"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dan P's 54L børnehave akvarie

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Dan P's 54L børnehave akvarie

Indlæg af Dan-P »

Så er jeg næsten køreklar til at starte et af mine 54L saltvandsakvarier op i den børnehave jeg arbejder i. Mht. vandpåfyldning, feripasning osv osv så er ALT "taken care of" der :)
Det bliver magen til mine andre 54L med dette udstyr

2x 36W interpet T5 (måske 3x 36W da det ikke er mig der betaler strømmen ;) )
1x Red sea berlin airlift skummer med 2x 190l/t luftpumpe
2x Rio seio 1200l/t pumoer
1x 300l/t Eheim returpumpe
1x Jäger 50w varmelegme

Der skal kun gå et klovnepar i en hammerkoral som hovedpunkt ( for børnene ) og evt. nok et par gobbier og en masse krebs og snegle. Det bliver lidt ala det akvarie jeg har som lige er blevet mdr. akvarie :sneaky2:

Jeg regner med at jeg vil prøve at lave en tråd om der var nogle der kunne tænke sig at donere noget til børnehaven, og det kan være alt fra salt til koraller, fisk, krebs, rejer, snegle osv osv osv.
Marco herinde har allerede sagt ja til at Donere et kenya træ, og jeg donere et par kg levnede sten, plus alt teknik og udstyr (selvfølgelig :) )
Men hvis der sku være nogen der har lyst til at donere lidt de har i overskud er i/du meget velkommen til at skrive det til mig, både mig og alle børnene vil være glade for det :)
Men billeder af møbel, akvarie opstartsperiode osv kommer op senere idag.
Jeg starter akvariet op med modnet vand fra mit 400L akvarie så indkøringsprocessen ikke bliver så lang, og så der kun kommer et lille algeboom.
Ris og ros modtages gerne.
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Dan P's 54L børnehave akvarie

Indlæg af Dan-P »

så blev der smækket et skab sammen til det, jeg er lige blevet færdig med magneterne der skal holde lågen på plads samt håndtag idag, så nu mangler jeg bare lige at få hylderne i og så en omgang maling :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Dan P's 54L børnehave akvarie

Indlæg af jakobvillien »

Hey! Jeg synes selvfølgelig det lyder spændende, men må sige at jeg er enormt utryg ved et akvarium i en børnehave med levende sten og koraller. Børn stikker fingrene ned i alt de kan komme til, og selvom de ikke er høje nok til det vil der blive spildt vand og så videre på gulvet. Der er masser af giftstoffer i sådan et akvarium som børn på ingen måde skal tæt på i en børnehave. Desuden, hvad skal det skab indeholde? Hvorfor ikke lave det åbent og så have foder og så videre på en hylde. Husk også at fæstne skabet på væggen, så det ikke kan vælte. Testsæt etc. skal langt væk fra børnehøjde.

Mit forslag til ihvertfald at jeg selv som neurotisk forældre ville være rolig ved et sådant akvarium i mit barns børnehave er følgende setup:
Døde sten, ingen koraller (og ihvertfald ingen polypper og hammerkoraller og den slags) med et par klovne. Så kan det gå fint. Husk at børn er temmeligt ligeglade med om korallerne er døde eller levende, og vil allerhelst se på et par nemo fisk og en dory. Man kan få rigtigt flotte falske koraller som substitut.

Bare mit input, og du behøver på ingen måde at tage det for andet. Blot hvordan jeg selv har det som fader med et akvarium i mit hus. Husk på, at der er en herinde fra der mistede sin hund fordi den slikkede på et par levende sten med polypper på.....

Flot skab ellers!

Mvh, Jakob
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Dan P's 54L børnehave akvarie

Indlæg af Dan-P »

forstår dig skam godt :)
Men det er der også taget lidt højde for. Alt foder bliver holdt oppe i nogle høje skabe i køkkenet.
Skabet skal egentlig kun indeholde en luftpumpe og en stikdåse (stikdåser har vi hist og her så det er ikke anderledes)
Men det er lavet sådan at børn ikke liiiiige kan åbne skabet, for at at åbne det skal lågen vippes og rykkes hårdt samtidig netop for at børnene ikke kan åbne den selvom der ikke er noget at komme efter alligevel.
Vi har haft akvarie i lang tid og mange gange før herude i form af ferskvand, og der har aldrig været noget med at børnene har stukket fingrene i akvariet da det er en fælles besked på hver stue et par gange om ugen når der holdes samling.
Akvariet bliver også med lukket låg så der ikke kan komme noget i eller ud af akvariet medmindre låget tages af, og der hænger lidt lamper inden i så det bliver lige småtungt, og de kan selv de store drenge ikke bare lige sådan løfte.
Mht. koraller ved jeg ikke hvad der skal være i endnu, men når der kommer op og køre ser jeg lige an hvordan børnene reagere på det nye akvarie om de opføre sig som de plejer at gøre overfor akvariet (sidde bag en streg sort tape på gulvet og ALDRIG røre glasset for så går glasset i stykker siger vi) eller om de udvikler en ny adfærd, men kan ikke se hvorfor de skulle ændre adfærd, for dem er det jo bare et nyt akvarie med andre fisk :)
Men skabet er 90cm højt, og så kommer akvariet som er 30cm højt og derefter lyskassen som er 15 cm højt, så de skal op og klatre på stole for at nå det.'
Men nu ser vi, og tak for din mening - så har jeg da noget ekstra at tage til eftertanke :D
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"