Opsætning af nitratfilter
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Opsætning af nitratfilter
Jeg starter denne snak igen, da den nu handler om SELVE opsætningen af et nitratfilter, og for at få så mange
besvarelser som muligt.
Jeg er ved at købe mig et nitratfilter, men for at få købt det rigtige, skal jeg lige være sikkert på, at jeg har lavet
den rigtige opsætning - se vedhæftede billede.
Jeg har sat en pumpe til at flytte vandet, ned til filteret fra akvariet, bliver den ikke "irreteret" over man sætter
sådan en "stop"hane på, for at kontrollere dryppene i selve filteret?? Og hvor finder man sådan én - hvad hedder den?
pumpe: http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=126
Hvordan bliver vandet flyttet tilbage til akvariet?? Der dannes vel ikke tryk i selve nitratfilteret, til at skubbe
vandet tilbage????
Filteret: http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=115
Kenneth
besvarelser som muligt.
Jeg er ved at købe mig et nitratfilter, men for at få købt det rigtige, skal jeg lige være sikkert på, at jeg har lavet
den rigtige opsætning - se vedhæftede billede.
Jeg har sat en pumpe til at flytte vandet, ned til filteret fra akvariet, bliver den ikke "irreteret" over man sætter
sådan en "stop"hane på, for at kontrollere dryppene i selve filteret?? Og hvor finder man sådan én - hvad hedder den?
pumpe: http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=126
Hvordan bliver vandet flyttet tilbage til akvariet?? Der dannes vel ikke tryk i selve nitratfilteret, til at skubbe
vandet tilbage????
Filteret: http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=115
Kenneth
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 349
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Opsætning af nitratfilter
Jeg har kun dårlige erfaringer med nitatfilter uden intern cirkulation. Jeg har en teori om svovlkuglerne pakker sig så vandet løber "uens" igennem. Men om andre har fået held med dem ved jeg ikke. Jeg har selv bygget en stor kalkreaktor om til nitratfilter for at få kraftigt internt flow i filtret.
Husk at komme noget groft kalkgrus i beholderen så pH ikke falder for meget inde i filtret. De grove kalkstykker kan måske også fordele vandflowet lidt bedre.
Held og lykke med projektet.
Husk at komme noget groft kalkgrus i beholderen så pH ikke falder for meget inde i filtret. De grove kalkstykker kan måske også fordele vandflowet lidt bedre.
Held og lykke med projektet.
SPS : Stability provides succes
- Stephensen
- Foxface
- 17
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Foran computeren...
Jeg har lavet et aqua medic nr400 filter om til svovlkugler og der er intern cirkulation i. Du bruger rigtigt nok en regulering på indgangssiden til filteret, så man kan styre dråbe tallet, men dråbe tallet tælles på udgangen af returslangen så dit nitratfilter vil altid være fuldt af vand. Hvis det ikke giver mening så sig lige til, så mailer jeg gerne billeder af min opsætning.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- 16
- Kontakt:
Stephensen - et billede siger mere end 1000 ord, så ja tak!!! gerne til kenneth-richardt@sol.dk
Og det var da lige en vigtig information, den med, at dråbetallet tælles på udgangen!!
Dvs. der hvor jeg har sat den regulering på min tegning, er faktisk forkert..... den skal så sidde
på returslangen??? Eller skal der sidde en på begge slanger???
Kan se du er fra hjørring, det er jeg også, så fysisk hjælp og se hvordan det skal laves, evt. over øl, kaffe m.m.,
kunne måske lade sig gøre?
Kenneth
Og det var da lige en vigtig information, den med, at dråbetallet tælles på udgangen!!
Dvs. der hvor jeg har sat den regulering på min tegning, er faktisk forkert..... den skal så sidde
på returslangen??? Eller skal der sidde en på begge slanger???
Kan se du er fra hjørring, det er jeg også, så fysisk hjælp og se hvordan det skal laves, evt. over øl, kaffe m.m.,
kunne måske lade sig gøre?

Kenneth
- Stephensen
- Foxface
- 17
Ja det kan vi sagtens finde ud af
men der hvor din hane sidder på tegningen er rigtig nok, for du styrer hvor meget tryk der skal presses gennem filteret, som så bliver talt ved udgangen på returen...

- Kenneth Jensen
- Rev haj
- 16
- Kontakt:
Men hvis filteret skal være fyldt, må der alligevel være noget tryk deri, og skal der så ikke også en hane
på returslangen??
på returslangen??
- Stephensen
- Foxface
- 17
Det kører mit ikke med, men det kan du jo komme og se i funktion, så er det noget nemmere at forklare..
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- 16
- Kontakt:
Super!! Har du et tlf. nr. så jeg kan ringe til dig og aftale?
Kenneth
Kenneth