"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Boring i plexiglasplade

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Boring i plexiglasplade

Indlæg af gunni »

Hejsa folkens.

Jeg har lige forsøgt mig med at bore nogle 10 mm huller i en plexiplade. men det splinter og springer, og bliver ikke serlig pænt på bagsiden. og jeg tør ikke bore flere da jeg er bange for at hele pladen skal flække..

er der noget jeg ikke ved om boring i plexi ? er det et specielt bor jeg skal bruge ?

Er sikker på at der er nogle der ved det så bare frem med jer :?
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

jeg brugte et billigt kop-bor da jeg skulle lave hul til en 25mm gennemføring, men måske var jeg bare heldig.
vh Magnus
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Hæld lidt sprit på pladen før du borer!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Tror ikke at man kan få et kop-bor i 10 mm....

Hmmm sprit er det ikke for at køle? det virker ikke som om at det er fordi at det bliver varmt. det splinter bare.
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 735
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 03:15
18
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af kasper ibsø »

jeg borede med et helt almindeligt træ bor også hældte jeg sprit på det gik fint :)
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

når du skal op i de størelser skal du borer for med et minerer bord først.
der til skal det gøres hved høj omdrejning men langsam føring.

det optimale når man borer i pleksiglas er at bruge de her bor spm har en lille spids på og så kommer selve boret.

sprit er til at køle med og det får du brug for hvis hastigheden er høj nok. akku bormaskiner og pleksiglas er ikke nogen god løsning, kan lade sig gører men, jeg vil ikke anbefale det.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Nu har jeg lige prøvet med høj hastighed. og det gik også findt med det lille bor 6mm (forboring) men det gik helt galt med det store og flækkede et stort stykke på bagsiden. problemet er at jeg skal bore 120 huller så jeg skal have en god løsning. det ville fandema være surt at bore 110 huller og så flækker hele lortet.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

kan du ikke lægge et stykke træ på bagsiden og ellers prøve at trykke mindre hårdt? Ikke de vise sten, men mit bud :wink:
og pøj pøj
vh Magnus
Miwes
Reactions:

Indlæg af Miwes »

Lige et par bemærkninger til dit projekt.

for det første må du ikke komme sprit på pladen, da den bliver væsentlig svækket ved dette. Vi har på skolen lavet nogle forsøg hvor det var en af de test vi skulle lave i materialeforståelse, så det kan ikke anbefales.

Du skal lægge pladen på en træplade, så den ligger helt tæt på pladen.

Pas på med at stå i et værksted hvor temp. er i den kolde ende, da pladen lettere resikerer at flække

enndelig skal det bord du bruger ikke være for skarpt, eller den skærevinkel der er på almindelige bor er ldit for meget og boret hugger i og derfor springer pladen når du når næsten gennem.

man kan slibe skæret på bordet så der ikke er en så stor spidsvinkel.

Jeg har boret rigtig mange huller uden problemer, så det handler om den rette teknik.

forøvrigt skal du ikke køre med ret store omdrejninger, da boret ellers sætter sig, fordi det brænder fast og så flår det også plastikken i stykker.

Hilsen Miwes
Miwes
Reactions:

Indlæg af Miwes »

ps. se lige bort fra mine stavefejl ;-)
Miwes
Reactions:

Indlæg af Miwes »

det hedder vist bor :oops:
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

de tekniker der sider på nordisk plast som jeg handler med siger at sprit er det eneste rigtige at køle med. på den ene sider er det rigtigt det med hastigheden på den anden side ikke. men man skal have et fast underlag hvikget jeg gik udfra var en selvfølge dertil skal man få pladen fastmonteret således at den ikke rykker med op når du kommer i gendem, og så er det vigtigt at du har en langsom kontroleret framføring. Men prøv da med minderer hastighed hvis det ene ikke virker så må det andet jo virke... har persomligt aldrig prøvet dit problem, hvor tyk plade snarker vi om, jeg arbejder somregl i 3-5mm tyke emner uden problemer og det er enda med en håndboremaskine.
en anden ting jeg kom til at tænke på, det plade du har der har det været udsat for en eller anden behandling, den virker meget porøs, har den været i kontagt med en eller anden form for kemikalie.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Det er en 3 mm plade. og ja jeg har en træ plade under dog er den ikke spændt fast, og nu du siger det så ja den skal sku da spændes fast :pat:

Prøver straks i morgen med et par lyntvinger.
Miwes
Reactions:

Indlæg af Miwes »

Jeg har arbejdet med plader på 2 mm og op til 10 mm.

Det er muligt at man kan køle med det, men det skulle gøre plexiglas skør... og vi lavede nogle forsøg, hvor det blev efterprøvet.

Der blev skåret nogle stykker plade ud og de blev spændt op ved siden af hinanden, og der blev sat nogle vægtlod på. Der sad de så i spænd til bristepunket og det var kun de stykker der blev påført sprit der sprang eller revnede.

Når vi borer i plexiglas på skolen, så bruger vi noget bivoks til at smøre med, så hænger boret ikke i, men om det er måden skal jeg ikke kloge mig på.

jeg er uddannet maskinarbejde, og når vi bearbejde store stykker plexiglas på vores fræsere, blev der brugt et kølemiddel der var på vand og sæbe-basis.

Hastigheden var meget lav, for netop ikke at plastikken skulle smelte og sætte sig på værktøjet.

Hilsen Miwes
Miwes
Reactions:

Indlæg af Miwes »

Bemærk: i enkelte tilfælde har jeg boret i nogle helt tynde plader, og her lagde vi plexiglas pladen mellem to stykker træ, så der var tale om en form for sandwitch (ved ikke hvordan man staver det) og så blev pladerne spændt sammen, denne metode giver styr på processen og hvis man ellers ikke volder boret i gennem, så kan man faktisk bore uden at noget går i stykker, ved ultratynde plader.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Miwes> genial ide. den stjæler jeg lige... mht boring så er jeg ikke selv maskinarbejder så jeg kan kun holde mig til det jeg får fortalt fra leverandøren,
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Jeg vil da lige slutte denne tråd af.

Jeg er nu færdig med at bore mine huller og som nogle af jer var inde på så var mit bord for skarpt. jeg fandt denne guide http://www.hawkfish.org/snailman/acrdrill.htm som beskriver hvordan man sliber sit bor så det bliver sløvt nok til at borde i plexi. Og så gik det som en leg, Jeg brugte også nogle lyn tvinger til at holde pladen fast til et bræt, og med den kombination kunne jeg bore så hurtigt jeg ville med perfekt resultat.

Så tak til alle der Hjalp :TH
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

til lykke med det, 120 huller... hmm hvad laver du
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

hehe - kunne blive månedens konkurrence :lol:
Jeg gætter på et rislefilter
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 387
Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

He he nu ved jeg ikke om jeg vil ødelægge jeres konkurrence.

Det er et led array. det er så godt nok til mit ferskvands akvarie.. når jeg er ferdig skal jeg nok legge et link til jer, selvom det ikke er samme lysspektra der skal bruges på saltvand kunne det jo give lidt inspiration,

ved da at emnet også har været vendt her nogle gange.. men men det er ikke sikkert at det virker. ligesom så mange andre er det jo bare et eksperiment. men jeg har fundet nogle meget kraftige led's 40,000 mcd. så jeg håber da at det lykkes :-) og gør det ikke så har det været sjovt at lave :wink:
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ja jeg sad fagtisk og tænkte på noget i den reatning. 10mm syntes jeg ville værer for storer til et risel filter.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"