mit vand bliver alt for varmt måske er det lyset

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Fojo
Reactions:

mit vand bliver alt for varmt måske er det lyset

Indlæg af Fojo »

Hej jeg ahr lige købt en aqua medic cubic på 120L med en tilhørende lampe.... Men mit vand bliver over 28C og det er jo ikke skide godt... Jeg har normalt 20C i stuen hvor akvariet står men når jeg kører med lyset så stiger vandet til over de 28C... er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre ??? lampen er på 150W
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Anbrig en blæser der skal monteres så den blæser hen over overfladen.
Evt. med termostat.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Fojo
Reactions:

Indlæg af Fojo »

Ronny skrev:Anbrig en blæser der skal monteres så den blæser hen over overfladen.
Evt. med termostat.
Oki det skulle altså få temperaturen til at falde meget ??? Kan det hjælpe at hæve lampen lidt mere fra vandet eller er det ikke for godt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Almindeligt vis skal en HQI lampe placeret 25-30cm over vandet. Det giver en større udstrækning på lyset, alle hjørner kommer med, samtidigt bliver energi overførselsen til vandet meget mindre. Det er heller ikke "sundt" for almpen at hænge så tæt på vandoverfladen, da slat sprøjt brænder sig fast, og kan være umulige helt at få væk igen.
Fojo
Reactions:

Indlæg af Fojo »

oki fair nok.... Ham jeg har købt det af har lavet nogle afstands klodser og det er måske ikke sikkert de er som de skal være
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"