Forslag til sump design + køb af glas
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Forslag til sump design + køb af glas
Jeg har fået et gammelt 128L akvarie 80x40x40. Jeg vil benytte det til sump, så jeg skal have bestemt mig for en indretning, og finde ud at hvilken type glas/tykkelse jeg skal bruge til indretningen, og hvor jeg kan få det fra.
Jeg vil have osmosevand i dette akvarie, da jeg ikke får meget ekstra plads under akvariet.
Dette design giver et skummerrum på ca. 30*20cm, et refugium på ca. 45*30, returrum på 10*30 og osmose kammer på 80*10 dvs. ca. 28L.
Mit kommende akvarie er 100*60*60, med 1 stk. 250W hqi over. Med en forventet daglig fordampning på ca. 3-4L, er der til ca. 7 dages top off vand.
Er returkammeret på 10cm bredde nok til gængse løftepumper?
Jeg vil have osmosevand i dette akvarie, da jeg ikke får meget ekstra plads under akvariet.
Dette design giver et skummerrum på ca. 30*20cm, et refugium på ca. 45*30, returrum på 10*30 og osmose kammer på 80*10 dvs. ca. 28L.
Mit kommende akvarie er 100*60*60, med 1 stk. 250W hqi over. Med en forventet daglig fordampning på ca. 3-4L, er der til ca. 7 dages top off vand.
Er returkammeret på 10cm bredde nok til gængse løftepumper?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Re: Forslag til sump design + køb af glas
Mhh det er jed ikke enig i.. Man vil normalt ikke skumme vandet fra refugiumet, det skal helst bare lige tilbage til akvariet.
Et godt sted at læse lidt om sumpe og blive inspireret er her:
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html
Eneste er at jeg måske syntes dit skummer rum er lidt lille... Sikker på skummeren kan være der?
Et godt sted at læse lidt om sumpe og blive inspireret er her:
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html
Eneste er at jeg måske syntes dit skummer rum er lidt lille... Sikker på skummeren kan være der?
Fedt link Musikker.
Man får jo helt lyst til selv at lave en sump i Akryl.
Fandt også lige et sted at handle akrylplader http://www.acrylplader.dk/
Steen
Man får jo helt lyst til selv at lave en sump i Akryl.
Fandt også lige et sted at handle akrylplader http://www.acrylplader.dk/
Steen
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
Sump i akryl kræver jo det rigtige lim og det er næsten ikke til at få fat i.....det de bruger i Usa er ikke til at få her hjemme og det må ikke sendes fra Usa..så lav et i glas..du kan jo bare købe et færdigt i de mål du vil ha og så gå end til en glarmester med målene på de skillerum du skal bruge...husk at trække lidt fra til silikonefugen..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det var ikke for at forslå de skulle laves i Akryl.. Mange af design ideerne kan laves i glas..
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
Nej der ved jeg godt....men det er jo lige så let at lave i glas og så holder det...tror faktist også det er billigere
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
næh der er jeg nu også uenigzimba skrev:Hvis jeg har forstået din tegning korrekt så har du skummer før refugium. Normalt er det omvendt.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Enig.
Hvis ellers rummende er store nok til at indholde skummer osv. så synes jeg den ser fin ud. Jeg går ud fra at du vil have en osmolator i dit påfyldningskar, da dit returrum ellers vil mangle vand relativt hurtigt, da det vil være dette rum der registrere vandfordampningen.
Men ellers synes jeg også det ser fint ud også mht. skummer før refugium
Hvis ellers rummende er store nok til at indholde skummer osv. så synes jeg den ser fin ud. Jeg går ud fra at du vil have en osmolator i dit påfyldningskar, da dit returrum ellers vil mangle vand relativt hurtigt, da det vil være dette rum der registrere vandfordampningen.
Men ellers synes jeg også det ser fint ud også mht. skummer før refugium

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Lim til Akryl kan man selv lave. Ellers er det nemt nok at få fat i køb det samme sted hvor de sælger akryl.
Fordelen ved akryl er at man kan lave mange flere ting selv end hvis man bruger glas. Men det giver jo nok sig selv når man står og fedtter med en overfresser.
Hvad der er billigst har jeg ikke regent på og gider heller ikke. Da jeg stadig vil holde på at hvis man gør tingene selv er det sjovere hvad enten det er det ene eller andet martriale man bruger.
Steen
Fordelen ved akryl er at man kan lave mange flere ting selv end hvis man bruger glas. Men det giver jo nok sig selv når man står og fedtter med en overfresser.

Hvad der er billigst har jeg ikke regent på og gider heller ikke. Da jeg stadig vil holde på at hvis man gør tingene selv er det sjovere hvad enten det er det ene eller andet martriale man bruger.
Steen
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Ja, jeg skal have autoomatisk genopfyldning på.
Jeg ved endnu ikke hvilken skummer jeg skal have, men er 20x30cm for lidt til div. skummere.
Jeg ved endnu ikke hvilken skummer jeg skal have, men er 20x30cm for lidt til div. skummere.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tjae, min ville ikke kunne være der, men den er måske også for kraftig til din bajle..
Jeg kan se at en ATI BM 160 ser ud til at kunne være der. (180mm diameter og pumpen inde i kammeret).
En anden ting du bør husk er, at med mindre du laver skabet meget højt. Kan du nok ikke trække skummeren lige op af sumpen, når den skal rengøres. Hvis det er tilfældet skal der være lidt plads til at vrikke den op på..
/henrik
Jeg kan se at en ATI BM 160 ser ud til at kunne være der. (180mm diameter og pumpen inde i kammeret).
En anden ting du bør husk er, at med mindre du laver skabet meget højt. Kan du nok ikke trække skummeren lige op af sumpen, når den skal rengøres. Hvis det er tilfældet skal der være lidt plads til at vrikke den op på..
/henrik