Hvilken kiruger?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Hvilken kiruger?

Indlæg af Lohse »

Hej Alle,

Nå her sidder man så og bliver sindsyg over hvad søren man skal komme i sin balje (til den tid!)...

324L (90*60*60)

Det eneste jeg med sikkerhed er kommet frem til er 2 hvide (bla. kaldet Snowcasso) klovnfisk.

Jeg vil gerne have 2 til 3 af de små kiruger gående, jeg er fuldt ud klar over de skal have mere plads, men har allerede planer om et 2500L+ akvarie til når vi skal bygge hus, så det er ikke problemet.

Jeg har haft kigget på disse:

Acanthurus triostegus (Denne skulle være ret nem at have gående med Ctenochaetus strigosus)

Ctenochaetus strigosus (Denne skulle være ret nem at have gående med Acanthurus triostegus )

Ctenochaetus hawaiiensis

Acanthurus nigricans

De er atypiske i forhold til hvad jeg normalt har set andre har, hvilket tiltaler mig utroligt meget og også derfor disse to ikke er blandt ønskerne:

Paracanthurus hepatus

Zebrasoma flavescens

Men hvad vil i vælge og ikke vælge?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Hvilken kiruger?

Indlæg af William Jr »

For en personlig præference så ville jeg vente med triostegus, dette med årsag i dine fremtidsplaner...

- Præcis den art er om muligt den fredeligste af dem alle, og herfor egnet til at holdes i flok. Jeg vil sige + 3 individer

Og lige nøjagtigt denne er en fisk som jeg selv har overvejet at "nørde" omkring, og faktisk holde i flok som eneste fisk i akvariet. Men det er bare mig... :wink:

For Ctencheatus ville jeg vente og om muligt indsætte den som sidste fisk, da disse i forhold til levevis vil hygge sig i et ældre og modnet akvarie!
- Vær obs. på at munden hos denne art er meget sart med årsag i dens tandstruktur, bedre betegnet som børster og herfor kaldet: "Bristletooth"

Link til artikkel jeg har oversat med tilladelse af Robert Fenner: http://www.aquafreaks.no/forum/fisk-og- ... us-sp.html

Og for nigricans... Hmmm, ved squ ikke helt her.
- Hvis du sætter dig for at prøve den imod de kendte odds, så ville jeg indsætte den som den første. Dette med tanke på at lade det tælle for at være karantæne da i særdeleshed denne er meget sart overfor "prikker"... Ikke som den første fisk vel at mærke, men som første Kirurg!!
Køb under ingen omstændigheder fisken hvis den er indsunket i nakkeregion og har synlig rygsøjle... I øvrigt gældende for alle Kirurger!
Dette vigtigt for at have noget at tære på under tilvænning...

:f3:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Tak for indputten Flenming.

Hmm...

Ctenochaetus strigosus

Ctenochaetus hawaiiensis

Er så det du vil anbelafe som udgangs punkt?, er der andre kiruger du vil foreslå?

Skal være den første til at indrømme at jeg startede med fisk som udgangs punkt da jeg skulle til at starte op, det forsvandt hurtigt og korallerne har taget over. Nu er jeg bare virkelig i tvivl om hvad søren jeg skal komme i baljen for de er der hovedesaligt for konens skyld...
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Lohse skrev:Tak for indputten Flenming.

Hmm...

Ctenochaetus strigosus

Ctenochaetus hawaiiensis

Er så det du vil anbelafe som udgangs punkt?, er der andre kiruger du vil foreslå?

Skal være den første til at indrømme at jeg startede med fisk som udgangs punkt da jeg skulle til at starte op, det forsvandt hurtigt og korallerne har taget over. Nu er jeg bare virkelig i tvivl om hvad søren jeg skal komme i baljen for de er der hovedesaligt for konens skyld...
Af de to holder jeg hawaiiensis for at være den flotteste...

For et andet forslag har jeg denne på ønskelisten:

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-3347739135 ... 9_20118360 (ung fisk)

Voksen: http://www.petsolutions.com/images/200/138900L.jpg

- For flere og bedre billeder, prøv søgning:

chocolate tang

mimic surgeon

- Og mere info i første post i min byggetråd :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lohse »

Den havde jeg fuldstændig overset!!!

Den er hermed valgt, tusinde tak for forslaget Flemming.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"