"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

tråden kan lukkes

Forum for generel snak omkring saltvand.
Låst
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

tråden kan lukkes

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

hej jeg har endelig fået blandet 375 liter nyt vand ...i fredags ... hvornår vil jeg kunne flytte det der er i mit 130 Rms over i det nye
fordi jeg spørger er for de jeg altid er gået fra et stort akvarie og ned af .... men nu går det op af igen :y

den nye balje skulle gerne ende på 472 l + ca 115 l sump men sumpen er ikk koblet i nu .................skal jeg vente til det hele er færdig og så køre alge fasen færdig eller hva .....

hva syntes i jeg skal
Senest rettet af Nielsen'sbilplejeAalborg tors 25. feb 2010 06:55, rettet i alt 3 gange.
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 94
Tilmeldt: tors 3. dec 2009 22:10
14
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af martin L »

du kender vist selv svaret men håber at nogen fortæller dig noget andet :T

når du skriver at den gerne skulle ende på 472L betyder det at akvariet ikke har en fast størrelse ?
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

martin L skrev:du kender vist selv svaret men håber at nogen fortæller dig noget andet :T

når du skriver at den gerne skulle ende på 472L betyder det at akvariet ikke har en fast størrelse ?
baljen er 472 og ca 115 sump
martin L
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 94
Tilmeldt: tors 3. dec 2009 22:10
14
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af martin L »

ok

du skal selfølgelig vente selvom det er hamrende svært

det bedste er at fokusere på noget andet end saltvand i en periode
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

martin L skrev:ok

du skal selfølgelig vente selvom det er hamrende svært

det bedste er at fokusere på noget andet end saltvand i en periode
nej det er ikk svært at vente ville dog bare gerne ha rydet stuen igen for det ligner en byggeplads med et Rsm lige smit midt i
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Helena »

Hvad har du i det RSM??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

Helena skrev:Hvad har du i det RSM??
hæ hæ ja men alt ...det der er i min tråd + lidt mere til

mvh per
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Kirling »

er det indkørte sten du har brugt??? hvis det er gode indkørte sten så kan jeg ikke se noget problem i at flytte det stille og roligt over - start med korallerne og slut med fiskene - gør det over et par dage.. er selvfølgelig vigtigt du kender alt til dine vadiger og dit system, men hvis du har styr på det (som jeg nu tror du har) ;) så burde du godt kunne flytte det
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Carsten »

Kirling skrev:er det indkørte sten du har brugt??? hvis det er gode indkørte sten så kan jeg ikke se noget problem i at flytte det stille og roligt over - start med korallerne og slut med fiskene - gør det over et par dage.. er selvfølgelig vigtigt du kender alt til dine vadiger og dit system, men hvis du har styr på det (som jeg nu tror du har) ;) så burde du godt kunne flytte det
Selv med sten som kommer direkte fra et andet akvarie, bør man lade det stå i nogen tid, og så kigge på værdierne. Nitrat og fosfat bør være rent 0, når der ikke er nogen form for belastning, inden man overfører noget som helst liv.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Kirling »

Carsten skrev:
Kirling skrev:er det indkørte sten du har brugt??? hvis det er gode indkørte sten så kan jeg ikke se noget problem i at flytte det stille og roligt over - start med korallerne og slut med fiskene - gør det over et par dage.. er selvfølgelig vigtigt du kender alt til dine vadiger og dit system, men hvis du har styr på det (som jeg nu tror du har) ;) så burde du godt kunne flytte det
Selv med sten som kommer direkte fra et andet akvarie, bør man lade det stå i nogen tid, og så kigge på værdierne. Nitrat og fosfat bør være rent 0, når der ikke er nogen form for belastning, inden man overfører noget som helst liv.

måske men jeg gjorde dette på mit rsm flyttede ca 20 koraller og fisk over efter en uge, og det kørte perfekt ;)
han skriver at det blev startet op i fredags, måler han intet nu jaa så synes jeg godt han kan flytte lidt

selvfølgelig kan du ikke undgå at få lidt alger (nitrat) men det er nu meget få hvis du har brugt GODE INDKØRTE sten ;)

men han fornæmmer nok selv bedst hva han kan tillade sig med sit system..

SELVFØLGELIG er det bedst at vente.... men nu spørger han om det kan lade sig gøre og det mener jeg helt bestemt det kan - uden katastrofale følger :beer:

ps lidt nitrat sker der nu heller ikke det store ved ;)
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 609
Tilmeldt: tirs 5. dec 2006 18:10
17
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af andersla »

jeg ventede næsten et år inden jeg kom fisk osv i mit akvarie
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: fre 6. jun 2008 17:23
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af keanu »

andersla skrev:jeg ventede næsten et år inden jeg kom fisk osv i mit akvarie

Så tror jeg, at jeg venter 1.5 år næste gang, bare for at være sikker!
Ej det lyder godt nok vildt at vente et helt år, det må være mangel på penge så? det synes jeg bestemt ikke der er nogen grund til, mit råd, giv det 14 dage, og test på det løbende, sker der ikke noget videre, så kom tingene over i, stille og roligt, så kan du jo altid tage det op igen og smide tilbage hvis der skulle komme store udslag i ændringerne :h
Billede
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Helena »

Det der var interesant, var mængden af liv der skal flyttes, er det 2 Klovnfisk og et par snegle, sker der nok ikke det helt store, men et fuld besat akvarie ville jeg være betænkelig ved.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

Takker for de jeres svar ...jeg venter lige et par år så--hæ hæ :biggrin:

nej jeg holder mig til min plan 2 :wink:
det får lov at køre små 3 uger og så flytter jeg det stille og rolig over :beer:

flytter de ca 35 kg LS kørt i snart 4 år nu :wink: + koraller -div og bundlag + det nye bundlag om 14 dage
og så venter jeg en uge mere med fiskene hen over den 3-4 uge
så må den sku være i vinkel ......

forsat god aften til jer alle :grouphug:
spdiving
Reactions:

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af spdiving »

Et godt råd lav det nye akvarie HELT færdigt med sump og teknik så det er køre klar. Kom de lev sten i og et par timer lys om dagen. Så alge fasen kan komme igang.
Fuld skruge på Cirk.
Skummeren skal trimmes så den skummer mest mugligt.

Lad det stå 1-2 mdr. og flyt resten koraller og fisk.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Carsten »

Kirling skrev:
Carsten skrev:
Kirling skrev:er det indkørte sten du har brugt??? hvis det er gode indkørte sten så kan jeg ikke se noget problem i at flytte det stille og roligt over - start med korallerne og slut med fiskene - gør det over et par dage.. er selvfølgelig vigtigt du kender alt til dine vadiger og dit system, men hvis du har styr på det (som jeg nu tror du har) ;) så burde du godt kunne flytte det
Selv med sten som kommer direkte fra et andet akvarie, bør man lade det stå i nogen tid, og så kigge på værdierne. Nitrat og fosfat bør være rent 0, når der ikke er nogen form for belastning, inden man overfører noget som helst liv.

måske men jeg gjorde dette på mit rsm flyttede ca 20 koraller og fisk over efter en uge, og det kørte perfekt ;)
han skriver at det blev startet op i fredags, måler han intet nu jaa så synes jeg godt han kan flytte lidt

selvfølgelig kan du ikke undgå at få lidt alger (nitrat) men det er nu meget få hvis du har brugt GODE INDKØRTE sten ;)

men han fornæmmer nok selv bedst hva han kan tillade sig med sit system..

SELVFØLGELIG er det bedst at vente.... men nu spørger han om det kan lade sig gøre og det mener jeg helt bestemt det kan - uden katastrofale følger :beer:

ps lidt nitrat sker der nu heller ikke det store ved ;)
Selvfølgit kan det lade sig gøre. Det kan også lade sig gøre at gå på vandet. Blot man ved hvor stenene man skal træde på ligger.
Men det er bestemt ikke tilrådeligt.
Det er da klart at han intet måler, når der ikke er noget i det. Men blot det at han håndterer stenene og ikke mindst vil bruge det gamle bundlag, burde få nogle klokker til at ringe.
At det lykkedes for dig, betyder ikke at det lykkes for andre.

Hvis man ikke kan give andre råd en dårlige, så bør man holde dem for sig selv.
spdiving
Reactions:

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af spdiving »

Jeg havde sgu lige overset den med det gamle bundlag genbrug af sandet er en rigtig dårlig ide. Jeg er ret sikker på at når du skal tømme det gamle akvarie bliver vandet meget sort når du tager sandet op og det er en rigtig stor bumbe at komme i det nye.
Da jeg startede mit nye op købte jeg selv nyt sand og rensede det gamle godt igenem så der kun var klart vand i spanden når jeg virvlede sandet rundt under vask. Jeg havde gemt en lille kop fuld gammelt sand og kom det ned til det nye i det ene hjørne. og efter 2 mdr. Var der meget liv i min nye sand.

Steen
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Kirling »

Carsten skrev:
Kirling skrev:
Carsten skrev:
Kirling skrev:er det indkørte sten du har brugt??? hvis det er gode indkørte sten så kan jeg ikke se noget problem i at flytte det stille og roligt over - start med korallerne og slut med fiskene - gør det over et par dage.. er selvfølgelig vigtigt du kender alt til dine vadiger og dit system, men hvis du har styr på det (som jeg nu tror du har) ;) så burde du godt kunne flytte det
Selv med sten som kommer direkte fra et andet akvarie, bør man lade det stå i nogen tid, og så kigge på værdierne. Nitrat og fosfat bør være rent 0, når der ikke er nogen form for belastning, inden man overfører noget som helst liv.

måske men jeg gjorde dette på mit rsm flyttede ca 20 koraller og fisk over efter en uge, og det kørte perfekt ;)
han skriver at det blev startet op i fredags, måler han intet nu jaa så synes jeg godt han kan flytte lidt

selvfølgelig kan du ikke undgå at få lidt alger (nitrat) men det er nu meget få hvis du har brugt GODE INDKØRTE sten ;)

men han fornæmmer nok selv bedst hva han kan tillade sig med sit system..

SELVFØLGELIG er det bedst at vente.... men nu spørger han om det kan lade sig gøre og det mener jeg helt bestemt det kan - uden katastrofale følger :beer:

ps lidt nitrat sker der nu heller ikke det store ved ;)
Selvfølgit kan det lade sig gøre. Det kan også lade sig gøre at gå på vandet. Blot man ved hvor stenene man skal træde på ligger.
Men det er bestemt ikke tilrådeligt.
Det er da klart at han intet måler, når der ikke er noget i det. Men blot det at han håndterer stenene og ikke mindst vil bruge det gamle bundlag, burde få nogle klokker til at ringe.
At det lykkedes for dig, betyder ikke at det lykkes for andre.

Hvis man ikke kan give andre råd en dårlige, så bør man holde dem for sig selv.

okay carsten har talt - så er det det eneste gode råd der findes???

NEJ :BA mener HELT bestemt det er et fint råd jeg har kommet med, ISÆR når man ser på hva han skal have flyttet..
at han har sten der har kørt i 4 år er jo en kæmpe fordel...

nu er dine ord jo altså ikke lov carsten, vi er andre der har fået nogen velfungerende baljer til at køre - at jeg giver råd efter mine efaringer skal der være plads til uden de bliver skudt ned som dålige..

men nååår nej manden med en milion indlæg har talt - så jeg skal nok holde min kæft :lipssealed: :lipssealed:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: tråden kan lukkes

Indlæg af Nolan »

@Nielsen:
Lad være med at ændre trådens emne-beskrivelse.
Det kunne jo være, at der var andre i fremtiden, som havde samme spørgsmål og så dur det jo ikke, at tråden hedder "tråden kan lukkes" ;-)

Ret det tilbage igen og skriv til admin, hvis du vil have tråden lukket/låst/whatever....

/Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: tråden kan lukkes

Indlæg af ole kekkonen »

Kirling,nu havde Carsten akvarie inden du blev født...og jjeg vil råde de fleste til at vente med at gøre noget drastisk inden han svarer,alt andet vil være uklogt,når det er sagt kan man godt blive en smule irriteret når man ikke liiige forstår hvad der menes.. :wink:
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: tråden kan lukkes

Indlæg af Kirling »

ole. skrev:Kirling,nu havde Carsten akvarie inden du blev født...og jjeg vil råde de fleste til at vente med at gøre noget drastisk inden han svarer,alt andet vil være uklogt,når det er sagt kan man godt blive en smule irriteret når man ikke liiige forstår hvad der menes.. :wink:

Synes bare ikke det kan være rigtigt at andres råd skal skydes ned som dårlige :BA - hvis man nu LÆSER hva jeg skriver så skiver jeg jo at det ville være bedst at vente men at det godt kan lade sig gøre da han ikke skal flytte så meget (et par klovnfik og lidt blødkoraller) han skriver at hans rsm står på midten af stue gulvet så kan jeg sku godt forstå han ikke vil vente flere mdr med at flytte...... over and out
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 20. dec 2007 20:23
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Clauslh »

Kirling skrev: nu er dine ord jo altså ikke lov carsten, vi er andre der har fået nogen velfungerende baljer til at køre - at jeg giver råd efter mine efaringer skal der være plads til uden de bliver skudt ned som dålige..
:GO
Da der ikke er to baljer der ens, vil der være lige så mange metoder til at holde et akvarier, som der er baljer.
Og alle gør sig erfaringer ud fra det de observere og oplever.
Jeg kan godt forstå din irritation over at dine råd/observationer bliver skudt ned med en halv plat kommentar.
Det er sådan set syndt, set lidt overordnede for deling af viden på fora. Da de erfaring/viden der divergere fra "normen" automatisk bliver haglet ned.
Dette sætter effektivt en stopper for deling af erfaringer/viden der er interessant lige præcis fordi de er nye og anderledes.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 511
Tilmeldt: man 7. apr 2008 14:41
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Re: tråden kan lukkes

Indlæg af melau »

jeg personligt ville droppe det gamle sand, bare gemme lidt som og gøre som spdiving skriver. så ville jeg flytte hele skidtet på en dag. han har 130 litter vand nu son der bliver smidt 340 litter nyt vand til. så der skulle vel ikke kunne ske det vilde.

jeg lavede stort set det samme med mit da det blev startet op. og det har kørt fint, fik en lille algefase men den forsvandt hurtigt.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: hvor når kan jeg flytte .......

Indlæg af Bruno »

ole. skrev:Kirling,nu havde Carsten akvarie inden du blev født...og jjeg vil råde de fleste til at vente med at gøre noget drastisk inden han svarer,alt andet vil være uklogt,når det er sagt kan man godt blive en smule irriteret når man ikke liiige forstår hvad der menes.. :wink:
Ærlig talt, vor herre bevares. For det første er der INGEN, der har den absolutte sandhed inden for denne hobby og hvad, der fungerer for nogen fungerer ikke for andre og omvendt! For det andet giver din kære guru et dogme svar i et nedladende sprog, der ingen steder hører hjemme. Perosnligt har jeg ikke lyst til at dette skønne forum skal begynde at ligne Reefcental.
Clauslh skrev:
Kirling skrev: nu er dine ord jo altså ikke lov carsten, vi er andre der har fået nogen velfungerende baljer til at køre - at jeg giver råd efter mine efaringer skal der være plads til uden de bliver skudt ned som dålige..
:GO
Da der ikke er to baljer der ens, vil der være lige så mange metoder til at holde et akvarier, som der er baljer.
Og alle gør sig erfaringer ud fra det de observere og oplever.
Jeg kan godt forstå din irritation over at dine råd/observationer bliver skudt ned med en halv plat kommentar.
Det er sådan set syndt, set lidt overordnede for deling af viden på fora. Da de erfaring/viden der divergere fra "normen" automatisk bliver haglet ned.
Dette sætter effektivt en stopper for deling af erfaringer/viden der er interessant lige præcis fordi de er nye og anderledes.
Velsagt.
Låst

Tilbage til "Generel saltvandssnak"