Side 1 af 1

Newbee

: tirs 21. jul 2009 17:35
af Larsen
Hejsa

Jeg har i længere tid leget med tanken om saltvand. Min fætter er startet for et ½ års tid siden og taler vaarmt for det. Jeg har haft ferskvand i mange år, lige fra selskab til store chichlider, Discus og det hele på en gang:-D

Lige nu kører jeg små akvarier med planter - amano stil -

Nu er det sådan et der er flere måder jeg kan starte den her hobby på, som jeg ser det kan jeg:

1.0 Starte op med mit 660L L200xH60xD55 akvastabil med sort ramme som pt er tomt. Jeg har ladet mig fortælle er der ikke er de store problemer i at der er ramme på. Stort liter antal giver vel et mere stabilt miljø.
1.1 Er der noget over det med at rammen er af alu eller ikke? Rammen er jo eloxeret.
1.2 kan jeg nøjes med i starten at belyse med mine 2 stk sunsun lamper? evt. koncentrere lyset og sætte kommende koraller lige under lyset.
1.3 Kan jeg ikke med fordel lave den ene halvdel 50-60 cm af akvariet til et indvendigt overløb/sump. Således slipper jeg for rør og boring af huller. Samtidig er det hele i en fin pakke så jeg ikke skal til at konstruere et kæmpe bord for at få plads til sump under tanken.
1.4 Jeg ved godt at der skal mange sten i sådan en balje, jo flere liter jo større er prisen vel for at starte sådan en op. Men man kan vel starte med 10 kg, der går jo længe inden man smider fisk i? Eller hvad?
1.5 Nu er jeg ikke særlig stor fan af DSB men jeg kan godt se fordelen i at indrette et så stort akvarie med DSB, ikke mindst fordi man kommer tættere på lyset:-D

2.0 Starte mit 125L L50xH50xD50 kubus akvarie - uden ramme - op.
2.1 skal først lave et overløb og bore huller til tankgennemføringer, men det er ikke det store problem.
2.2 der skal laves et bord til, hvori der så skal være plads til en sump og teknik... Jeg er ikke vild med alt for høje borde max 50cm.
2.3 Jeg har som sagt 2 stk 3x24w T5 Sunsun amaturer, hvilket nok skulle kunne lyse baljen op.

3.0 Jeg kører for tiden en hjemmelavet akvariereol med 63L, 2x45L, 25L og 12L
3.1 63L skal tømmes, fisk og planter skal sælges eller opbevares andetsteds
3.2 Der skal laves overløb og bores huller i 63L, igen ikke det store problem.
3.3 Som jeg ser det er det en kæmpe fordel at have det hele let tilgængeligt i en reol og jeg kan eksperimentere og konfigurere og gøre mig nogle erfaringer, og det hele til relativt små penge da vi snakker 63L plus 45L sump.

4.0 Jeg har i øvrigt også et 240L L130xH50xD40 Aqualine med aluramme
4.1 Der er vel samme betænkeligheder som ved 660L
4.2 Der er boret 1 hul til overløb, således skal der kun bores 2 huller mere og limes et overløb i.
4.3 Der skal ligeledes laves et bord til dette akvarie.

Jeg har osmoseanlæg.

Kort sagt ville jeg gerne høre hvad jeres tanker er til opstart af saltvands akvarier? Større baljer giver bedre stabilitet, de små er billigere at starte op.

Jeg har tænkt mig at starte med de nødvendige pumper, luftdrevet skummer evt. osmolator... Så det er vel lowtech tilgangen til at starte med.

tak for et spændende forum.

Re: Newbee

: tirs 21. jul 2009 19:15
af snogen
først vil jeg da byde velkommen til forumet Larsen

jeg kan se, at du allerede, har gjort dig nogle tanker .
om, hvorledes du vil inrette dit setup .
og du har ret, jo større jo mere stabilt .
men.. med større ,følger der desverre også en regning.
i form af lidt mere lys, og lidt mere cirkulationog , nååå ja ... nogle flere sten.

når det så er sagt .
så er det som end ikke mere besværligt at holde saltvand en diverse andre special akvarier
om du vælger at køre med eller uden sump
er vist en smags sag



mvh snogen

Re: Newbee

: tirs 21. jul 2009 20:20
af seier
du kan starte med alle de setups du beskriver her uden tvivl. man behøver absolut ikke sump men det er bare mere praktisk at skjule tekniken i sådan en,samt det giver mulighed for at have blandt andet makroalger mm hvis man laver en del af sumpen som refugium.

jeg har brugt akv med aluramme i flere år og glemmer ofte at tørre salt af kanterne, ingen korrosion obseveret endnu.

dybde er en god ting i et saltvandsakvarie da det giver bedre mulighed for at opbygge et rev,hvis det er det man ønsker.
stor højde på akv kræver kraftigere lys hvis man ønsker at holde lyskrævene ting nær bunden.

med hensyn til dsb så er det er større diskution af fordele og ulemper som der er skrevet mange sider om blandt andet på reef central og sikkert mange andre steder. jeg anbefaler at læse lidt om det inden du beslutter dig.

med hensyn til luftskummer og skummer i det hele taget så er det normalt at man i de fleste tilfælde ganger producentens literangivelser med vel en to tre stykker. personligt ville jeg undgå luftskummer til andet end det lille af dine akv alternativer. køb hellere en god motorskummer.

jeg vil anbefale dig at starte med stort set de antal levende sten du skal bruge,dog efterlade lidt plads til de sten man ender med at få med når man køber koraller.
:h

Re: Newbee

: tirs 21. jul 2009 23:54
af amddurin
Jeg har fået mig en kompakt skummer fra Tunze, en 9005 - men pga koppen skal være over vandet, så er jeg nødt til at få lavet en top, da lampen ikke kan være der for skummeren...
Man kan få nogle der kan sættes uden på selve akvariumet, men det bliver helt klart bedre med sump. Hvis dit akv. i 1.x er højt nok, kan du sikkert godt lave en anden vandstand vha. overløb og derved få sump indbygget i en del af akvariumet, det kommer bare ikke til at tage sig særligt pænt ud. Det er vist også nemmere at holde temp. nede i sommer perioden ved brug af en sump, hvis den står i en kælder eller har god gennemluftning (Det giver så fordampning af h.. til.)
Vedr.: alu. rammen, så kan du forbygge tærring ved at smøre et lag akvariesilicone ud over indersiden af toprammen, da saltet ellers æder alu'en og (Måske) afgiver tungmetaller til dit vand, er dog ikke sikker hvor stort et problem det kan blive...
Jeg har lige puttet 18KG LS i et 128L akv. og det er ikke for meget, men hvis du kun vil have 1-2 små fisk, så er 10KG fint nok, men på sigt dur det ikke - der er heller ikke meget koralrev over 10Kg LS til 660L akv.
De LS er jo også dit BIO-Filter... (+ fundament til koralrevet.)
Det er dyrt i LS, pumper og lys + dagligt strøm forbrug, men mange i denne hobby ender hurtigt oppe over 400L alligevel...

Dog ser et akv. med saltvand mere fladt ud i dybden, så måske det var bedre med et mindre akv. som 4.x og så få lavet et på specialmål med huller til sump og det hele... (Det er mig plan, et par år frem i tiden - har kigget lidt på dem GEIS i tyskland laver, men de er lidt peberede i prisen, dog høj kvalliet...) http://www.aquariengeis.de/komplettanlagen.html

:beer:

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 09:56
af Larsen
Hejsa

Tak for svar alle sammen.

Jeg er naturligvis godt klar over at LS er mit filter og jeg ved også godt at 10 kg lang fra er nok til 660L. Min pointe var bare at - i teorien - burde 10 kg LS kunne klare 2 små fisk... ligegyldigt om de befandt sig i 63L eller 660L... Altså i teorien:-)

Jeg ved godt man kan klare sig uden sump, men nu har jeg altid bygget store biofiltre til mine akvarier og synes egentlig det var en af de mere spændende aspekter af hobbyen. Nu vil jeg ikke på nogen måde jokke nogen over tæerne - dumt på et forum for saltvands nørder - men kan det passe at man som saltvandsakvarist måske er en LILLE BITTE SMULE hardware geil, og at det måske ikke altid er akvariets indhold der er i fokus, men lige så ofte alt det dejlige teknik der er omkring? Noget med: jo længere jeg kan få vandet væk fra tanken, desto bedre?! :-)

Jeg tror jeg ender med at starte mit 63L op, så har jeg tid til at spekulere over hvilken størrelse det endelige akvarie skal være... Det er jo som sagt en overordenlig dyr hobby, hvis man vil have lidt lækkert udstyr.

Lige et par spørgsmål:
1. Hvilket salt skal jeg bruge, jeg har tænkt mig at bruge osmosevand, anlægget er med silicatfilter og smider vand ud med en ledningsevne på 7 mikro s.
2. Hvilke andre sporestoffer skal jeg tænke på nu?
3. hvilke testsæt skal jeg have anskaffet... det kan vel i teorien ikke svare sig at måle på noget som helst før algefaserne er overstået og systemet har balanceret sig?
4. Mener at have hørt om en "required reading" bog man bør læse... er der nogle bøger som I kan anbefale? evt. nogle med beskrivelser af beboerne, jeg har selv alle Mercus Aquarien Atlas... hehe dog kun for ferskvand.

Igen mange tak for svar.

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 10:39
af snogen
lige et par svar:
1. det billigste salt ..der er ingen af os der er kommet til et bedre resultat bare fordi det var 300 kr dyrere
2. ingen sporestoffer,lige pt. da der jo ikke er sten koraller i og dermed ikke noget forbrug af kalk magnesium osv.
3. jeg vil anbefald dig en god salt måler
4. uhhh der er mange gode bøger i handlen , men du kommer også langt ved at læse opstarts artikerne her på forumet

mvh snogen

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 11:56
af amddurin
Jeg har valgt at bruge Red Sea PRO salt, da producenten skriver at det er beregnet til brug sammen med RO vand og fordi der er tilført ekstra Calcium for korallernes skyld.
Om det så er bedre end noget andet salt, kan jeg ikke svare på - kun håbe at det er sandt hvad producenten lover.
Der er andre mærker som også har PRO udgave, men jeg valgte Red Sea salt fordi det ikke er kunstigt fremstillet... Jeg bilder mig ind at det naturlige er bedst, men har hørt at det kunstige er bedre, da det holder nogle præcise værdier på de sporestoffer saltet indeholder, så det ville da være rart med nogle test af salt til at bevise om der er noget om snakken...

Vedr. de 10Kg LS og kun et par små fisk i 660L er det en kæmpe fordel med den store vandmængde, da affaldssfofferne jo har mere vand at blive fortyndet ud i og hvis man har en god skummer på, tager den jo en del ud af vandet allerede inden det forurener vandet.

Jeg ved ikke rigtigt med det teknik, mange ting er jo for akvariets beboer's bedste. En Wave box der laver bølger er ikke bare for lidt bølger i vandoverfladen der sammen med HQI kan give et spil der ligner solstråler der "Danser" hen over dekorationen, den har også den fordel at der skubbes til korallerne og derved kan flytte møg og skidt væk fra dem - det skulle også være af samme grund at man bruger flere pumper der skifter retning, det kan også blæse møg væk fra stensætningen, der ellers vil hobe sig op...
Nogle mener at fiskene hviler der bag stensætningen hvor der ikke er ret meget flow, andre mener at der er bedre at sætte pumpernes hastighed ned om natten, så vandet, ligesom i naturen, er lidt roligt i nattimerne.
Disse pumper og styring dertil koster kassen, men tjener også et formål. (Har ikke selv den slags pt.)
I ferskvand tænker man ikke så meget på den slags da de fleste ikke har så højt flow i vandet som saltvand kræver...

:beer:

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 13:18
af Larsen
Tak for svarene

Jeg er skam godt klar over de mange fordele computerstyringer og lign... det er bare så pisse dyrt. Det var nu også mest for at illustrere at jeg selv allerede nu skal passe på ikke at falde i, jeg var overbevist om at jeg ikke kunne undvære en buble king eller lign.

Jeg synes jeg har dannet mig et billede over hvad jeg sådaan ca skal have startet med. Jeg har planer om at smutte ned og kigge ved Ove's zoofachhandel i weekenden. Se for vi at se om han kan give nogle gode rabatter i betragtning af at jeg vil komme der mange gange i forbindelse med opstarten.

Alt andet lige kan jeg se at man sagtens kan starte op med saltvand, LS, cirkulationspumpe, varmelegeme og lidt lys. Jeg har alt undtagen LS, så det bliver en relativ lille udskrivning til at starte med. Regner med at bruge min 1200L eheim universalpumpe til at starte med, den har keramikakse.

Nå ja, skal vel have et uhmmm hva hedder det saltometer:-D sådan en til at måle saltindholdet. 1,025 ik?

Tak igen for svarene, jeg må indrømme jeg glæder mig som en lille dreng til at komme igang.

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 13:26
af snogen
Da bornemann var her sidst .
blev han spurgt om ,
om han havde lavet tests på de forskeldige producenter salt typer
og det havde han
og tilføjede at der ikke var nogle vidre forskeld så det tager jeg som et svar

selv har jeg prøvet 4 forskeldige uden den store forskeld
jo aquamedics i spand gav jeg 699,- og det er ikke 300 dask mere værd


hvis der nu er nogen der har det link til den test der er lavet til at sammen ligne af diverse salt typer så smid det lige

salt måleren hedder et refraktometer

mvh snogen

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 17:18
af T.B.P.
Det behøver ikke at være så kompliceret, men man farer hurtigt vild i alt det man læser! SALT, FLYDEVÆGT (ikke nøvendigvis et refraktometer). SKUMMER og LEVENDE STEN (som tit kan købes billigt herinde) Og så TÅLMODIGHED!!! Udfra teksten er du ikke helt tabt ud i filter biologi (du er allerede længere end mange). Nu er du så i gang. Lys, osmolator (påfylder fordampet vand). og alt det andet gejl, det finder du hurtigt ud af hvad du mangler, igen udfra, at du har en forståelse og interesse for vandbiologi..Mit forslag er, Start op med dit 660L!!! Go fornøjelse.

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 17:23
af Larsen
Det er sjovt nok flere der mener jeg burde starte med 660L, Jeg går ud fra at det er fordi det vil give en masse i stabilitet. I er klar over at jeg ud over det gamle org. heldækkende amatur kun har 2 stk 3x24w T5 sunsun amarturer ik?

Jeg ved godt at stenene i og for sig ikke kræver lys, men det ville jo også være sjovt at se om der var andet spændende i dem:-D Det er vel det der gør opstartsfasen udholdelig... alle de sjove ting der kommer ud af stenene.

Tror lige jeg smider en købs annonce ind under salg og køb.


Igen tak for svarene...

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 17:25
af thyme
Hvilket budget har du til akvariet ? At starte 660 liter op, med fisk og måske koraller er rimelig pebret.

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 17:31
af T.B.P.
Bare for ordens skyld, Jeg har haft saltvand i 26år. Og ved ikke alt, men har dog en vis erfaring. :)

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 17:48
af T.B.P.
Undskyld alle de indlæg, men som thyme skriver....Du skal lige være opmærksom på, at et koralrevs akvarium godt kan komme op i samme elforbrug som et parcelhus, udover anskaffelsen af dyr og udstyr (Ja, vi er nok udstyrs nørder, men pt nødvendigt for at man nu kan have levende koraller og holde et stabilt miljø).

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 19:07
af seier
du har forsåvidt ret medhensyn til at de 10 kg ls godt kan klare 2 fisk men der er bare det at hver gang du så tilføjer et større antal sten fordi du vil have flere fisk og bygge ud så vilodu vælte balancen i akvariet betydeligt.

og det der er vigtigtst i saltvand er at der er stabil og langsigtet balance i dit filter som jo er stenene.

jeg tror ikke der er mange saltvandsfolk der er udstyrsnørder for udstyrets skyld, men faktum er bare at hvis man vil have en balje der er propfyldt med sps så er det bare den eneste helt sikre måde at få stabilitet nok til at til at man ikke mister for 30.000 kr indhold.

Et eksempel er at en kalkreaktor kan holde et stort forbrug dækket jævnt,hvor man vil have for store udsving hvis man skal rende og hælde div pulver i hele tiden.skal man have kalkreaktor er man nødt til at have ph styring osv.

alt afhænger af hvad man vil have af indhold i baljen nøjagtigt som ved ferskvand, som mange af jo iøvrigt ligesom du selv har prøvet i en del år.

men er det din interresse at holde korraler og fisk eller måske kun fisk eller hvad?? for det har vel en stor betydning i forhold til hvilket af dine akv du skulle vælge vil jeg mene.

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 19:16
af Larsen
Det er nemlig det...

Jeg har IKKE tænkt mig at fyre 50.000 af på det. Derfor mener jeg også at jeg godt kan kade mine sten køre ind i et 63L, medens jeg gør mit kubus klar. Har set flere tråde herinde hvor folk starter op med sten og en cirkulationspumpe.

Tak for svarene

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 22:17
af snogen
nu du er inde på lys så vil jeg bar lige fortelle at jeg har 2 dobbelt ammature 2x 36 w fra harald skraldborg med nogle kold hvide rør i 6500 k
de lyser skam fint nok til stort set alt hvad der hedder blød koraller og fisk
derudover så er der et 24 w blå t5 kompakt

rigeligt til mig

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 23:02
af amddurin
Mht. pumper, så er de "alm", dem med en studs/rør der hvor vandet kommer ud MEGET hårde med den tynde stråle der kommer ud, så er det langt bedre, til cirkulation i akvariet, at bruge den type powerhead/wavemaker der bruger en skrue (som på en båd.) - de skubber vandet ud på en mere bred og blød måde... (Tunze 6025 er et eksempel på hvordan de ser ud.), de fås i flere størrelser/mærker...
Der er normalt at de flytter fra 2500+L/H.

Jeg bruger en SunSun Wavemaker på 3500L/H til 130,- kr. (Fra www.ebay.co.uk) i mit 160L
+ en lille 300L/H til overløb + Tunze 9005 skummer (Den er regnet til 500L, så håber at den er nok til et 400L på et senere tidspunkt)

Det med at flere vil have dit til at starte det store op, er efter min mening, fordi mange fisk i saltvand er en del større end de fleste ferskvandfisk...

Jeg ligger på grænsen til dårlig samvittighed fordi jeg "kom til" at købe min ynglings fisk, en Gul Kirurg, på 7cm og den skal ikke vokse ret meget før det er et problem i kun 160L, da den er meget aktiv og svømmer næsten hele tiden. (Diskos f.eks. står jo bare stille og gør ingenting - dem har jeg haft...)
Og da en kirurg bliver op til 20cm så kan jeg blive nødt til at sælge den igen...
Jeg købte så også en Kejser på ca. 7cm fordi sælger (Privat) selv havde købt den som en dværgkejser som kun bliver 10cm, men jeg har efterfølgende fundet frem til at den er en anden Kejser der bliver 46cm, det er ikke så godt...
Pointen er at mange fisk i saltvand bliver meget store og de meget små er 5-7cm, hvor de små i freskvand er 1½-2cm + fisk i salt kræver mere stabilitet end de fleste ferskvandsfisk gør.

:beer:

Re: Newbee

: ons 22. jul 2009 23:18
af amddurin
Husk også at undersøge hvilke fisk der kan sammen med hvad/hvem.
F.eks. kan nogle Kejsere godt finde på at nippe på eller direkte spise af koraller og muslinger, så det er ikke så heldigt at købe en Tridacna Maxima til 500,- kr. for at se sin Kejser bruge den som frokost...