Nitrat filter med bioballs?
Nitrat filter med bioballs?
Hej.
Jeg har lige købt et lille Boyu HS60 hvor der er et nitrat filter i men det er med bio balls... kommer det nogensinde til at blive godt? de andre nitrat filtre jeg har på de store er jo med svovl kugler osv? Hjælp gerne med et svar:-)
PS: nogen der kender noget sådan et boyu HS60... shit det er en dårlig manual.. der står intet om nogen som helst ting!?
MVH
Jeg har lige købt et lille Boyu HS60 hvor der er et nitrat filter i men det er med bio balls... kommer det nogensinde til at blive godt? de andre nitrat filtre jeg har på de store er jo med svovl kugler osv? Hjælp gerne med et svar:-)
PS: nogen der kender noget sådan et boyu HS60... shit det er en dårlig manual.. der står intet om nogen som helst ting!?
MVH
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
Re: Nitrat filter med bioballs?
Kan ikke forestille mig at det kan fungere som nitrat filter da gennemstrømningen af vand vil være alt for høj, men producere en masse nitrat kan det sikkert..
Niratfilter "skal" være et lukket system hvor gennemstømningen af vand maks må være 1 liter i timen ved 1 liters indhold. (5,5 dråber sek.) der kan enten være svovlkugler eller bioballs, hvor det med bioballs skal fodres. Men ved du jo sikkert nok når du har nitrat filter i forvejen..
Niratfilter "skal" være et lukket system hvor gennemstømningen af vand maks må være 1 liter i timen ved 1 liters indhold. (5,5 dråber sek.) der kan enten være svovlkugler eller bioballs, hvor det med bioballs skal fodres. Men ved du jo sikkert nok når du har nitrat filter i forvejen..
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
Jamen gennemstrømningen tror jeg er meget lav.. der sidder en lille bitte motor i bunden og så en tynd slang i toppe man kan justere.. det ligner egenligt en alm nitrat filter bare med biobolde istedet for svovlkugler og argonit!?T-Svendborg skrev:Kan ikke forestille mig at det kan fungere som nitrat filter da gennemstrømningen af vand vil være alt for høj, men producere en masse nitrat kan det sikkert..
Dvs at sku jeg i teorien bruge det møg filter med bioballs hva ville så være den nemmeste måde at fodre det med? på det store jeg har nu der bruger jeg svovlkugler og der ska jeg jo ikk fodre med noget!?
hvis jeg ligger en billede ind kan du så evt hjælpe mig med om se om jeg bare kan tømme det for biobolde så bare komme en svamp i bunden og så svovlkugler og aragonit i toppen?
MVH
og på hvilken måde mener du det ville afgive en masse nitrat istedet for at fjerne/optage det?
hvorfor ialverden laver de så sådan et møg filter?
MVH
hvorfor ialverden laver de så sådan et møg filter?
MVH
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
ok så er jeg mere med.
princippet med bioballs i nitratfilteret er at det skal fodres med en form for kulforbindelse så bakterierne har noget og leve af når der ikke er mere nitrat tilbage (kræver at man dagligt skal tilføje foder), hvor det med svovl har bakterierne svovlen at leve af når nitraten er nul.
du kan da gøre et forsøg med at udskifte mediet til svovl..
princippet med bioballs i nitratfilteret er at det skal fodres med en form for kulforbindelse så bakterierne har noget og leve af når der ikke er mere nitrat tilbage (kræver at man dagligt skal tilføje foder), hvor det med svovl har bakterierne svovlen at leve af når nitraten er nul.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
nitratfilter med andet medie end svovl:
http://www.theaquariumsolution.com/nfp5 ... ilter-pump
http://www.aqua-medic.de/seawater/en/13/NR%20400/
http://www.theaquariumsolution.com/nfp5 ... ilter-pump
http://www.aqua-medic.de/seawater/en/13/NR%20400/
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Features & Specifications
# 45 gallon / 180 L capacity
# Size: 52 x 58 x 63 cm
# Smooth rounded corners / 270° viewing angle
# 150 Watt HQI / 20000 K° or 14000 K°
# Polished Stainless Steel Reflector
# Dual Fan Cooling System
# 6 Led Moonlight
# 450 GPH flow rate
# Power Protein Skimmer
# Power Denitrator
# Integraded 9W UV sterilizer
# 150W Submersible Heater
# Complete hidden 3-stage Bio-Mechanical filtration
# Filtration media included: Sponge, activated carbon, ceramic rings and bioballs
# Innovative aquarium cover with variable sliding and elevation adjustment technology
# Sealed Polycarbonate ( Acrylic ) lens/chamber protects lamps, ballasts and others electronics components from moisture, water contact and corrosion
Fjern de der bioballs, det virker ikke !
# 45 gallon / 180 L capacity
# Size: 52 x 58 x 63 cm
# Smooth rounded corners / 270° viewing angle
# 150 Watt HQI / 20000 K° or 14000 K°
# Polished Stainless Steel Reflector
# Dual Fan Cooling System
# 6 Led Moonlight
# 450 GPH flow rate
# Power Protein Skimmer
# Power Denitrator
# Integraded 9W UV sterilizer
# 150W Submersible Heater
# Complete hidden 3-stage Bio-Mechanical filtration
# Filtration media included: Sponge, activated carbon, ceramic rings and bioballs
# Innovative aquarium cover with variable sliding and elevation adjustment technology
# Sealed Polycarbonate ( Acrylic ) lens/chamber protects lamps, ballasts and others electronics components from moisture, water contact and corrosion
Fjern de der bioballs, det virker ikke !
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Problemet er at man har svært ved at få filteret til at gennemføre hele nedbrydningscyklus:
1. ammonium til nitrit
2. nitrit til nitrat
3. nitrat til frit kvælstof.
Et filter med bioballs er fremragende til at nedbryde til nitrat, men meget dårlig til at nedbryde til frit kvælstof.
Årsagen er at reaktion 1 og 2 kræver ilt, mens reaktion 3 helst skal foregå i et iltfattigt miljø.
Så du vil gradvist få ophobet nitart i akvariet.
I ferskvand derimod er vi ikke så nervøse for nitrat, så derfor bruges denne type filter mest i ferskvand.
Der er dog nogle som har held med det, i et spandfilter. Jeg har engang haft et 325l. hvor eneste filter var en spandpumpe. Spandpumpen kørte i tre år uden at blive renset. Akvariet havde naturligvis en ret lav belastning. Røntved havde også engang en spandpumpe på et akvarium. Da han blev træt af at have det stående i stuen, pillede han det af, og hele akvariet væltede på et par dage.
Så det er ikke helt så enkelt.
1. ammonium til nitrit
2. nitrit til nitrat
3. nitrat til frit kvælstof.
Et filter med bioballs er fremragende til at nedbryde til nitrat, men meget dårlig til at nedbryde til frit kvælstof.
Årsagen er at reaktion 1 og 2 kræver ilt, mens reaktion 3 helst skal foregå i et iltfattigt miljø.
Så du vil gradvist få ophobet nitart i akvariet.
I ferskvand derimod er vi ikke så nervøse for nitrat, så derfor bruges denne type filter mest i ferskvand.
Der er dog nogle som har held med det, i et spandfilter. Jeg har engang haft et 325l. hvor eneste filter var en spandpumpe. Spandpumpen kørte i tre år uden at blive renset. Akvariet havde naturligvis en ret lav belastning. Røntved havde også engang en spandpumpe på et akvarium. Da han blev træt af at have det stående i stuen, pillede han det af, og hele akvariet væltede på et par dage.
Så det er ikke helt så enkelt.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
Hej Lars
Jamen det var utrolig god læsning der gjorde lidt flere ting...
men er ikk helt med.. enten må et spandfilter være godt eller ikk?
På mit store 450 L kører jeg med et spandfilter på.. der bliver renset ca hver måned.. der er der jeg har aktiv kul og en masse symbiont?
Hva kan man risikere med sådan et spanfilter?? et nitrat boom? men vel ikk hvis man renser det let hver måned eller?
Tænkte på et det egentligt nøjvendigt med et nitrat filter på så lille akvarie selvom man vil have sten koraller i osv.. hvis man bare skifter 15-20% vand en gang om ugen?
Ville du sætte det Bioballs "nitrat" filter til eller?
Et svovl filter nedbryder da ikk amonium og nitrit osv vel? hva nedbryder nitrit osv i akvariet? det er vel bare at akvariet kører godt? dvs en del levende sten osv ikk
? amoniun og nitrat er vel kun noget man døjer med i opstarts fasen?
MVH
Jamen det var utrolig god læsning der gjorde lidt flere ting...
men er ikk helt med.. enten må et spandfilter være godt eller ikk?
På mit store 450 L kører jeg med et spandfilter på.. der bliver renset ca hver måned.. der er der jeg har aktiv kul og en masse symbiont?
Hva kan man risikere med sådan et spanfilter?? et nitrat boom? men vel ikk hvis man renser det let hver måned eller?
Tænkte på et det egentligt nøjvendigt med et nitrat filter på så lille akvarie selvom man vil have sten koraller i osv.. hvis man bare skifter 15-20% vand en gang om ugen?
Ville du sætte det Bioballs "nitrat" filter til eller?
Et svovl filter nedbryder da ikk amonium og nitrit osv vel? hva nedbryder nitrit osv i akvariet? det er vel bare at akvariet kører godt? dvs en del levende sten osv ikk
? amoniun og nitrat er vel kun noget man døjer med i opstarts fasen?
MVH
Senest rettet af Gino tors 4. mar 2010 16:27, rettet i alt 1 gang.
'T-Svendborg skrev:ok så er jeg mere med.
Tak for svaret... det er en god lærerig tråd den her:-) mange gode input der kan bruges til noget:-)
Når du skriver der ska tilføjes foder dagligt hva er det så for foder? noget ala VSV eller hva snakker vi om her? hvis ja så holder det da ikk.. så er det da noget lettere med et svovlfilter.. men ved bare ikk om jeg i det filter jeg har kan smide svovl i istedet!?
Tager et billede af det senere og lægger ind her:-)
MVH
- Nick Ørvad
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5350 Rynkeby
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn Kerteminde
Det er aldrig "nødvendigt" med et nitrat filter.
Mange klare sig glimrende uden og ofte bedre med feks et refugie.
Jeg tror bare du skal smide det nitrat filter væk og evt plante en klat caulerpa i stedet
Eller måske ombygge nitratfilteret til rowa/aktivkul.
MVH Nick Ørvad
Mange klare sig glimrende uden og ofte bedre med feks et refugie.
Jeg tror bare du skal smide det nitrat filter væk og evt plante en klat caulerpa i stedet

Eller måske ombygge nitratfilteret til rowa/aktivkul.
MVH Nick Ørvad
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Ja det er noget nemmere med et filter med svovl, det andet kræver daglig pasning. Og ja det er noget lign vsv der skal tilføjes http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Filter ... ter05literGino skrev:'T-Svendborg skrev:ok så er jeg mere med.
Tak for svaret... det er en god lærerig tråd den her:-) mange gode input der kan bruges til noget:-)
Når du skriver der ska tilføjes foder dagligt hva er det så for foder? noget ala VSV eller hva snakker vi om her? hvis ja så holder det da ikk.. så er det da noget lettere med et svovlfilter.. men ved bare ikk om jeg i det filter jeg har kan smide svovl i istedet!?
Tager et billede af det senere og lægger ind her:-)
MVH
Om det virker deres design af nitratfilter, skal jeg ikke kunne sige.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Hvis du renser dit spandfilter ofte, så kan du fint bruge det til aktiv kul m.m. , men det skal jo passe sammen i dimensionerne, så spandfilteret ikke bliver for stort.
I et svovlbaseret filter lever der denitrificerende bakterier, dvs bakterier som udfører proces 3, nitrat til frit kvælstof. Når der så ikke er nok nitrat, vil bakterierne istedet nedbryde svovlet, så de hele tiden er aktive. Problemet med andre typer nitratfilter er jo netop at de på et tidspunkt løber tør for nitrat, og så kolapser.
Du kan søge på svovl her på siden, så kommer der mange links frem. Faktisk 192 tråde, så der er godt med læsning om emnet.
I et svovlbaseret filter lever der denitrificerende bakterier, dvs bakterier som udfører proces 3, nitrat til frit kvælstof. Når der så ikke er nok nitrat, vil bakterierne istedet nedbryde svovlet, så de hele tiden er aktive. Problemet med andre typer nitratfilter er jo netop at de på et tidspunkt løber tør for nitrat, og så kolapser.
Du kan søge på svovl her på siden, så kommer der mange links frem. Faktisk 192 tråde, så der er godt med læsning om emnet.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
Lars M skrev:Hvis du renser dit spandfilter ofte, så kan du fint bruge det til aktiv kul m.m. , men det skal jo passe sammen i dimensionerne, så spandfilteret ikke bliver for stort.
Hej Lars..
Mange tak for dine svar:-)
Hva mener du er bedst at man ca en gang om måneden renser spandpumpen eller lader den kører i et år? man må da enten kunne sige at en spandfilter er godt i saltvand eller omvendt!? kan ikk helt forstå det andet?
Forstår ikk hva du mener med at spandfiltret ska passe sammen i dimisionerne? så filtret ikk bliver for stort? gider du forklare?
MVH