgsmål eller vejledning.... på trods af at netop H. magnifica går under betegnelsen "most difficult"
Men omvendt, spurgte DU til hvordan den skal holdes/passes.
Hvis det er service og vejledning du ønsker så er det nok ikke lige mens der kommer 42 kasser med fisk og anemoner der skal pakkes ud. Jeg ved i al fald fra mig selv at køber jeg "direkte" fra sendingen, så har jeg lige påført mig en ekstra risiko, da mange dyr er overhovedet ikke identificeret. Selvom exportøren har angivet et navn, så er der rigtigt mange dyr som er fejl-identificeret og endnu flere som personalet simpelhen ikke har haft tid til at identificere. Og har de det godt eller skidt kan være næsten umuligt at se.
Om omvendt, så har man mulighed for at være "førstevælger" og opsnappe de sjove/sjældne ting - men det er vel nærmest på samme vilkår som AquaStyles "medimport".
Syntes det virker lidt dobbeltmoralsk at skælde ud over servicen når du selv står og salver over kasserne (ligesom undertegnede)
/Erik
p.s. På et helt andet plan - Er det ikke noget med, at anemoner tilhører en dyre-gruppe som ikke har en naturlig ældningsproces - dvs. de dør aldrig af alderdom/naturlige årsager ?? Så hvergang vi har en død anemone er det fordi vi har gjort noget galt ???
: ons 12. apr 2006 15:47
af Ronny
Jeg mener også at vi allesammen selv har et ansvar for at spørge til pasningskrav mv. når vi står og vil købe et dyr vi ikke kender.
Forhandleren kan ikke se på os at vi ikke ved noget om det og skulle han hvergang står og komme med en større forklaring, kunne han ikke lave andet. Er man i tvivl, så spørg dog for fand..
Og det at stå og nærmest flå dyrene ud af kasserne giver bestemt en større risiko, for hvordan skulle forhandleren ha' nogen som helst chance for at vudere om dyret er helt ok. Som nævnt tidligere, så har forhandleren et ansvar, men det har kunden efter min overbevisning også. Iøvrigt tror jeg vi alle har prøvet at miste et nyindkøb hurtigt, sådan er det desværre af og til.
: ons 12. apr 2006 16:28
af Anders månsson
JEg kan jo se at det er mit indkøb af en blå anemone der bliver kastet op til diskution.
Jeg var meget klar over at den er svær og fik også spurgt ind til plejen af den udover det jeg har læst på nettet.
Mine vandværdier er fine men jeg har måske lidt meget silicat...
Den var frisk og klistret da jeg fik den, det var også derfor jeg ikke troede på den var ved at dø! Det får jeg så aldrig svar på da jeg har aflivet kræet.
Jeg mener som enkelte andre herinde at man selv er anvarlig for sine køb da ingen kan vide sig sikre for vandværdier og dyrenes stress niveau fra køb af... specilet er det kringlet ved nye sendinger!
: ons 12. apr 2006 17:04
af Brian
sneppevej skrev:Det eneste jeg fik at vide var prisen - kr. 750,-
thats it ! - ingen spørgsmål eller vejledning....
Okay der står jeg helt og aldeles totalt af !
Køber du alt på den måde ???
Så må du være kommet hjem med mange giraffer frem for hunde, sorte biler frem for grå og 2 plans huse frem for både
Men sådan er vi så forskellige, bør man ikke forsøge at købe ting man ved noget om - og derved også ved at man vil have
Men var diskutionen ikke om det er en forhandlers skyld eller ej at den er død efter 3 dage ??? Du mener vel ikke at den er død da du ikke fik korrekte pasnings informationer fra forhandlerens side ??
: ons 12. apr 2006 17:29
af mads-fisk
Hougaard skrev:
p.s. På et helt andet plan - Er det ikke noget med, at anemoner tilhører en dyre-gruppe som ikke har en naturlig ældningsproces - dvs. de dør aldrig af alderdom/naturlige årsager ?? Så hvergang vi har en død anemone er det fordi vi har gjort noget galt ???
Jeg er bestemt ikke klar over det, men kunne bestemt ikke forstille mig det. Koraldyr lever jo heller ikke evigt.
En koralkoloni kan i princippet leve evigt, men hvert enkelt koraldyr mener jeg ikke kan.
: ons 12. apr 2006 17:31
af Ronny
Jeg har læst at amnemoner kan opnå meget høj alder, mener der var tale om flere hundrede år.... ihvertfald var det 100+
: ons 12. apr 2006 18:59
af klausan
Jo jo, den med leverpostejen var kun ment som en sjov spøg, men sneppevej du linker til de erhversdrivendes del. Brug hellere dette link og læs de sidste linier.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/ ... te-to-aar/
Der står at man altid har 2 år, dog oversat til letforståeligt dansk gør man ikke en skid ved det der ikke kan holde af naturlige årsager (forventet levetid) som f.eks. madvarer.

: ons 12. apr 2006 19:11
af sneppevej
Brian skrev:sneppevej skrev:Det eneste jeg fik at vide var prisen - kr. 750,-
thats it ! - ingen spørgsmål eller vejledning....
Okay der står jeg helt og aldeles totalt af !
Køber du alt på den måde ???
Så må du være kommet hjem med mange giraffer frem for hunde, sorte biler frem for grå og 2 plans huse frem for både
Men sådan er vi så forskellige, bør man ikke forsøge at købe ting man ved noget om - og derved også ved at man vil have
Men var diskutionen ikke om det er en forhandlers skyld eller ej at den er død efter 3 dage ??? Du mener vel ikke at den er død da du ikke fik korrekte pasnings informationer fra forhandlerens side ??
Sig mig lige Brian, skimmer du bare indlæggende igennem eller hvad ?
Med den udtalelse ser det da ud til at du ikke har læst hvad jeg skriver:
sneppevej skrev:
Men jeg havde da selvfølgelig selv sat mig ind i tingene i forvejen !
Jeg havde netop sat mig ind i hvad jeg købte, men det undrede mig bare at der ikke automatisk blev informeret fra forhandleren om man var bekendt med hvad man købte.
Måske skulle du en anden gang gå efter bolden i stedet for personen, og så bruge mindre tid på maleriske beskrivelser om både og biler, og så læse indlæggende rigtigt !!
Desuden har du åbenbart også overset at det ikke var mit køb der var noget galt med (min anemone er i fin stand)
/Henrik
: ons 12. apr 2006 19:20
af sneppevej
Hougaard skrev:sneppevej skrev:Jeg købte skam også selv en meget fin H. magnifica anemone den dag de kom hjem, men jeg var også førstevælger, da jeg stod der mens der blev pakket ud (jeg var selv med til at hælde anemoner op)
Hvis det er service og vejledning du ønsker så er det nok ikke lige mens der kommer 42 kasser med fisk og anemoner der skal pakkes ud. Jeg ved i al fald fra mig selv at køber jeg "direkte" fra sendingen, så har jeg lige påført mig en ekstra risiko, da mange dyr er overhovedet ikke identificeret.
Min fejl - forkert opysning.
Jeg købte ikke den dag de kom hjem, men næste morgen da de åbnede, netop for at der var mere fred, da der var noget kaos om eftermiddagen kl 16 da der blev pakket ud.
/Henrik
: ons 12. apr 2006 19:33
af seier
i princippet er det vist sådan at langt de fleste typer af anemoner mere eller mindre er dødsdømt i det øjeblik de bliver fisket op af" den store balje" og ender i et akvarie. Det er bare et spørgsmål om tid gennerelt.
anemoner kan bare være meget lang tid om at dø, andre dør så hurtigere. men det kunne da være sjovt at høre om der var nogen fra forummet der har haft en anemone mere end 3 år altså udover dem som betegnes som lette at holde.
: ons 12. apr 2006 20:08
af Carsten
seier skrev:anemoner kan bare være meget lang tid om at dø, andre dør så hurtigere. men det kunne da være sjovt at høre om der var nogen fra forummet der har haft en anemone mere end 3 år altså udover dem som betegnes som lette at holde.
Der vil nok være et problem der! Det er ikke mange her inde som har haft saltvand i mere end 3 år. Og dem der har, har meget sjældent anemoner. Hvorfor mon ???
: ons 12. apr 2006 20:30
af Hougaard
sneppevej skrev:Min fejl - forkert opysning.
Jeg købte ikke den dag de kom hjem, men næste morgen da de åbnede, netop for at der var mere fred, da der var noget kaos om eftermiddagen kl 16 da der blev pakket ud.
Hmm... Nu syntes jeg det er ved at udvikle sig lidt speget - Pas nu på at du ikke ender med at fremstå som en krænket imam. Anders har sagt at han vidste nøjagtigt hvad han gik ind til, du har sagt det samme. Alligevel er du sur på butikken over du ikke fik råd og vejledning ?
Nu er vi indenfor en hobby hvor der er stor forskel på viden og jeg har da utallige gange oplevet nybegyndere få store mængder af råd og vejledning derinde og har lige så mange gange oplevet de erfarne folk der blot peger på hvad de vil have og får oplyst prisen.
Nogen gange skal man jo ikke undervurdere detailhandelsfolks evne til at "læse" kunderne - Hvilke signaler har du udsendt?
/Erik
: ons 12. apr 2006 20:40
af seier
Carsten skrev:seier skrev:anemoner kan bare være meget lang tid om at dø, andre dør så hurtigere. men det kunne da være sjovt at høre om der var nogen fra forummet der har haft en anemone mere end 3 år altså udover dem som betegnes som lette at holde.
Der vil nok være et problem der! Det er ikke mange her inde som har haft saltvand i mere end 3 år. Og dem der har, har meget sjældent anemoner. Hvorfor mon ???
