"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Newbie med stort N ;)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Rasmus Anden
Reactions:

Newbie med stort N ;)

Indlæg af Rasmus Anden »

som de fleste andre, troede jeg jo at man skulle være millionær og expert for at holde saltvand... jeg tror jeg blev klogere :wink:

fandt denne guide/artikel på akvariesiden.dk...

fin artikel, men har lige nogle spørgsmål:

1. er det virkelig så svært, at holde saltvand eller kan jeg godt gå fra, at have haft ferskvand i lidt over et år, til at holde nogle klovnfisk, søanemoner, koraller og eremitkrebs (og så at det bliver rimelig vellykket :wink: )


2. kan man skifte T5 Arcadia controller dobbelt 24 - 39W ud med Interpet T5 Power Compact 55 Watt (ville det være en god ide ell. en dårlig ide?)

3. lod mærke til, at levende sten er ret dyre :( - så hvis jeg finder ud af, at økonomien ikke holder helt er der så nogen jeg kan købe nogle levende sten af?? (helst lidt billigere end i butikkerne)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

1. det er ikke så svært at holde saltvand som nogen åbenbart tror, men ligesom at der er forskel på at holde 2 guppyer og et par planter i forhold til feks. at holde 24 discus eller lign. er der også forskel på hvor svært det er at holde forskellige fisk koraller mv. det der er meget vigtigt med saltvandet er at man skal bruge en del tid på at få viden om disse forskelle samt at man har tålmodighed til at vente på de modningsprocesser der skal til især når man starter et nyt akvarie op

2. jeg er ikke sikker på at jeg fostår helt hvad du mener, men desto mere lys du får desto flere muligheder for at vælge koraller mm har du senere. de fleste anemonetyper vil kræve mere lys end du beskriver der.

3. der er nogen gange levende sten til salg her på forummet når folk lukker et akvarie men der er som regel rift om dem så det gælder om at være hurtigt. :D
Rasmus Anden
Reactions:

Indlæg af Rasmus Anden »

til 2. ... det jeg mener er at billedet er der illustreret to T5 rør(nederste billede). dem ville jeg så udskifte med Interpet T5 Power Compact 55 Watt (øverste billede)
Vedhæftede filer
T5 Arcadia controller dobbelt 24 - 39W
T5 Arcadia controller dobbelt 24 - 39W
T5.jpg (70.24 KiB) Vist 2192 gange
Interpet T5 Power Compact 55 Watt
Interpet T5 Power Compact 55 Watt
Powercompacttwin%20thump.gif (5.85 KiB) Vist 2192 gange
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

ok på den måde jaa det skulle der vel ikke være noget galt i.
Rasmus Anden
Reactions:

Indlæg af Rasmus Anden »

er det SÅ meget svære at holde koraller?? (hvis ikke er der så nogen der gider kommer med nogle ideer til hvilke koraller jeg kan putte i ??)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

Senest rettet af seier man 20. mar 2006 21:33, rettet i alt 1 gang.
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: søn 19. feb 2006 18:46
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Stenkoraller ville nok blive et problem at holde uden HQI lys, men blødkoraller burde være en mulighed...og skrivekoraller sku du sagtens kunne holde.. søanemoner kræver meget lys, så det ville nok være et sats..

hvis du nævner anemonen pga klovnfisken kan de godt bruge en koral, i stedet for en anemone...
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

[quote][3. lod mærke til, at levende sten er ret dyre - så hvis jeg finder ud af, at økonomien ikke holder helt er der så nogen jeg kan købe nogle levende sten af?? (helst lidt billigere end i butikkerne)/quote]

ja det kan jeg kun give dig ret i

de sidste sten jeg købte
kørte jeg i esbjerg efter ,og det var stadig væk billigere,
end i randers og viborg
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Rasmus<< Du kan strengt taget få et koralrevsakvarium til at fungere med et par powerheads, et overløb, en skummer og noget lys. Alt andet er hjælpemidler til os, så vi ikke selv behøver at lægge lige så meget arbejde i akvariet. Selvfølgeligt kan maskiner ofte give en bedre/mere jævn vedligeholdelse, men mange af dem er ikke nødvenige.

DennisS skrev:Stenkoraller ville nok blive et problem at holde uden HQI lys, men blødkoraller burde være en mulighed...og skrivekoraller sku du sagtens kunne holde..
Endnu engang vil jeg prøve at komme den underlige opdeling til livs. Du kan ikke dele koraller om i stenkoraller og blødkoraller hvad angår lyskrav. Nogle stenkoraller behøver ikke ret meget lys. F.eks. Euphyllia og Cauleastrea. Der er endda nogle stenkoraller, der intet lys behøver overhovedet, som f.eks. turbistrea (solkorallen).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ville udskifte de 2 T5 rør med et compact. Hvorfor ikke have begge dele? Jeg synes det ser ud til at der godt kunne være plads til begge dele. Så skal du bare have nogle T5 rør som passer til saltvand, og så et ekstra 55W compact, og måske endnu et på 36 eller 24W til bagerst. Så ville du have over 100W lys, guf for korallerne. ;)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hvis du gør som Batluder skriver (som jeg også vil anbefale), kan du også godt holde de ikke så lyskrævende anemoner.
Rasmus Anden
Reactions:

Indlæg af Rasmus Anden »

til batluder: skal jeg bare have over 100W lys for at holde de koraller/anemoner i snakker om?? for så kunne jeg jo bare købe 2 interpet compact 55W - eller havd siger i ??
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Generalt skal du bare have så meget lys som muligt. Så jo mere du kan få plads/råd til jo bedre. Du skriver ikke hvor stort akvariet er, vigtigst af alt er højden, for lysets intesitet bliver hurtigt mindre, når det skal trænge igennem vandet.
Hvis dit akvarie f.eks. er 50 cm højt, tror jeg at du skal have 100W lys for at kunne holde nogle ikke så lyskrævende blødkoraller, hvis det kun er 30 cm højt, så ville du kunne have en del mere med det lys. Og så kommer det selvfølgelig igen an på hvor højt korallerne kommer til at stå i akvariet.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Rasmus Anden
Reactions:

Indlæg af Rasmus Anden »

ved ikke hvor højt det er endnu, er nemlig lige ved at indsamle info så jeg bagefter kan sætte mig ned og regne på det :) ...

men jeg går ud fra at jeg skal have et 76 liters hjørneakvarie med målene: 57x57x40 cm.
Rasmus Anden
Reactions:

Indlæg af Rasmus Anden »

forresten, da jeg sad og kiggede på e-akvariet.dk - læste lidt nærmere om disse Interpet T5 Power Compact 55 Watt Twin Starter
lod jeg mærke til at der også står 55W ved Interpet T5 Power Compact 55 Watt single Starter, så der burde jo være 110W på den jeg har linket til, da der jo er to rør istedet for et - har jeg ret?

og så tænkte jeg på om man så skulle købe en af denne Interpet T5 Power Compact 24 Watt Single Starter og så smide et af disse Blue Moon Actinic 24 Watt T5 Power Compact i??
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jooo. De startere er til 55W rør, så selvfølgelig hvis det er twin, giver det ialt 110W lys.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Lige et lille råd Køb ikke dine levende ting ved poul erik "Bonni dyerhandel" i rander de er som real i så dårlig stand at de ikke overlever. Tag hellere til bonni i viborg udvalget er også stører der.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

seadooman skrev:Lige et lille råd Køb ikke dine levende ting ved poul erik "Bonni dyerhandel" i rander de er som real i så dårlig stand at de ikke overlever. Tag hellere til bonni i viborg udvalget er også stører der.
Det er vist forskelligt hvad folk mener, jeg har nu købt 4 fisk og 1 rørorm og alle har været i fin kondition, spist fra dag 1 og lever i bedste velgående.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"