"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

250w Ufo hvilken afstand til vand

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Mack
Reactions:

250w Ufo hvilken afstand til vand

Indlæg af Mack »

Hejsa

Jeg er lige ved at skulle sætte mit akvarie op, og har min hqi 250 w ufo til at side noget der ligner 20 cm fra vandoverfladen er der for lidt?
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Nej, tværtimod, man plejer at sige omkring 30 cm fra vandoverfladen.

Hvilke mål har dit akvarie? Kan se at det er et 250 liter du har, men hvis det er 100cm langt, så skal du nok overveje at sætte den højere, for at få lyset mere ud i siderne!
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

hejsa

ja det er bare et standard 260 i mål 100x50x50 cm. men jeg har prøvet at tænde både hqi m/u blå lys og det kommer skam helt ud i alle hjørner det er skam ikke noget problem :-)

tænkte mere på varmen fra den om den ville brænde det hele af *GG* det ville jo ikke være særlig morsomt.
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Den kommer skam ikke til at brænde noget af, med mindre du ikke kører med UV-glas. Går ud fra at din pære er med E40 fatning, og så er det ikke noget problem da glasset i pæren fungere, som et UV-glas;)

Hvor stor er reflektoren i lampen?

Jeg vil anbefale at få købt en HQI mere, da det klart vil være det mest optimale.

Virker nemlig ret vildt at, når lampen hænger 20cm over overfladen at den kan sprede lyset nok til at det kommer ud i alle kanter!
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Nej det er ikke med E40 fatning med med de dersens dobbeltfatninger. Det er en Ufo classic plus

Men der er beskyttelsesglas foran hqi brænderen.

Lampen er 60 cm lang men det er jo en på 250 w så umiddelbart så kan jeg ikke se grund til at øge lysmængden til 2 x 250 w, det skal lige siges at der sidder 2 x 24w blå rør i den også
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Okay, så er den jo bare i vinkel!

Om det så var en 1000watts lampe, så ville lyset ikke sprede sig mere! Grunden til at jeg siger det er bedst at have 2 er så du ikke skal placere alle stenkoraller og andre mere lyskrævende koraller i midten af akvariet.
Senest rettet af buller1 ons 21. dec 2005 22:57, rettet i alt 1 gang.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

det er vel i grunden heller ikke nødvendigt når der hænge 250w over hvis bare at der er højderygge i siderne så kan de vel sagtens placeres der eller hva?
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Hvad mener du med højderygge?

Lige meget hvad, så for du ikke spredt lyset nok ud i siderne, så enten skal du hænge lampen højere, eller købe én til.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

jeg mener at det vil komme til at ligne et "u" hvis du kigger ind i akvariet fra frontglasset.

Tag det ikke 100% bogstavligt der vil naturligvis blive noget i midten det var blot for at give en ide om hvad jeg mener.
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Nej, for HQI'en spreder selvfølgelig lyset, men bare ikke nok til den kan dække en længe på 100cm!

Jeg hvis forstår dig ret, så tager du fejl, med at du kun kan have koraller ude i siderne, når du har 2 HQI'er over! Tværtimod, så vil du kunne holde koraller over hele akvariet
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"