Erfaring med akvariesæt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
StisenM
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010

Erfaring med akvariesæt

Indlæg af StisenM »

så ramte saltvandsbølgen også mig :y . Har nu læst og læst de sidste måneder og håber jeg nu er lidt klogere ( nå ja man har jo lov at være heldig)

jeg er desværre studerende, men det skal altså ikke afholde mig fra at få et fedt akvarie, SÅ skal så småt igang med at indkøbe mit udstyr, og på min rejse gennem div. internet sider er jeg gentagende gange støt på næsten færdige sæt. altså sæt med akvarie, lys, cikulation etc. -
Det er jo rigtig fristende at købe sådan et sæt men kan jo også læse at der er en del der næsten skifter det hele ud og så er der jo ikke meget sparet.
hvad er jeres erfaringer. har set på forskellige sæt men vil gerne høre jeres mening.

er det en ok start eller skal man gå langt uden om.
har kigget på sæt fra red sea max, Orca og D-D ( synes specielt det fra D-D var tiltrækkende)

- det skal måske lige nævnes at jeg er helt med på at jo større jo lettere, men tænker nu stadig at holde mig under 120 L, da jeg vil lære alt om vandværdier etc. the hard way - så jeg er fuldt udrustet hvis jeg skal opgradere.

håber der er nogen der her lyst til at tilkendegive deres oplevelser eller meninger.

Med venlig hilsen

StisenM
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Re: Erfaring med akvariesæt

Indlæg af Fiskeminister »

Har aldrig selv haft RSM akvarier.. men hva jeg har hørt og snakket med så skifter folk alligevel det meste udstyr ud fordi det ik er godt nok eller der bare ik er nok af det som f.eks cirkulation...

så hvis man alligevel ska skifte alle de dele ud kan man jo lige så godt " bygge" sit eget akvarie efter min mening. det er ik sværre end man gør det til i den her verden..
Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !

Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej og velkommen til

Jeg har nu haft et RSM 130 stående i 2 år og har ikke rigtig skiftet noget ud som så mange andre snakker om
har dog sat en ekstra cirkulationpumpe i da det der er ikke er nok, tror jeg alle vil sige. og også sat en osmolator som tilsætter ferskvand når der fordamper vand i akvarie dette da jeg tit rejser og ikke altid har nogle til af fylde på da der igennemsnittet fordamper 1 liter om dagen i mit akvarie. Har været glad for mit akvarie hele vejen igennem men er nu kommet til det punkt hvor jeg vil videre og have mig et større akvarie, med sump for af kunne få flere muligheder i fremtiden. kender flere der lige er startet op med disse sæt både RSM og kinesermodeller og jeg vil mene det er en udmærket mulighed for af prøve hobbyen af til billige penge RSM brugt koster omkring 3000,-
Flere vil synes man skal lave det selv med seperate dele men synes enlig RSm med møblet var flot af have og tror ikke jeg ville kunne have gjort det bedre hvis jeg selv skulle til af bygge noget også af den grund jeg har fået mit nye akvarie lavet fra bunden af fra trope

Håber du vil kunne bruge dette indlæg til noget
StisenM
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af StisenM »

mange tak for begge indlæg. Rsm som møbel er bestemt også pænt. - og læser til sygeplejerske så skal nok ikke gå i gang med at bygge et selv :scream: men måske man kan lokke kæresten.
for mig har det ihvertfald en betydning om jeg skal ud og ofre et nyt sæt og så måske alligevel skal skifte noget ud.
# fiskeminister, du siger det ikke er bøvlet at bygge selv - må indrømme at jeg bliver lidt skræmt af nogle af de projekter jeg læser om herinde og det lyder bestemt ikke heeeelt så simplet, hvad ville du mene at det krævede at starte op ( altså rent teknisk).

behøver jeg en osmolator, hvis jeg selv er hjemme til at fylde på?
hvad med lys iøvrigt, jeg tænker fisk og blødkoraller, er HQI et must?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej igen
mit nye akvarie bliver også noget helt andet end et RSM, men skal du lave selv og det bare gøres helt simpelt og du ikke vil have mere end 200L alligevej kan ku købe et hel glas akvarie og nøjes med et overløb i det ene hjørne me en lille skummer evt en tunze 9002 som er en lille skummer op til 200 Liter det er også denne langt de fleste sætte i deres RSM den ligger omkring 900,- derudeover skal du have en lille retur pumpe lidt silikoneslange evt en el 2 små cirkulationpumper og et varmelegeme
af lys kan du få nogle små sæt med T5 rør som er udmærket også når du bare vil have blødkoraller, har selv kun T5 i rsm'et og der under holder jeg flere SPS stenkoraller i flotte farver dog skal de stå højt i akvariet for af få lys nok
Osmolator er ikke et must men rart af have vil du hurtig finde ud af

Mvh
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Du kan gøre det bøvlet hvis du virkelig vil.. kan du emt drukne i teknik og udtryk..:) men jeg er ved at bygge mit eget nu og det " eneste " jeg har er :

Akvariet selvfølgelig.
En sump med en skummer+ozon ( ozon gir rent vand )
Fosfat filter
LS og lidt alger og så kører vandet op i akvariet igen... meget simpel..

og nej det behøver du ik.. jeg fylder os bare selv vand på manuel...:)

Og du kan gotnøjes med T5 lys hvis det er..

StisenM
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af StisenM »

til et akvarie i den størrelse - altså maks 200L - måske nærmere 150L. er det så bedst at have indvendig eller udvedig sump?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

StisenM skrev:til et akvarie i den størrelse - altså maks 200L - måske nærmere 150L. er det så bedst at have indvendig eller udvedig sump?
Det er helt op til dig :y Jeg skal hente mit nye akvarie i denne uge (180L), og der kører jeg med indvendig sump :y Har endnu ikke prøvet udvendig. Men helt klart har man flere mulighed for refugie, gemme teknik osv.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Jeg vil sige at det altid er bedst med udvendig sump.. men har aldrig haft et akvarie i en størrelse... Men ved Marco R har et 180l med indvendig sump, og det køre rigtig godt, flotte farver og det hele, så det kan sagtens lade sig gøre med indvendig sump..

men når det nu ik er større, så kan en udvendig sump vel snart ik betale sig at lave..:) så meget vand er der jo heller ik ;)

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Fiskeminister skrev:Jeg vil sige at det altid er bedst med udvendig sump.. men har aldrig haft et akvarie i en størrelse... Men ved Marco R har et 180l med indvendig sump, og det køre rigtig godt, flotte farver og det hele, så det kan sagtens lade sig gøre med indvendig sump..

men når det nu ik er større, så kan en udvendig sump vel snart ik betale sig at lave..:) så meget vand er der jo heller ik ;)
Takker for de pæne ord :oops: :)

Lige præcis det er det, og det er nok forskellig fra person til person, og man vil lave det, når akvariet er lidt mindre igen :)
Marco R[/center]
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Er det nok ja..:)

men i sidste ende er det vel altid rarest at ha så lidt teknik som muligt inde i selve baljen.. sys jeg ihvertfad.. :)

StisenM
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af StisenM »

ej tak for alle de gode svar, det er altså rart at høre nogle meninger.
tænker også at til en lille vandpyt saltvand så bliver sumpen jo snart større end akvariet og så ryger fidusen jo.
hvis nu jeg ikke kaster mig ud i det store bygselv projekt, er der så nogle akvariemærker som i kan anbefale eller som i synes jeg skal bevæge mig uden om.
har læst her og der om boyu og mit umiddelbare indtryk er ikke helt godt
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Alle kineser modeller ska man vidst holde sig fra... vil tro RSM er nummer 1 hvis man ska ha en " færdig ret " :)

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

StisenM skrev:ej tak for alle de gode svar, det er altså rart at høre nogle meninger.
tænker også at til en lille vandpyt saltvand så bliver sumpen jo snart større end akvariet og så ryger fidusen jo.
hvis nu jeg ikke kaster mig ud i det store bygselv projekt, er der så nogle akvariemærker som i kan anbefale eller som i synes jeg skal bevæge mig uden om.
har læst her og der om boyu og mit umiddelbare indtryk er ikke helt godt
Jeg vil give ministeren ret i, at RSM er nummer 1 blandt plug and play akvarie :y

Men du skal være velkommen her (Fredericia) og se mit, hvis du har brug for at se et kørende med indvendig, og hvis du har spørgsmål..
Marco R[/center]
StisenM
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af StisenM »

#Marco R, har du evt et billede af akvariet som jeg må se :f1:
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Limatho »

Fiskeminister skrev: men når det nu ik er større, så kan en udvendig sump vel snart ik betale sig at lave..:) så meget vand er der jo heller ik ;)

Well, jo mere vand du har i dit system, desto nemmere er det at holde, der skal ikk nær så meget til at vælte et system med 300 liter, som et på 150 liter, så jo, en fordel med sump, samt som nævnt også til teknik, men ja, smag og behag

Thomas
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

StisenM skrev:#Marco R, har du evt et billede af akvariet som jeg må se :f1:
Jo da. Finder et billede til dig :y
Marco R[/center]
Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Midt Jylland

Indlæg af Crown-of-thorns »

StisenM skrev:til et akvarie i den størrelse - altså maks 200L - måske nærmere 150L. er det så bedst at have indvendig eller udvedig sump?
Jeg har 120L med invendig sump. Kører uden problemer, men går dagligt og tænker hvor dejligt det ville være med en udvendig. Med et lille akvarie er pladsen bare trangt, så en udvendig sump ville give nogle flere muligheder :GO
Mvh. Jakob
StisenM
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af StisenM »

så må jeg lige spørge lidt igen - så håber ikke ihar afskrevet tråden helt.
kæresten og jeg har fået snakket og kigget lidt på mulighederne i vores lejlighed. Vi har desværre en masse umulige skråvægge der ikke egner sig til et akvarie. så den ene væg der er ledig den skal da bruges :biggrin:
vi er blevet enige om at bygge selv, så vi går igang med at samle udstyr når vi har lavet den endelige liste.
vi ender med et 160 L med intern sump, så indtil videre ser vores indkøbsliste sådan ud:

akvarie
skummer
returpumpe
cirkulationspumpe
varmelegme
lys
fosfatfilter
ozon.

er der for meget/lidt og er der nogle mærker i som vi skal gå langt uden om?
prisen er som sådan underordnet ( men man kan jo også købe guld for dyrt), vi samler bare indtil vi har det hele.

nå ja - det skal selvfølgelig være så lydløst som muligt.

håber i har tid til at give et lille svar :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"