Grums/"støv" på stenene

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Grums/"støv" på stenene

Indlæg af krebs36 »

Hejsa.

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg går ind og spørger, men jeg prøver. :happy:

Jeg har noget underligt grums, ja det ligner nærmest "støv" på mine LS, som jeg ikke helt fatter hvorfor kommer.?
Jeg havde det også i det lille RSM på et tidspunkt før jeg flyttede til det jeg har nu.
Det er noget der er til at suge op, og ligger ovenpå både der hvor stenene er rene for alger, men også på områder hvor der vokser alger lige for tiden.(da jeg har et mindre problem, som måske er ved at blive løst, hvad det angår)

Men er der nogen andre der har oplevet det samme, med den slags "støv" på deres sten, og nogen der ved hvad det kommer af? :(
Og måske hvordan man undgår det, eller om det forsvinder af sig selv på et tidspunkt.?

Det ser ikke så godt ud, når det ligger der på stenene, for det er sådan gråligt/støvet nærmest lidt behåret at se på.
Ja, derfor kalder jeg det "støv" på stenene. :hehe:

Håber nogen har et bud?

Mvh Kim.
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Grums/"støv" på stenene

Indlæg af Carsten »

I stenene laver der et utal af små dyr, der der er med til at nedbryde næringstofferne. De har også nogle affaldprodukter som de skal af med, og det er blandt andet det som du ser ligge på stenene.
Det er noget vi alle sammen har, så det er ikke noget at være urolig over.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af krebs36 »

Hej Carsten.

o.k tak for hurtigt svar. :)
Ja, det er altså så "pooh" fra de helt små, så..... ;)
Men kan man ikke gøre noget for at de ikke sviner så meget? Synes bare ikke jeg ser det i andres akvarier.?
Der ser stenen helt fine og rene og nærmest pudsede ud.?

Kan man anskaffe et "rengørings hold", der kan holde den slags nede.? Dyr der lever af dette.... :f3:

Mvh Kim.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis cirkulationen i vandet er god nok, burde det blive blæst væk.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg har en Resun Wavemaker, med en stor pumpe der kører fra 2000- 4000 - 15.000 l/t. Så det burde være nok.?
Jeg har dog måtte skrue den højeste ned til kun at pumpe et par sekunder, for ellers står mine koraller der står ud for, sidelængs. ;)

Men jeg havde også mine pumper i mit RSM på max, og der kom også det støvagtige.?

Jeg har dog bemærket, at jeg havde ikke noget i mit RSM da jeg havde en søhare gående.? "støvet" kom, da den blev flyttet til det nye. Men jeg har lige solgt min sidste søhare for kort tid siden, og nu er det kommet her i det nye også.?
Er der mon en sammenhæng, eller er der andre dyr der ville kunne klare næsten det samme job som søharen, dog uden at være så stor.? Hvad med Turbosnegle.? Dem har jeg kun ca. 3 stk af. Så de har travlt, og jeg vil gerne have nogle flere.

Men mon de ville tage det?

mvh kim
Billede
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

.o0(tager lige en lytter med da jeg står med præcis samme problem i det ene akvarie)
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af krebs36 »

Slet igen, der har et bud på hvad der kan gøres ved det?
Er der yderligere andre der oplever problemet.? Så sig endelig frem. :)

Jeg har en teori om, at det så må være fordi der har været dette "Pooh" på stenen fra de små microber, nede i alle de små huller, og at der nu vokser alger på, der så har "skubbet" møjet op, så det ses tydeligere nu.?
Kunne det mon være en mulighed?

Men slet igen der har forslag til hvordan man kommer af med det.? Turbosnegle, eller andre dyr der "støvsuger" dette op, så det ikke ophobes på den måde, så det ligger som det "støv/møj" lag på stenene.

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

som sagt står jeg med det samme som dig i det ene akvarie og kan simpelthen heller ikke finde ud af hvad det skulle være så er os spændt på om man kan købe nogle snegle eller lign til at tage det
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hos ¨mig er det forsvundet lidt efter lidt i takt med der er kommet flere kalkalger
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
vestergaard
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af vestergaard »

det ku ikk være silikat alger?bruger i vand fra hanen til akvariet?har nemlig selv haft det. fik det efter et 50% vandskift med hane vand. skiftede til osmose vand med silikat filter, derefter er det langsomt blevet bedre .
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

jeg køre med hanevand jo. hmmm kunne være man skulle invistere i sådan et så. hvis det hjælper
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

altså det hjalp meget på mit. havde sådan et låddent grålig tæppe på stenene. lavede det vandskift efter en cyano behandlig.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

okay lyder godt så vil jeg sgu prøve det for er pænt træls at se på.
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

ja mega det er som om det æder ens kalkalger. du får jo også meget pænere vand med osmose hvis man kan snakke om pænt vand. jeg er ihvertfald godt tilfreds med skift til osmose. dog laver mit kun ca 50liter i døgnet, men det var også ganske gratis :biggrin: kan prøve at ligge et billede ind i morgen hvis jeg husker det,hqi er nemlig slukket nu. så kan du da se om det sku være sådan noget kaffe grums du også har.
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

tror du kan se dhttp://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=9 ... start=30et på et par af billederne her på side 3 og 4 under mit akvarie hvis ikke tager jeg et billede af det i morgen.
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

hmm linket virker ikk. det er under vestergaards 325liter på side 3 og 4
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

har osmoseanglæg liggende plus silicat filter fra Rowa så mon ikke det kunne burges ved ikke om der er andet der skal bruges til det for det er det "bedste" vand der kommer ud?!
vestergaard skrev:ja mega det er som om det æder ens kalkalger. du får jo også meget pænere vand med osmose hvis man kan snakke om pænt vand. jeg er ihvertfald godt tilfreds med skift til osmose. dog laver mit kun ca 50liter i døgnet, men det var også ganske gratis :biggrin: kan prøve at ligge et billede ind i morgen hvis jeg husker det,hqi er nemlig slukket nu. så kan du da se om det sku være sådan noget kaffe grums du også har.
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

jo det tror jeg bestemt. prøv at få lavet noget vand og kør med det istedet. jeg ku se forandringer efter et par uger
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

tror du ikek det villel være en fordel at få lavet en del og så lave et større vandskift på samme tid?
hvad tilsætter du så til vandet når man bruger det?
vestergaard skrev:jo det tror jeg bestemt. prøv at få lavet noget vand og kør med det istedet. jeg ku se forandringer efter et par uger
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

jo det kunne du prøve, jamen jeg tilsætter ikke noget som sådan. jeg bruger det jo konstant altså hver gang der er fordampet vand. ellers tilsætter jeg bare kalk og magnesium efter behov. laver det bare i en stor plastic balje jeg tar lidt af når akvariet mangler.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

okay det var da til at forholde sig til hehe bare fordi jeg ikke har brugt osmose før så skal lige lidt ind i det.
Hov nu jeg alligevel har dig silicat filtret skal sidde efter osmose anlægget ik?
vestergaard skrev:jo det kunne du prøve, jamen jeg tilsætter ikke noget som sådan. jeg bruger det jo konstant altså hver gang der er fordampet vand. ellers tilsætter jeg bare kalk og magnesium efter behov. laver det bare i en stor plastic balje jeg tar lidt af når akvariet mangler.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

vestergaard: nu har jeg lige set din tråd igennem synes det lidt svært at se på dine billeder da de er taget lidt på afstand ;) men ellers lækkert nok akvarie synes jeg :D og vildt flotte fisk :D
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af krebs36 »

Så kom der ellers gang i debatten ;)

Jeg har osmoseanlæg, og har kun brugt osmose vand, lige fra jeg skiftede og opstartede mit 240l. Så jeg kan ikke tro det er det?? Jeg kan ikke bruge mit vandhanevand, da det giver alger.

Men nu I lige nævner Cyano..... jeg har behandlet for Cyano både i mit dengang RSM, og nu også for nyligt i det store, og tror faktisk det er derefter det er kommet.?? Det var der nemlig ikke FØR jeg brugte det.
Tror I at vandskifte og "støvsugning" ville kunne nedbringe og efterhånden fjerne det, mon?

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

krebs36 vil så sige jeg har aldrig behandlet eller haft det så tvivler meget på det kan have noget emd sagen at gøre i mit tilfælde.
Ang det sidste spørgsmål må jeg sgu melde pas for det ved jeg sgu ikke
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af krebs36 »

hmm, o.k.
Ja, så er jeg nok ved at slippe op for gode ideer.?
Men det er da i hvertfald en lille trøst, at jeg ikke er alene om problemet. ;)
Men jeg vil så også håbe, at nogen har en eller anden genial ide til hvordan vi slipper af med det. :)

Mvh Kim
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har også ind imellem lidt bakteriefilm på nogle af mine sten, men sjældent ret længe af gangen.. Ret sikker på at det er guf for nogle af de utallige dyr der er i akvariet. Prøv at tage et billede af det - Uden et billede kan man ikke være sikker på at vi snakker om det samme..
Ellers så vil jeg anbefale at du lader det være, ser tiden lidt an, hold øje med, koraller, fisk og værdier..
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

hehe tak DDT2 der er sket lidt siden de billeder blev taget. jeg vil prøve om jeg kan skyde et bedre billede af det grums. der er dog ikke så meget tilbage,det er som om det er blevet afløst af små totter grønne alger. min hugo gider ikke at røre ved det,heller ikke mine kiruger,eller søpindsvin. dovne dyr... hehe. men måske vi sku ha lidt billeder op så vi ku sammenligne :y
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

jamen selv tak da ;) men ja jeg skal prøve når jeg kommer hjem om jeg kan få nogle ordenlig tydelige billeder af "støvet" så må vi se om i har det samme.
vestergaard skrev:hehe tak DDT2 der er sket lidt siden de billeder blev taget. jeg vil prøve om jeg kan skyde et bedre billede af det grums. der er dog ikke så meget tilbage,det er som om det er blevet afløst af små totter grønne alger. min hugo gider ikke at røre ved det,heller ikke mine kiruger,eller søpindsvin. dovne dyr... hehe. men måske vi sku ha lidt billeder op så vi ku sammenligne :y
vestergaard
Foxface
Foxface
17

Indlæg af vestergaard »

med hensyn til det silikat filter så er jeg ikke sikker på hvordan det skal kobles på. fik mit anlæg af starf herinde da hans nye 1300liter balje sku bruge lidt mere end 50liter i døgnet til at fylde det op :biggrin: så han sagde bare til mig det sad på det anlæg jeg fik, så jeg har bare sat det til og lavet vand. det er nemlig ikke et rowa filter. men måske en anden lige ku hjælpe med det spørgsmål :sneaky2: :y
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af DDT2 »

ahhh okay det kan jeg godt se så ;) jamen ellers må jeg lige lave en ny tråd hvis der ik lige er en der kommer mig i forkøbet og svare herinde :D

vestergaard skrev:med hensyn til det silikat filter så er jeg ikke sikker på hvordan det skal kobles på. fik mit anlæg af starf herinde da hans nye 1300liter balje sku bruge lidt mere end 50liter i døgnet til at fylde det op :biggrin: så han sagde bare til mig det sad på det anlæg jeg fik, så jeg har bare sat det til og lavet vand. det er nemlig ikke et rowa filter. men måske en anden lige ku hjælpe med det spørgsmål :sneaky2: :y
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"