Holdninger til brug af karantæne akvarium
-
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Holdninger til brug af karantæne akvarium
Jeg er ved at planlægge mit kommende akvarium, og har overvejet at få et dedikeret karantæne akvarium under display akvariet. Her mener jeg et helt separat system.
En række ”guruer” inden for saltvandsbranchen mener at det er russisk roulette ikke at benytte karantæne 1-2 måneder af koraller og fisk (og krabber, rejer, snegle, levende sten og levende sand for den sags skyld), så kan der medicineres, sænkes saltniveau, fisk kan komme helt til hægterne igen og vænne sig til de forskellige typer foder, inden de sættes sammen med de andre beboere i akvariet.
Jeg har flere steder læst kommentaren ”uden karantæne er det ikke et spørgsmål OM det går galt, men HVORNÅR det går galt”. Det virker da heller ikke helt dumt, da det er noget nemmere at behandle et lille separat akvarium uden koraller, sand og sten, end hele display akvariet!
Jeg har dog ikke tænkt mig at benytte karantæne akvarium de første 4-6 måneder efter indkøringen, så skal jeg jo have 5-10 stykker da man efter opstart konstant finder en koral, reje eller fisk man er nødt til at have. Men når akvariet er ved at være kørende, er det vel en god ting at have?
Er der nogle der benytter karantæne akvarium, har erfaring med det, eller nogen som efter uheld ønsker at de havde benyttet det?
Håber at få nogle holdninger om det er besværet værd?
En række ”guruer” inden for saltvandsbranchen mener at det er russisk roulette ikke at benytte karantæne 1-2 måneder af koraller og fisk (og krabber, rejer, snegle, levende sten og levende sand for den sags skyld), så kan der medicineres, sænkes saltniveau, fisk kan komme helt til hægterne igen og vænne sig til de forskellige typer foder, inden de sættes sammen med de andre beboere i akvariet.
Jeg har flere steder læst kommentaren ”uden karantæne er det ikke et spørgsmål OM det går galt, men HVORNÅR det går galt”. Det virker da heller ikke helt dumt, da det er noget nemmere at behandle et lille separat akvarium uden koraller, sand og sten, end hele display akvariet!
Jeg har dog ikke tænkt mig at benytte karantæne akvarium de første 4-6 måneder efter indkøringen, så skal jeg jo have 5-10 stykker da man efter opstart konstant finder en koral, reje eller fisk man er nødt til at have. Men når akvariet er ved at være kørende, er det vel en god ting at have?
Er der nogle der benytter karantæne akvarium, har erfaring med det, eller nogen som efter uheld ønsker at de havde benyttet det?
Håber at få nogle holdninger om det er besværet værd?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions: 2
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: Holdninger til brug af karantæne akvarium
Jeg kan se rigtig mange fordele ved at have et system seperat fra hovedsystemmet ved bla. bekæmpelse af div. ting og sager, isolering osv. Men at det er at være heldig eller ligefrem spille hasard uden, ja så har jeg da været meget meget heldig de sidste 6-7 år.
Så efter min mening ikke nødvendig, men ganske brugbart at have
Så efter min mening ikke nødvendig, men ganske brugbart at have

-
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 5000 Odense C
Jeg skal også helt klart have det, da jeg jeg kan huske dengang jeg havde et 300L, en af mine pincetfisk døde kun 2-3 dage efter den kom i af ukendte årsager, og den nåede at bombe mit akvarie med alger da den lå og rådnede og ku satme ikke finde den hehe.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Tror faktisk ikke der er så mange karantæne akvarier rundt omkring, synes også det kunne være rart at have, men det hele tager jo plads, kan absolut se fordelen hvis man får en syg fisk ind i systemet, men er fisken ellers sund og rask, ( det kan man jo ikke altid vide) synes jeg også det er fjollet at stresse den med en ekstra flytning, men man kan jo så heller ikke vide hvad der gemmer sig i karantæneakvariet, så der er masser af plusser og minusser, man må jo gøre som man selv synes er bedst.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu er jeg jo ingen årsunge her i hobbyen. Og det er virkeligt mange år siden at jeg har haft fisk har været syge. Andet end stress pletter som er forsvundet igen.
Jeg har da mistet fisk, hvem har ikke det.
Jeg have på et tidspunkt en flok chromiser, som en efter en fik hul i maven, og selvfølgeligt døde af det. Men det kom så lang tid efter købet at selv et karantæne akvarie ikke ville have hjulpet noget der.
Hvis du vælger at have et karantæne akvarie, skal du køre linien helt ud, og ingen fisk i hoved akvariet uden karantæne. Bløddyr behøver ikke nogen karantæne, de er så sarte overfor medicin at det vil være spildt ulejlighed at forsøge.
Jeg har da mistet fisk, hvem har ikke det.
Jeg have på et tidspunkt en flok chromiser, som en efter en fik hul i maven, og selvfølgeligt døde af det. Men det kom så lang tid efter købet at selv et karantæne akvarie ikke ville have hjulpet noget der.
Hvis du vælger at have et karantæne akvarie, skal du køre linien helt ud, og ingen fisk i hoved akvariet uden karantæne. Bløddyr behøver ikke nogen karantæne, de er så sarte overfor medicin at det vil være spildt ulejlighed at forsøge.
- Daniel1
- Naso kirurg
- 19
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 2006
Hvis man har et større akvarie og man har tænkt sig at investerer i (mange) sarte og evt dyre fisk hen ad vejen, så vil det nok være en god idé, hvis man har den fornødne plads.
- Brian C
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg bruger ikke selv karantæne akvarie til fisk, er jeg i tvivl, kommer de et smut i refugiet for observation, og for at kunne finde dem igen hvis de står af
mht koraller, så er jeg blevet lidt mere kritisk, efter to gange at have kæmpet med montipora-gnaskende nøgensnegle, så nu ryger korallerne lige et smut i et Coral cure bad, for derefter at blive sat over i et separat akvarie til observation for potentielle skadevoldere og evt behandling, inden de bliver smidt i hovedtanken
mht koraller, så er jeg blevet lidt mere kritisk, efter to gange at have kæmpet med montipora-gnaskende nøgensnegle, så nu ryger korallerne lige et smut i et Coral cure bad, for derefter at blive sat over i et separat akvarie til observation for potentielle skadevoldere og evt behandling, inden de bliver smidt i hovedtanken
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 349
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg er begyndt at bruge karantæne akvarie og det er jeg glad for. Så kan jeg også fodre rigtigt hårdt og målrettet de første uger. Lettere at tilvænne til tørfoder når de kan svømme rundt i det...
Havde et uheld med et kejserpar for 1 år siden. De havde en form for virus med og 2/3 af mine fisk døde på 3 uger. Godtnok surt - så derefter kom der karantæne tank på 128 L til
Havde et uheld med et kejserpar for 1 år siden. De havde en form for virus med og 2/3 af mine fisk døde på 3 uger. Godtnok surt - så derefter kom der karantæne tank på 128 L til
SPS : Stability provides succes
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
-
- 19
cirkulation, blåt lys og ilt. enkelte store LS med masser af alger på. De kan nemt hives op ved medicinering.
Mit er 128 L og vandet er "genbrugsvand" fra vandskifte i hovedsystemet. Fiskene er lidt ligeglade med at div. sporestoffer måske er opbrugt...
Mit er 128 L og vandet er "genbrugsvand" fra vandskifte i hovedsystemet. Fiskene er lidt ligeglade med at div. sporestoffer måske er opbrugt...
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Perfekt og simpeltnielsk skrev:cirkulation, blåt lys og ilt. enkelte store LS med masser af alger på. De kan nemt hives op ved medicinering.

Det kunne saamen bare vaere et akvarie med en pumpe og varme. Saa det behoever ikke koste det store og det kan pakkes vaek naar det ikke er i brug.

-
- 19
Lige pt. går der en pink tail trigger og a.nigricans kirurg, begge vil helst have frost men håber de bliver omvendt til tørfoder mens de er i karantæne tanken.
Da det er 2 længe eftersøgte fisk købte jeg en xl dannebrogsreje til at pudse dem mens de bor i karantænetanken...
Da det er 2 længe eftersøgte fisk købte jeg en xl dannebrogsreje til at pudse dem mens de bor i karantænetanken...