"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Styr via datorn

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Styr via datorn

Indlæg af wrang »

Är det någon som varit inne eller letat efter styrkort till datorn några Analoga/digitala kort så man kan mäta även Ph, Temp, Lampor 1-10V/4-20mA

Vore kanon om man hittar några och att man kan styra/reglera dessa via datorn.

Så har ni några länkar eller bilder eller hemsidor där man kan hitta dessa datakort..
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

titta har wrang
brinck elektronik
och det ar mjukvara med :D

mvh snogen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hej Wrang

Du kan få et væld af analoge så vel som digitale PC i/o kort, til ethvert formål.
Nogle producenter laver måske endda de ting de forspørger som pH kredsløb og andet.

Vi kan da godt se om vi kan skabe noget online samarbejde her på siden hvis det er ?

Hvis der er andre derude med interesse for dette ?

Så vil jeg foreslå en elektronik gruppe der skaber eksterne måle kredsløb samt nogle der laver software !
Vil tro at Labview ville være et godt udgangspunkt - der ville jeg hvertfald gerne kaste en lækker brugerflade sammen ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Vore kanon finns ju små LSD skärmar nuförtiden så man borde kunna få det snyggt sedan då allt är klart. Jag hadde en länk där det fanns ett PH styrning till ens PC men hittar den ej ;(

Labview vad är detta
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

hehe hittade det tillslut. Denna sida har ett kort för Ph
http://www.drdaq.com/
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Labview er et grafisk programmerings sprog http://www.ni.com - her er intet umuligt !!!

Ang det modul så vil jeg kun være interesseret i en total løsning/udvikling - dog open source naturligvis !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1693
Tilmeldt: fre 7. okt 2005 03:58
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

den er jeg med på brian

jeg fandt en side der havde masser af proper
både til ph .redox .temp .lednings evne


div fölere

mvh snogen
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Er med på en lurer. Har lige sat 5 PC-er i kælderen, de levede ikke op til dagens krav til kommunikation.
Mvh.

Lars Mogensen
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:57
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Thy

Indlæg af knoltot »

lure også med. det ville være smart.
MVH Thomas Jørgensen
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jamen jeg er da helt sikkert frisk !

Jeg kan både rode med programmering(syntes Labview 7 ville være en god platform) og hardware.

Det kan jo desuden gøres på 2 måder. Enten et embedded system på en lille uC med en LCD skærm med touch naturligvis :D eller et I/O kort til en pc. Den sidste er nok billigts og nemmest til datalogning fra systemet - baljen af, men omvendt så hvis pcen crasher så crasher det hele - det ville ikke være særligt sansynligt ved brug af en uC.

Men intet vil være umuligt og brugerfladen kan blive mega lækker, grafisk og brugervenligt.

Men det kræver vi er en håndfuld der kan arbejde på det, ellers er jeg ikke med ;) Og under alle omstændigheder så først start i det nye år da jeg pt dels sidder i Kina og dels arbejder på noget mere vigtigt.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ok Jeg er med.
En basis hardwer platform, en 8085 baseret mpu 5 porte og 4 AD converter har kit til 4 personer. der skal lodes lidt men de er fungtions dygtige.
fuld rs232 kompatibel.
så der skulle være lidt at rode med. det er en temic c51ac2 den er byget op over.
jeg er ikke meget for labview men jeg kan en del c til selve kitet ellers kan jeg tegne diagramer og print, og så ved jeg et billigt sted at få dem lavet hænde. noget med 250 kr for et 2lags europa kort med gendemplateringer, så jeg er med.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er jo så lidt den modsatte løsning !

Ingen tvivl om at et embedded system MÅSKE er mere driftstabilt end en PC, men man har bare slet ikke samme brugerflade muligheder.

Så jeg brænder kun for at feks kaste 1100 kroner efter en lille USB DAQ og så lave hele skidtet på pcen - og hvem gider at sidde og programmere C eller C++ i år 2005 :D :D :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lige for at understrege min teori så var klokken ved mit sidste indlæg 2.03 og nu er 2.16.

Resultat at 10 minutters Labview ses nedenfor, tænk så hvad man kan skabe på en dag ;)

Jaja der er ikke meget kode bag men det er der råd for ;)
Vedhæftede filer
panel.jpg
panel.jpg (39 KiB) Vist 6364 gange
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

kan du lave en rigtig EXE fil til det der og kan man få en demo af labv. til os anderer så vi kan "leje med"
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan godt lave en exe fil ja, du kan desuden køre det ned i de fleste uC men så kræver det jo næsten en touchscreen ved siden af !

Demo kan du måske finde på http://www.ni.com det er dem som laver det.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

WOW ser bra ut detta. Går det att genomföra då ;)
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Du kan godt lave en exe fil ja, du kan desuden køre det ned i de fleste uC men så kræver det jo næsten en touchscreen ved siden af !
hmmmm det var en interasant ting hvilke uc'er snakker vi om. så slipper man jo for at have en pc kørende som koster de 300W mindst i døgndrift.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Den nye version 8 skulle efter sigende understøtte samtlige anerkendte mærker(ja det var flydende ikke :D).

Jeg bruger selv version 7.1, den fylder en 20+ cder og tror også at der et sted gemmer sig sagerne til de fleste uC :D

Ang embedded system så har jeg aldrig prøvet det sammen med Lapview, kun med C og assembler. Så jeg ved faktisk ikke meget om det. Men måske der er andre herinde der kunne smide et par ord ?

Ang pcen så regner jeg afligevel med at skulle have en hus server op at stå og det kunne så køre derpå. Men ellers jo en pc sluger strøm !!

Nogle der kender til nogle fornuftige uC og LCD løsninger ? Arbejder selv pt med en ARM processor og en Sharp LCD med touch og det er sgu dejlige sager men sikkert også overkill til et akvarie projekt.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kom lige til at tænke på at man kunne jo også lave det i en microprocessor, FPGA eller DSP - eller whaet ever - og så have et interface til en pcer eller en håndholdt PDA, man altid lige kan slutte til for at hente data eller stille et ur.

Måske et kit med ethernet udgang så man kan køre den op på et netværk. Det er hvertfald nok nemmere at lave en USB interface :(
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Hejsan vad är det som ni skriver om? UC?? FPGA, DSP ??

Om man gör ett program med Lapview kan man simulera detta med datorn så man kan tex använda skrivar utgången och till ett reläkort eller hur var det tänkt att det sedan skall köras?

Jag är gjärna med i detta project men har lite svårt nu med den danska texten ;) men läser den fler gånger så skall man kunna förstå bättre

En tuch skärm är grymt om man kunde få till dom är inte så dyra att köpa. Finns skärmar som man använder i CarPC (en dator i bilen) 7"
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Kom på att skall man göra en styrdosa så använder man ett Solid-State-Relä
alla utgångarna sätts med 5Volt och vidare till ett Solid-State-Relä
Vedhæftede filer
Solid-State-Relä
Solid-State-Relä
SolidStateRelä.gif (13.51 KiB) Vist 6288 gange
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

brian>> Jeg bruger de c80 procesorer fra atmel de er forberedt til usb, og der følger flas loader med til dem der er så bare ikke nogen ad converter med vilket ville værer pragtisk til ph, redox, temp og moske lys. men ja jeg tror at der er merer sjov i en uc / mpu op sæt som stand a' lone baseret på C++, som ofte findes i div sjerv. vertioner, so er der flerer der kan værer med, og er der nogle analog nørder de læser med så kan de bare gå i gang med at tænke på følererne. disp er jo det mindste problem.
den arm. du lejer med kænder jeg ikke, stopede med at arbejde prof med elektronik for 4 årsiden så det er begranset hvad jeg har fulgt med, jeg har brugt det jeg vidste og kunde holde mig i gang med, så hvis det kan holdes ned på c++ så kan jeg leje med ellers er jeg nødtil at stå af.
jeg kan så tilgængæl finde det sherwer der skal bruges så vi alle skriver i det samme program så er det næmmerer at sammenligne kode eller hjælpe hinanden.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

C++ kan også sagtens skabe en smuk GUI (graphical user interface) og alle funktionerne, men Labview er bare så meget mere process orienteret at det er som skabt til sagen. Omvendt så er et almen XX liniers LCD display da også ganske udemærket, der behøves jo ikke lige at være animationer og touch funktion som jeg satser på :D

Men jeg syntes da bare vi skal have gang i noget så ! Jeg kender ikke de c80 fra Atmel, er jo ikke svagstrøms mand selv heller, men jeg vil da mene at en stak A/D vil være nødvendige ?

Vi kan jo godt køre på 2 projekter, 2 tråde, vi kan hjælpe hinanden afligevel. Måne cyclus matematik og alt det andet bliver jo fælles problemer.

Jeg har fundet en USB DAQ med 12 analoge ind, 2 analoge ud og 12 digitale I/Os som jeg regner med at vil bruge. Vil så styre lys vi solid state relæer eller et par FETs og analoge relæer. Til pH og temperatur vil jeg satse på 2 færdige måle kredse, som jeg endnu ikke har fundet.

Igen, har liiige et afgangsprojekt og en Kina rejse, og en periode derhjemme, og en job søgning og andet der skal overståes først inden jeg sætter tid af til den slags nørderi :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

He HE heeee. lyder som et fedt forår. har lige en eller to ting på huset jeg skynder mig færdig med så går jeg dyber ind i sagen.
hvad er det for en daq du tænker på. er det muligt at få en sampel.
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Brian skrev:Lige for at understrege min teori så var klokken ved mit sidste indlæg 2.03 og nu er 2.16.

Resultat at 10 minutters Labview ses nedenfor, tænk så hvad man kan skabe på en dag ;)

Jaja der er ikke meget kode bag men det er der råd for ;)
haha satt några timmar med detta men lyckades ej simulera något kanske det måste vara ett controller kort inkopplat.

Är det så varmt i rummet i Kina? :lol:
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Kolla in på denna länken så kanske man kan ha nytta av en sådan här??
http://www.drdaq.com/

Billede

Ph syrning
Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kimjessen - http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/14603

Wrang - Nej her er ikke meget varme længere, det skulle da lige være alt det kaffe der skyldes ned hen over sådan et afgangs projekt ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

brian>> ok det var moske en mulighed kan bare ikke lide at skulle have en pc stående tænt hele tiden. hvad koster dimsen.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Med en opløsning på 12 bit og sample rate på 12 kS/s så ligger den til 1080. Det får man ikke en uC og lækkert display til, men jo det får man heller ikke en PC til.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

lækert og lækert display er det moske ikke men men for omkring 400.- + fragt får man aligevæld noget der kunde blive til noget temligt smart.

http://www.futurlec.com/LED/LCD128X64.shtml

http://www.futurlec.com/T89C51DevBoard.shtml

din dims er, skal jeg indrømme rat fed, men jeg hælder personligt til den her standalone enhed, både som data logger og controler.

Jeg kan bare ikke lide labv. men det er jo et personligt problem.
men det skal jo ikke ødelæget projegtets kærne ide. lad os da lige se om der er nogle anderer der er med på en lyter, der kan bidrage med noget.
jeg så at wrang kom med et udspil, ikke lige min ide men muligvis noget til labv. men moske et diagram over en ph probe eller ligende.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"