Har min Hystrix det godt?
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Rødovre
Har min Hystrix det godt?
Hej, jeg har for en 3 ugers tid siden købt en Seriatopora Hystrix, da den stod i butikken var den helt pink, men den har ikke helt samme klare farve herhjemme. Jeg tænkte at den nok bare skulle vænne sig til det nye vand, men den opnår stadig ikke den pinke farve. Jeg har læst lidt omkring at hvis den bliver brun har man et problem, men den har ikke som sådan brune eller hvide områder, den er bare sådan lidt brunligmat i farven. Men har den det godt og hvordan kan den få det bedre?
Der var en der skrev at hvis polypperne er ude er den stadig i live. Hvis der med det menes de små nåle så er de ude overalt på den.
Der var en der skrev at hvis polypperne er ude er den stadig i live. Hvis der med det menes de små nåle så er de ude overalt på den.
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: Har min Hystrix det godt?
Der er i hvertfald et par hvide områder som må formodes at være døde.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
når en koral mister farven, så skyldes som regel 2 ting. Enten er dit næringsindhold i vandet for højt. Her tænker jeg på Po4 og No3. Ellers kan en udbrændt pære være grunden. En pære kan sagens være udbrændt selvom den lyser. Vores øjne er ikke gode til at registere farveforskydninger over tid.
Når jeg kigger på billedet, synes jeg at kunne se at korallen er ved at blive hvid i midten. Det er ikke godt, faktisk ganske skidt. Fordi det kan brede sig meget hurtigt. Men nu ser det også ud til at korallen står næsten lige foran en pumpe, det er der ikke ret mange der kan tåle.
Når jeg kigger på billedet, synes jeg at kunne se at korallen er ved at blive hvid i midten. Det er ikke godt, faktisk ganske skidt. Fordi det kan brede sig meget hurtigt. Men nu ser det også ud til at korallen står næsten lige foran en pumpe, det er der ikke ret mange der kan tåle.
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Jeg har 8 timer med 2x54W t5 og 6 timer med 250W HQI der hænger ca. 35-40 cm over vandoverfladen.
Jeg har en NO3 på ca. 20 og en PO4 på 0,03. Jeg ved godt nitraten er i overkanten, men det har jo heller ikke kørt så længe.
Den står ikke udfor pumpen, den står 10 cm bagved på billedet, så den har på intet tidspunkt været lige i max cirkulation, men nu har jeg flyttet koralen længere ind mod midten og lidt længere ned i akvariet.
De lyseområder inde i midten ser ikke hvide men lysserøde ud, (faktisk er det de eneste områder på koralen der har den pinke farve)
Jeg har en NO3 på ca. 20 og en PO4 på 0,03. Jeg ved godt nitraten er i overkanten, men det har jo heller ikke kørt så længe.
Den står ikke udfor pumpen, den står 10 cm bagved på billedet, så den har på intet tidspunkt været lige i max cirkulation, men nu har jeg flyttet koralen længere ind mod midten og lidt længere ned i akvariet.
De lyseområder inde i midten ser ikke hvide men lysserøde ud, (faktisk er det de eneste områder på koralen der har den pinke farve)
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
du skal ikke flytte den længere ned i baljen hvis du vil have den skal have en pink farve.. jo tætter på lyset jo bedere!! hva farve er dine t5?
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Okay, så må jeg jo finde en højere placering til den.
Jeg ved ikke præcis hvilken farve t5 rørene er, det var dem der fulgte med til lampen, men lyset er lidt mere gulligt end HQI'en der er 10.000 K.
De pods der snakkes om, er det nålene?
Jeg ved ikke præcis hvilken farve t5 rørene er, det var dem der fulgte med til lampen, men lyset er lidt mere gulligt end HQI'en der er 10.000 K.
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis farven på T5 rørene er mere gullig end HQi'en, så er det ikke rør til saltvand.DGMadsen skrev:Okay, så må jeg jo finde en højere placering til den.
De rør har nok en farve på 6500 Kelvin, og du bør finde nogle med en ca 12-15000 kelvin i stedet for.
T5 rør brænder meget hurtigt ud, selv om der stadig er lys i dem. De skal optimalt skiftes hver 6 måned alt efter brændetid.
Det kan også sagens skyldes at du simpelthen ikke har lys på længe nok.
Hvem snakker om pods her??
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Sorry, det var ikke pods,
Dette er sakset fra:
Re: Er min pink hysterix ved at dø ?? med billede
af Dan-P skrevet tors 20. aug 2009 14:55
"Men hold øje med polypperne, hvis de er ude så lever den endnu"
Spørgsmålet er om det er nålene der hentydes til?
Rørene er på 10.000K, de bliver skiftet til nogen med en højere temperatur, næste gang.
Troede 8 timers lys var optimalt? Og for at lave lidt solopgang/nedgang starter de ikke samtidig.
Dette er sakset fra:
Re: Er min pink hysterix ved at dø ?? med billede
af Dan-P skrevet tors 20. aug 2009 14:55
"Men hold øje med polypperne, hvis de er ude så lever den endnu"
Spørgsmålet er om det er nålene der hentydes til?
Rørene er på 10.000K, de bliver skiftet til nogen med en højere temperatur, næste gang.
Troede 8 timers lys var optimalt? Og for at lave lidt solopgang/nedgang starter de ikke samtidig.
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg ville sætte tiden med lys noget op, jeg har fuld skrald på lyset i 10 timer på mit akvarie.
De "nåle" du snakker om er polypper, det er disse korallen bruger til at fange føde med...
De "nåle" du snakker om er polypper, det er disse korallen bruger til at fange føde med...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Tak for svarene allesammen!
Men jeg ville nu egentlig godt have glæde af lyset i lidt flere timer.
Ville du give både HQI og T5 mere tid, eller kun t5?
(her taler jeg af egen erfaring)
Det er meget omdiskuteret, nogen siger 8 andre 10, men hvis man lyser for meget får algerne det vældig godt.bio skrev:Jeg ville sætte tiden med lys noget op, jeg har fuld skrald på lyset i 10 timer på mit akvarie.
Men jeg ville nu egentlig godt have glæde af lyset i lidt flere timer.
Ville du give både HQI og T5 mere tid, eller kun t5?
Okay så er jeg mindre nervøs, idet den som sagt er dækket af dem, grunden til at jeg kalder dem nåle er at den jo på dansk hedder "nålekoral" og da de i øvrigt stikkerbio skrev:De "nåle" du snakker om er polypper, det er disse korallen bruger til at fange føde med...

Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Stop danske navne op hvor du er højest når du plukker jordbær. Dem kan vi ikke bruge til så meget. På engelsk kaldes den "birdnest" og det er er mere betegne navn for den.
Hvor meget lys der er optimalt, kommer skam an på flere ting. Hvilken koral, og hvor kraftigt lys.
Og hvor stort et område lampen skal oplyse.
6 timers hqi lys er ikke ret meget. Jeg kører med 12 timer.
Hvor meget lys der er optimalt, kommer skam an på flere ting. Hvilken koral, og hvor kraftigt lys.
Og hvor stort et område lampen skal oplyse.
6 timers hqi lys er ikke ret meget. Jeg kører med 12 timer.