"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af DDT2 »

hej
jeg har læst lidt om alt det med de hvide pletter har en blå palet og en veliferum, begge fisk har hvide pletter men mest den blå palet som har en del hvide pletter.
købte begge fisk fra moby her den 7 april og egentlig først fra i går til i dag de er kommet.
skal dog siges sidste weekend kom jeg lige en ordenlig omgang levende sten ned i akvariet da det manglede lidt efter min mening, tror i det det er det der har stresset dem?
skal jeg bare fodre dem godt og holde øje med om de spiser og har det godt ellers sådan med adfærd?

mvh. kenneth
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af William Jr »

Hej Kenneth.

- Du kan ikke gøre andet end at vente det ud. Give ro, og fodre godt! (Og holde gode værdier)


/Flemming.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af DDT2 »

William jr: det prøver jeg. Takker for det hurtige svar :)
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af troels »

Jeg får næsten kuldegysninger af denne slags råd..

Desværre er tråden ikke færdig men lidt info her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=34013
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af William Jr »

troels skrev:Jeg får næsten kuldegysninger af denne slags råd..

Desværre er tråden ikke færdig men lidt info her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=34013
Takker, det er jeg med på...

- Vil du venligst uddybe din kritik dette for et råd efter at de er endt i tanken?? Som for at undgå at stresse dem yderligere i misforstået godhed...

Beskriv venligst for at rette op på mit fejlslagne råd for at råde bod på skade jeg er involveret i (!)

- Der er i fiskens situation intet andet at stille op end at lade være beroende på fiskens immunforsvar og med det at kunne opbygge beskyttende slimlag... Det sker nu bedst under gode betingelser, og jeg ser derfor intet i vejen med mit råd!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af Beowulf »

gav også mine blå paletter massere af ro og fodre godt . deref godt med noritang. og de blev pletfri efter ca 4-6 uger. og de har ikke været angrebet siden.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af troels »

"Du kan ikke gøre andet end at vente det ud. Give ro, og fodre godt!" <- det er simpelthen faktuelt forkert at man ikke kan gøre andet :) der er flere behandlingsmuligheder. Har man kun et akvarie fyldt med invertebrater kan man så være frataget disse muligheder, men det retfærdiggør ikke at sige at der ikke er andre muligheder.

Om det er bedst at lade immunforsvaret tage det er så en anden diskussion. Det er også fakta at der er en vis dødelighedsprocent ved "hvide pletter" i akvarier. Det er ikke anderledes end med andre parasitologiske, virologiske eller bakteriologiske sygdomme i dyr og mennesker. Alle sygdomme har en dødelighedsprocent mellem 0 og 100 % afhængig af type og immunforsvarets evne til at bekæmpe den. Spørgsmålet er så hvilken "risiko" man er villig til at løbe før man sørger for behandling..
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af William Jr »

Jeg besvarede udelukkende til givne situation... Jeg fastholder at min besvarelse er korrekt til spørgsmålets formulering!

- Jeg deler og jeg forstår din viden på dette felt. Jeg ser derfor ingen grund til at gå yderligere i diskussion omkring dette...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af troels »

Hvordan gik det med fiskene ?
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af DDT2 »

det gik desværre ikke særlig godt der døde en del fisk som have fået hvide pletter :(
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af DanielXavier »

Og hvilken behandling blev det så til??
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af DDT2 »

god fordring og masser af ro og fred, hvorfor det så ikke virkede ved mig må guderne vide desværre :(
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af troels »

Ærgerligt at høre - sådan går det desværre i mange tilfælde uden korrekte foranstaltninger eller indgriben.
DDT2 skrev:god fordring og masser af ro og fred, hvorfor det så ikke virkede ved mig må guderne vide desværre :(
Det er heldigvis ikke nødvendigt at spørge guderne om dette :) håber vi har fået en til "omvendt" så den samme fejl undgås i hvert fald i dit tilfælde ;)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af DDT2 »

troels hvad skulle jeg ellers have gjort som jeg ikke gjorde? synes netop jeg gjorde som folk rådede til herinde.
hvis der er en løsning på hvide pletter sådan i form af guide vil jeg da meget gerne vide den for synes da ikke rigtig det blev til nogen større løsning andet end man måtte vente og håbe på det bedste
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af William Jr »

DDT2 skrev:troels hvad skulle jeg ellers have gjort som jeg ikke gjorde? synes netop jeg gjorde som folk rådede til herinde.
hvis der er en løsning på hvide pletter sådan i form af guide vil jeg da meget gerne vide den for synes da ikke rigtig det blev til nogen større løsning andet end man måtte vente og håbe på det bedste
Du kunne ikke have gjort bedre end du har gjort, og jeg forstår ikke hvad det er for en omvendelse Troels snakker om...

- Dvs. at det gør jeg, men det har ingen opsættende virkning...

Vi kan ikke gøre andet end at give gode betingelser i godt vand, og god; alsidig fodring!! Dette giver fiskene bedre modstands dygtighed, og gode arbejdsbetingelser for immun forsvaret. Og med det også bedre evne til at producere beskyttende slim lag!

- Jeg føler med dig Kenneth, og har selv været igennem samme tur med at hoppe på tungen og gå baglæns på hænder. Intet af det hjalp heller!

Der syntes at være to, den ene mere ondsindet end den anden...

- Det nytter ikke at karantæne sig ud af det! De hvide pletter syntes at kunne komme ud af den blå luft, selv om jeg ved at kan de ikke... Men man kan have en fem år gammel Kirurg, ændre lidt på stensætningen og så er der pletter!

Og det er disse sidstnævnte regner jeg ikke for noget problem...

- Man kan have en gammel fiske besætning, flytte til nyt akvarie. Pletter... Gammel besætning sidestiller jeg med karantæne, men hvor f... kom pletterne så fra!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvide pletter, lidt råd ønskes?

Indlæg af troels »

Kenneth, det var ikke meningen at det skulle starte en længere diskussion igen, jeg ville bare følge op på hvordan det gik - er bare glad for at du var ærlig og svarede :)

Og jeg er ked af det, men jeg bliver nød til igen at pointere at det simpelthen er forkert at man ikke kan gøre andet. Hvis man kan engelsk er det uhyggelig nemt at få afkræftet alle myterne, der er masser af gode artikler der forklarer bl.a. hvorfor man tror de dukker op af den blå luft efter lang tid, og hvorfor man oftest er nød til at kombinere karantæne med forebyggende behandling :)

Slut herfra - har skrevet de samme ting i mange tråde så gider ikke gentage det i denne tråd. :)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"