Side 1 af 1

hav-lilje

: lør 29. aug 2009 14:32
af morildvej320
nogle der kende til hav-liljer, det ligner en forvokset behåret edderkop, med en masse ben.
konen siger det ligner en fjer-blomst til at sætte i håret.
den er rød med lidt gul, rigtig flot

Re: hav-lilje

: lør 29. aug 2009 15:50
af thyme
Kender ikke forfærdeligt meget til dem, ved bare at de skal fodres kraftigt med plankton hvis man skal have forhåbninger om at den skal overleve. 99% af tilfældene dør den af sult i akvariet.
De burde blive i havet.

Re: hav-lilje

: lør 29. aug 2009 15:52
af morildvej320
nå er det sådan en, jeg har fået fat i, vil da gøre alt hvad jeg kan for at holde liv i den

Re: hav-lilje

: lør 29. aug 2009 15:56
af thyme
Jeg ville gå ned til forhandleren og forlange den byttet, eller pengene tilbage. Så længe folk bare køber dem, og accepterer at de bare vil dø vil forhandlerne blive ved med at hente dem hjem.

Re: hav-lilje

: lør 29. aug 2009 16:54
af Bosse
Helt enig forlang pengene tilbage. De er umulige at holde liv i og som thyme siger en af de dyr der burde blive i havet.

Re: hav-lilje

: lør 29. aug 2009 17:12
af mcnats
Kan lige tilføje at det er en pighud ligesom søpølser, søstjerner, søpindsvin osv

Re: hav-lilje

: lør 29. aug 2009 21:39
af Helena
Har haft en mage til, (gave) den døde, har aldrig hørt om nogen der har kunne holde den i live :( Det tror jeg godt forhandlerne ved :(

Re: hav-lilje

: søn 30. aug 2009 00:46
af StarF
Hvor er den købt? Styr på Dyr? hvis du ikke er blevet advaret om den er umulig, så ville jeg forlange pengene igen!

Re: hav-lilje

: søn 30. aug 2009 11:27
af William Jr
Den holder simpelthen ikke med at forlange pengene tilbage...

- Der findes kun eneste rimeligt spørgsmål: Kan jeg tilbyde det som dyret fordrer?

Det betyder enkelt at man sætter sig ind i ting inden at man køber... Der gælder med disse dyr, som alle andre dyr!
_______

Vi er helt enige om at der bliver taget dyr op af revet som burde være blevet der... Men desværre er det sådan at så længe der findes uvidenhed og manglende evne/ vilje til at sætte sig ind i ting, tjae. Så er der marked fordi at der er penge i det

Salg af vanskelige dyr stopper kun når der ikke er køber...
_______

Har man derimod spurgt om det vanskelige i en art, og er blevet fejl oplyst. Først da er man berettiget til at kræve penge retur!

Det andet er pladder humanisme...

Min mening!

Re: hav-lilje

: søn 30. aug 2009 11:29
af Brian C
William Jr skrev:Den holder simpelthen ikke med at forlange pengene tilbage...

- Der findes kun eneste rimeligt spørgsmål: Kan jeg tilbyde det som dyret fordrer?

Det betyder enkelt at man sætter sig ind i ting inden at man køber... Der gælder med disse dyr, som alle andre dyr!
_______

Vi er helt enige om at der bliver taget dyr op af revet som burde være blevet der... Men desværre er det sådan at så længe der findes uvidenhed og manglende evne/ vilje til at sætte sig ind i ting, tjae. Så er der marked fordi at der er penge i det

Salg af vanskelige dyr stopper kun når der ikke er køber...
_______

Har man derimod spurgt om det vanskelige i en art, og er blevet fejl oplyst. Først da er man berettiget til at kræve penge retur!

Det andet er pladder humanisme...

Min mening!
Flemming, jeg kan ikke være mere enig :GO

Re: hav-lilje

: søn 30. aug 2009 13:26
af martinknorr
Kan godt sætte mig ind i at man selv har et ansvar for at undersøge tingene, og det burde man selvfølgelig gøre.

Når det nu er sagt. Så mener jeg også der må være et ansvar hos forhandlerne når man sælger levende dyr. Så hvis kunden ikke spørg så mener jeg de har pligt til at gøre opmærksom på at det kræver noget specielt st holde sådan en.
Det er meget almindelig praksis ved f.eks. salg af krybdyr.

så begge har da et ansvar for at dyret får det godt...

Re: hav-lilje

: søn 30. aug 2009 13:51
af William Jr
martinknorr skrev:Kan godt sætte mig ind i at man selv har et ansvar for at undersøge tingene, og det burde man selvfølgelig gøre.

Når det nu er sagt. Så mener jeg også der må være et ansvar hos forhandlerne når man sælger levende dyr. Så hvis kunden ikke spørg så mener jeg de har pligt til at gøre opmærksom på at det kræver noget specielt st holde sådan en.
Det er meget almindelig praksis ved f.eks. salg af krybdyr.

så begge har da et ansvar for at dyret får det godt...
Der er i dette tilfælde ikke tale om ansvars fordeling!!

- Der er tale om et dyr som med sikkerhed vil dø...

Der er kun een måde at stoppe det på... Det er enkelt ved at lade det blive hos forhandleren!
- Men der vedbliver at være marked så længe der er købere... Desværre!

Skruppelløst??

- Yes!

Men sådan bliver det ved med at være fordi at penge desværre går hånd i hånd med uvidenhed, når dyr bliver gjort til genstand for kun at være ting!!

Beklager, men jeg finder ingen opsættende virkning ved dit velmenende indlæg... Det er marked som styrer, og uden køber. Intet marked!

Skruppelløst??

- Ja, desværre!

Det er ikke køber jeg langer ud efter her...

Men det er naivt at tro, forvente og forlange at en forhandler oplyser om det umulige i at holde et givent dyr! Så sælges det jo ikke...

Så der kun en måde at undgå skuffelse... At sætte sig ind i tingene!

Re: hav-lilje

: tirs 1. sep 2009 16:20
af martinknorr
Ved godt hvad du mener William jr.

Det jeg mener med at forhandleren har et ansvar. Hvis han ved de ikke har en chance for at overleve burde han ikke tage dem hjem.

Og hvis han har taget det hjem så er det uansvarligt at sælge det til en der ikke ved hvor meget det kræver at holde dyret.

Og ja, MAN SKAL sætte sig ind i tingene inden man køber. Men har nu også været ude for nogle mærkelige salgs trick som en der ikke vidste noget bare ville have taget som god vejledning.

Her tænker jeg på, sætninger som "sådan en Naso-kirug vokser meget langsomt så den kan sagtens gå i et 58 L" det er jo bare for at få solgt fisken. Havde jeg ikke vist bedre havde jeg sikkert købt den.

Når jeg oplever sådan noget, så siger jeg enten noget eller stopper med at handle der. For den slags "kundeservice" høre simpelthen ikke hjemme nogen steder.
Slet ikke når man handler med levende dyr.

Re: hav-lilje

: tirs 1. sep 2009 16:25
af William Jr
Vel talt. Vi er enige! :GO

:Peace:

Re: hav-lilje

: tirs 1. sep 2009 19:41
af Helena
Det kan jo undre at man er så forhippet på at sælge for enhver pris, jeg syntes ofte udvalget hos diverse forhandlerer er lidt tyndt i forvejen, jeg må også sige at jeg ikke har mødt nogen modstand nogen steder, uanset hvad man finder på af vanvittige forslag :dizzy: Der er en enkelt undtagelse, men også kun en :biggrin:

Re: hav-lilje

: tirs 1. sep 2009 20:08
af MMartin
Jeg er også blevet misvejledt et par gange hvor det virkede som om sælgeren kun var ude på at på tingene solgt for profittens skyld...... Og det var enddag af en af DK's mest anerkendte og respekterede forhandlere :BA

Re: hav-lilje

: lør 5. sep 2009 10:11
af martinknorr
Ja men sådan er det åbenbart, så derfor må man undersøge det selv. Og derfor er dette forum så godt for der får man altid ren besked.

Bruger det selv når jeg ikke ved om min idé er helt ude i skoven.