Akvarie uden skummer???
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Akvarie uden skummer???
Er igang med at planlægge et nyt akvarium projekt, og overvejer lidt om det er muligt at undlade skummeren?
Har et akvarium på ca 50L som jeg har tænkt mig at bruge. Har tænkt mig at ca 1/3 af akvarie skulle laves om til indvendig sump som skulle fyldes med "grønt" og symbiont. Jeg har ca 5-7 kg LS som jeg har tænkt mig at bruge.
Jeg havde forstillet mig at jeg skulle have 1 par klovnfisk og 1 enkelt reje + div koraller når det kommer op at køre.
Hvorfor undlade skummer? Jeg vil prøve at lave et så økomomisk og lydløst akvarium som muligt, og som samtidig forsøge at opbygge et sundt økosystem uden alt for meget teknik, kemikalier og unaturlig hjælp.
Kom med jeres meninger og forslag. Med begrundelse og forklaring, jeg kan ikke bruge fx "kan man ikke" og intet mere, til noget som helst.
Har et akvarium på ca 50L som jeg har tænkt mig at bruge. Har tænkt mig at ca 1/3 af akvarie skulle laves om til indvendig sump som skulle fyldes med "grønt" og symbiont. Jeg har ca 5-7 kg LS som jeg har tænkt mig at bruge.
Jeg havde forstillet mig at jeg skulle have 1 par klovnfisk og 1 enkelt reje + div koraller når det kommer op at køre.
Hvorfor undlade skummer? Jeg vil prøve at lave et så økomomisk og lydløst akvarium som muligt, og som samtidig forsøge at opbygge et sundt økosystem uden alt for meget teknik, kemikalier og unaturlig hjælp.
Kom med jeres meninger og forslag. Med begrundelse og forklaring, jeg kan ikke bruge fx "kan man ikke" og intet mere, til noget som helst.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Re: Akvarie uden skummer???
Super det lyder godt, så er der ikke andet at gøre end at prøve at få det til at virke.
Tak
Tak
Eller kan du taget et kig på ATS - Algae Turf Scrubber.
Søg på siden eller reefcentral.com der er masser af info.
Steen
Søg på siden eller reefcentral.com der er masser af info.
Steen
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9850 Hirtshals
- Saltvand siden?: 2010
Min lokale dyrehandler har et 400L uden hverken sump eller skummer... jeg har set det, og det fungerer vist rigtigt godt. Der er nok omkring 15 fisk, 5 rejer og 10 koraller
så det skulle gerne være meget muligt at lave i en 54L, bare med et godt filter og måske lidt cirkulation... det er hemmeligheden siger han 

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Hmmmmmmmmmmmmmmm......................TorbenC skrev:Du kan sagtens køre uden skummer.
Smid et hængefilter på akvariet, og det kører som en drøm!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.