"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad starter jeg med?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Hvad starter jeg med?

Indlæg af Erik N »

jeg har lige købt dette sæt, uden indhold, men med alt udstyr

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2687

Men hvordan starter jeg det bedst op?
Min plan samt spørgsmål lydder.

Fylder akvariet helt med vand/salt i rigtig blandingsforhold, (hanevand) og starter en powerhead så det kan cirkulere.

så lar jeg det køre et par dage, hvor efter jeg tømmer det halve af vandet af, hvor efter jeg efterfylder med vand fra et saltvandsakvarie der køre stabilt.

ville jeg så kunne putte levende sten i nu, eller skal det køre yderligere noget tid?

Så skal der helst noget levende sand i? eller hvordan gør i det? skal det i inden stenene kommer i, for at stenene ik står på glasbunden ?

så skal det jo bare køre et par måneder og så skal der fisk i, men den tid den sover. skal bare lige ha startet det op nu. så jeg håber meget i han hjælpe mig. eller rette mig hvis min plan lydder helt dum, jeg er jo ny :-)

Mvh Erik
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hvorfor fylde det op, for at tømme halvdelen af igen... ??

Det med at bruge modnet vand har efter min mening ikke den store effekt, akvariet skal alligevel igennem sin cyklus. Så det enest du får ud af at hente modnet vand er besværet......

Sandet skal i efter du har kommet sten i, da der helst ikke skal ligge sand udner stenene.
Du kan evt. ligge en tyng plexiglas plade i bunden af akvariet for at skåne glasset.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Jesper skriver, er effekten af modnet vand vildt overdrevet.
Du kunne måske have større gavn af at få et par håndfulde sand fra et andet akvarie. Der vil være en masse bakterier, og højere liv, små pods og tanglopper. Dyr som er med til at fremme cyklusen i akvariet
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Hej Erik
jeg er selv rimeligt nystartet men er sikker på at modnet vand vil spare dig lidt tid, det er ihvertfald bedre end vandhane vand.

Som Jesper skriver er det en rigtig god ide at købe en plexiglas/acryl plade til at lægge i bunden af akvariet (3mm er fint kan købes hos silvan, bauhaus, jemogfix sidst nævnte var billigst sidst jeg var på rov).

Hvis du vil bruge en blanding af døde koralsten og levende ville jeg nok starte med at "skylle" de døde sten ved at lægge dem i saltvand men en cirkulations pumpe i 1-2 uger for at skylle de værste næringsstoffer væk (måske ikke nødtvendigt, her må en erfaren saltvandsakvarist lige råde :)).
Derefter ville jeg plumpe dem i baljen, fylde efter med saltvand, levende sten og tilsidst sand.
Lade det hele stå 2-3mrd (indtil algerne er kommet og gået), herefter kommer tiden til at plumpe fyld (fisk, koraller o.l.) i lidt efter lidt ikke for meget på en gang.

Hvis du ikke har en ekstra balje til at skylle stenene i kan du vel sagtens bruge akvariet og så bare skifte vandet bagefter.

vh Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Modnet saltvand, har ikke en brik at gøre med om vandet kommer direkte fra en vandhane eller om turen er gået gennem et osmoseanlæg.
Diskutionen for eller imod modnet vand, har tidligere bølget frem og tilbage på nordicreef. Konklutionen var at det eneste som det var godt for var forhandlerens indtjening.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Carsten skrev:Modnet saltvand, har ikke en brik at gøre med om vandet kommer direkte fra en vandhane eller om turen er gået gennem et osmoseanlæg.
Diskutionen for eller imod modnet vand, har tidligere bølget frem og tilbage på nordicreef. Konklutionen var at det eneste som det var godt for var forhandlerens indtjening.
Ja men kan du få det fra en med akvarist er det da bedre end at bruge vandhane vand!
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg er enig med Jesper og Carsten. Jeg mistænker idéen om, at modnet vand skulle være godt skyldes, at helt nyblandet saltvand kan være decideret dræbende for fisk. Får saltvandet lov at sætte sig over et døgns tid, skulle der ikke være fare på færde. Dermed ikke sagt, at du bør komme fisk i efter et døgn. Akvariet skal også køres ind biologisk og her er levende sten nok det mest overlegne til formålet.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Måske er det mig som er helt galt på den, eller også misforstår I mig.

Fidusen for Erik ved at bruge "modnet vand" er:
1) Det kan fås gratis hos folk med større akvarier når de alligevel skal skifte vand.
2) Erik står som jeg har forstået det med valget mellem vandhane vand og "modnet vand", og eftersom vandhane vand har nogen flere næringsstoffer ved jeg da godt hvad jeg vil vælge.

Det jeg siger er ikke at modnet vand er den hellige gral, men at det da er bedre end vandhane vand. Alt andet lige får du nogle microorganismer og undgår nogle næringsstoffer.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Joo... Men grunden til at man skifter vand er jo for at undgå ophobning af forskellige stoffer i akvariet. Så ved at få vand fra et vandskifte, får man vand som eller ville blive kasseret for at undgå ophobning.... Og derved er man vel dårligere stillet end ved at bruge vandhane vand???

Måske vil postavandet betyde lidt flere alger i opstarsperioden, men lidt flere alger i opstarten betyder nok ikke så meget...
Men modnet vand vil betyde at haldelen af vandet måske indeholder større værdier af andre stoffer som ophobes i akvariet.... Fx. fosfat og silikat...

Ret mig hvis jeg tager fejl... ;)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

mastou skrev: 2) Erik står som jeg har forstået det med valget mellem vandhane vand og "modnet vand", og eftersom vandhane vand har nogen flere næringsstoffer ved jeg da godt hvad jeg vil vælge.

Det jeg siger er ikke at modnet vand er den hellige gral, men at det da er bedre end vandhane vand. Alt andet lige får du nogle microorganismer og undgår nogle næringsstoffer.
Nu er da ofte flere næringsstoffer i modnet vand. Næringsstoffer er nitrat og fosfat vil lige så ofte forekomme i højere koncentrationer i "modnet" vand som fra vandhanen. Det kommer selvfølgelig an på, hvor landet man bor. I mit ledningsvand kan jeg ikke måle nitrat. Det kan jeg i mit akvarie.

Endelig kan modnet vand sagtens oprinde fra vandhanen, da ikke alle kører med osmoseanlæg. Jeg er selv en af dem.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg foreslår....

I med vand og salt og lade det køre en dag eller 2.

Derefter direkte i med sten på glasset - det kan SAGTENS holde !

Efter et par dage kan du så smide sand i foran - ikke ind mellem og bagved dine sten.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Nemlig brian, det tror jeg der bliver måden det bliver gjort på ;-) så mangler jeg bare sten? nogle der vil sælge? og hvad må jeg gi for sådan nogle levende sten? har fået tilbudt nogle med meget liv i for 50,- kiloet er det helt galt?
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

jthyge skrev:Sandet skal i efter du har kommet sten i, da der helst ikke skal ligge sand udner stenene.
Du kan evt. ligge en tyng plexiglas plade i bunden af akvariet for at skåne glasset.
Hvorfor er det egentlig at der ikke må ligge sand under stenene?

Jeg har nemlig sand under mine sten og jeg kan ikke se at der skulle være nogle problemer, men jeg er også meget ny i faget så råd modtages.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

har fået tilbudt nogle med meget liv i for 50,- kiloet er det helt galt
nej det er vel en ret god pris....
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 735
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 03:15
18
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af kasper ibsø »

jeg syns også 50,- kiloet er en nice pris.
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Der er et par grunde til at det helst ikke må ligge sand under stenene...

For det første er der nogle dyr der graver i sandet, hvis de graver ind under dine sten, risikere du at dine sten vælter...

For det andet skal sandet gerne rodes lidt igennem af snegle mm... Og hvis sandet ligger under dine sten, er dette ikke muligt.

Der er næsten umuligt helt at undgå at der kommer sand under stenene, især hvis man ændre på sin stensætning...
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Så har jeg da en opgave jeg skal løse, for jeg har ca. 2-3 cm. sand under mine sten.

Tror i det er nødvendigt at tømme hele akvariet for fisk, koraler mm. eller kan jeg stille og rolig grave stenene fri med hånden. Jeg har jo kun et 160 liters akvarie.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Ingen panik, Dragefisk ;) Dine sten har sikkert gravet sig et stykke ned i sandet alligevel og vil stå ganske stabilt. Så længe de ikke hviler oven på 5-6 cm sand, går det fint.

Hvis du har sand i akvariet, får du med tiden en hel del ind imellem eller om bag stenene ved alligevel.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Takker det var en god nyhed :)
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Hej Erik. Hvis du gerne vil undgå nogle af de næringsstoffer der er i vandhanevand kan du jo bruge osmosevand istedet! Jeg laver da gerne noget til dig, vi kan jo nok altid bytte med et eller andet hen af vejen.
Mvh Sonny
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

hejsa sonny, ellers tak, jeg har fået noget saltvand, og regner med at jeg skal ud og hente sten i morgen :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"