"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hjælp til opstart af 108 liters...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ks
Reactions:

hjælp til opstart af 108 liters...

Indlæg af Ks »

Hejsa alle saltvands-hajer derude :P

Jeg har nu et ferskvandsakvarie på 108 liter i og går med overvejelser i at skifte til saltvand på et tidspunkt. Jeg har læst en hel del rundt omkring herinde og andre steder på nettet og er ved at skabe mig et overblik over hvordan og hvorledes jeg skal komme videre. Jeg ved godt mit akvarie ikk er optimalt til saltvand, men er stadig opsat på at gennemføre det på et tidspunkt - og i saltvandsbrugere ved godt hvofor :D Jeg kunne godt tænke mig at oprette denne tråd så jeg kunne komme med en masse "begynder" spørgsmål ud fra hvad jeg lige går og mangler af forskellige informationer eller bare for at få løst små spekulationer...

informationer om mit akvarie:
Mål: Det er blevet specielbygget af Aqua Base i målene: b:120 h:30 d:30

Lys: 2 x t5 (mener det er 39 watt da det dækker næsten hele længden) Det ene rør er et meget hvidt lys og det andet blåt.

Deko: Pt. har jeg helt fint hvidt sand for at gøre stemningen mere tropisk end alm. ferskvand. som jeg overvejer at beholde til salt hvis det er ok.

Indbyg: Det hele er indbygget i et reolsystem som gør at jeg har installeret lyset i toppen af reolhylden som kan tages af. Der er masser af plads bagved akvariet, som jeg nu bruger på ekstern pumpe, luftpumper, ledninger og andre små ting.

Nå, men jeg må hellere komme til sagen.... Det er nok mest teknisk jeg skal bruge lidt rådgivning.

- Den store plads jeg har bagved akvariet, ville måske være oplagt til en lille sump, men er det måske spild når akvariet ikke er større ?

- Jeg har tænkt mig at lave et overløb i den ene af enderne. Men hvis jeg ikk skal køre sump, hvor kan skummeren så stå?

- Jeg skal have en pumpe til at pumpe alt vandet rundt, hvad kan i anbefale?

- Hvad er mit lys godt nok til at køre? der er jo ikk så langt ned til bunden.

- Skal jeg evt have et til t5 rør i der ikke er blåt, så det ikke bliver alt for blåt dernede..?

- Hvilke fisk kan jeg have og hvor mange
?

Det var lige et par spørgsmål for nu... der kommer sikkert flere... Se evt. billede... (der kommer måske snart et billede af installtionen og rummet bagved akvariet) - håber i kan hjælpe en total nybegynder :roll:
Vedhæftede filer
xxx.jpg
xxx.jpg (17.62 KiB) Vist 473 gange
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Skummren kan du have plads til i overløbet
Med hensyn til pumper:
jeg har selv wet 100 liters med en eheim returpumpe fra overløbet på 1200 l. Dertil to powerheads på henholdsvist 1000 og 600 l/time. og jeg har vist ikke for megen cirkulation

Mht til lys afhænger det af, hvad du vil holde. Koraller og anemoner kræver rigtig meget lys - jeg toro du skal regne med 4 T5 rør, men er er nok andre der har nogle mere kvalificerede bud på det - eventuelt T5 compact rør eller HQI, som mange nk vil råde dig til, men de er meget dyre

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg ville slet ikke begynde på det med de mål du har til rådighed, jeg har svært ved at forestille mig at det kan indrettes med dine "kun" 30 cm i dybden. Men du vil sagtens kunne lave en sump bagved, du skal bare bore et hul i bagglasset af akvariet. Men jeg tror det bliver en svær opgave at dekorere. Lyset afhænger af dit valg af dyr, men dine 30 cm i højden er så et plus, for så skal der ikke så meget lys til for at nå bunden.

Held og lykke med dit projekt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"