"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Asterina fjernelse

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Asterina fjernelse

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hej folkens :happy:

Jig ville bare spørre om det var noen som havde noen god erfaring med fjernelse av disse hersens Asterina.sp. søstjernene,som mildt sagt kan invadere ens balje. :BA
Jig haver mengder av disse Astrerina sagene i ett av mine større baljer,hvor det går en god del levendes stein oppi,og de sitter tett som haglkorn på både stein,glass og alt som er i den baljen.
Haver tatt opp en god del stein,over i ett annet system,og manuelt plukket/spiddet alt jig ser med en sprøytekanyle,flere ganger for dagen,i ukevis,men får ***** ikke med meg alt dessverre.
Dukker alltid opp 3-4-5 nye hver gang jig tager en runde med kanylen her om dagene :rolleyes:
Det jig lurte på,med tanke på resten av stenen i den store baljen,er om det er muligt å drepe disse med ett kemiskt middel,som ikke samtidigt tager knekken på alt som finnes av liv i den stenen?
Skal tømme selve baljen,for å bygge den om,så jig trenger ikke tage hensyn til fisk,sneiler,etc.,men ville jo ikke ødelegge selve stenen da om muligt.
Kan gjerne flytte stenen over i en ekstern balje,og behandle den der,og tage ud alt fra selve den baljen de går i nu,da den må tømmes/rengøres uannsett,og haver da lyst til å starte opp baljen igjen UDEN disse :x Asterina stjernene som er umuligt å få fjernet 100% manuelt fra stenen,haver jig fundet ud.. :BA
Her sprer de seig som pesten,og findes det en fornuftig måde(noen som haver erfaringer med en mest muligt og sikker måde å få fjernet alle disse på?
Er det ett par stk. igjen,så blir de fort flere desverre haver jig fundet ud..
Fikk det ind i systemet,ved supplering av levendesten i baljen for flere år siden,og haver siden slitt med disse ja,og nu skal de ud;ferdigt arbeid! :y
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 462
Tilmeldt: fre 2. nov 2007 12:35
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af Tom Ekelund »

Hej
Har kigget lidt og fandt dette..

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Hymenocera_elegans
mvh. Tom


200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Tom Ekelund skrev:Hej
Har kigget lidt og fandt dette..

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Hymenocera_elegans
Ja.. var innom tanken på disse Harlequin regene selv ja,men slo det lige fra mig igjen,da de vistnok skulle kunde klare å knaske i sig disse stjernene ja,men i efterkant.. må jig begynde å købe ind søstrener til de,for at de ikke skal sulte ihel,så er kansje ikke helt en ønskeligt situasjon for mig i lengden dette med Harlequinreger :sneaky2: :hehe:

Hved Jossi her hjemme i Norge haver noen Harlequinreger,hvor han må købe søsterner til de fra sin lokale saltvandsbutik,for å holde de i live..
(han bor 550 kilometer fra mig,så udelukket å køre for å lne disse,så er det sagt,he-he)
Men selfølgeligt,de er jo pene reger disse Harlequinene,for intriserte akvarister.

Personligt er jig ikke noe spesielt "fan" av hverken små eller store søsterner i baljene mine,selv om vistnok noen haver riktigt flott farve å se til :)

Tror helst jig er ude efter ett eller andet kemikalie som tager knekken på mine Asterina,og helst ikke dreper alt liv ellers i steinen min..(ønsketenkning),og er åben for flere indspill her saltvandsfolk :y
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af ole kekkonen »

hej knut-arne,,kan du ta 5 stk eller sånn til mig når du kommer nedover..? :hehe:
hvorlangt livsforløbet er på disse er ukendt både i akvariet og naturen ,detsamme gælder sexuel modenhed,kanskje den kan tages baglæns->En god måde at yngle disse "arterina"s er at begrænse makroalger og andre konkurrenter om føden,de lever af algefilm (diatomer) samt bakterie film(her er der kanskje noget??) :happy: Dine tanker knut-arne?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af Carsten »

Du kan da også bare gå ned til havet og hente nogle almindelige søstjerner.
Put dem i fryseren, og server den for rejerene om vinteren.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af Knut-Arne Berg »

ole. skrev:hej knut-arne,,kan du ta 5 stk eller sånn til mig når du kommer nedover..? :hehe:
hvorlangt livsforløbet er på disse er ukendt både i akvariet og naturen ,detsamme gælder sexuel modenhed,kanskje den kan tages baglæns->En god måde at yngle disse "arterina"s er at begrænse makroalger og andre konkurrenter om føden,de lever af algefilm (diatomer) samt bakterie film(her er der kanskje noget??) :happy: Dine tanker knut-arne?
hmm.. kan sikkert plukke med mindst en dl til dig av disse skit,ene,men spørs om de overlever ett døgn i bilen da..
Kan jo gjøre ett forsøk,i det mindste,og oppbevare de lidt hos Flemming,før vi peiler oss over på øen..
Noget nytt ang. amatur nr.2 foresten.Ole?

Og til Carsten.. ja,selfølgeligt,jig bor jo her ved havet, så det er lige to min.køring ned til søen.
Spiser de døde søstjerner disse rejene da?..
Er litt bange for at slige døde søstjerner kansje vil påvirke næringsinnholdet i vandet,ved foring,eller ?
Hved ærlig talt ikke hvor lang tid disse harlequin rejene bruker på å "knaske i sig" en slig nordsø-stjerne heller jig,da jig aldri haver hatt disse rejene før her.. :rolleyes: :sneaky2:
Har bare hørt Jossi foret de med slige flotte blå og orangerøde søsterner han købte i zoobutikken jig,og det bliver dyrt i lengden :wink:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af ole kekkonen »

Knut-Arne Berg skrev: Noget nytt ang. amatur nr.2 foresten.Ole?
nej egentlig ikke,når skal du komme og hente da?
det er vel på tide å bestille tenker jeg,, :shock:
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Asterina fjernelse

Indlæg af Knut-Arne Berg »

ole. skrev:
Knut-Arne Berg skrev: Noget nytt ang. amatur nr.2 foresten.Ole?
nej egentlig ikke,når skal du komme og hente da?
det er vel på tide å bestille tenker jeg,, :shock:
Er vel i dk.en gang i Juli tenker jig :GO ,så haster ikke enda,men må have to med mig hjem igjen ja+ rør.. :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"