ny med red sea max
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
ny med red sea max
hej jeg købte et red sea max sidste søndag. det stod og kørte da jeg hentede det, jeg tog ca 90 litter saltvand + 10-15 kg sten med hjem, stenene lå tørt i ca 4 timer inden jeg fik sat det hele op og blandet de sidste ca 40 litter saltvand. nu er der brunalger til den store guldmedalge i det men er det ikke meget normalt? og er stenene virkelig nåd og dø på de 4 timer?
jeg fik også en fisk med der gik i det akvarie og den har jeg inu er det godt eller dårligt, den får lidt mad hver anden dag?
hvor meget skal jeg holde øje med No2, no3, Ph og salt her i starten? jeg kan vel enlig ikke gøre det store ud over at vente?
jeg fik også en fisk med der gik i det akvarie og den har jeg inu er det godt eller dårligt, den får lidt mad hver anden dag?
hvor meget skal jeg holde øje med No2, no3, Ph og salt her i starten? jeg kan vel enlig ikke gøre det store ud over at vente?
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: ny med red sea max
Der er nået at dø nok til at du har fået en algeopblomstring, men det er ikke sikkert at den bliver så lang.
Du er nødt til at måle saltindholdet for at vide om du har blandet rigtigt
Om det er godt eller dårligt at du har en fisk i kommmer helt an på om fisken har det godt, derfor ville jeg lave en måling på NO2 og NO3 hvis det er helt tosset er det nok ikke så godt for fisken. Men en fisk kan ikke rykke meget på dit vand.
Hvilken fisk er det?
Du er nødt til at måle saltindholdet for at vide om du har blandet rigtigt

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
ved ikke lige hvilken fisk det er. den er blå og gul og ca 4-5 cm lang. havde ikke planer om at beholde den på længer sigt..
jeg holder øje med salt og det er nogenlunde stabilt, kun udslag ved fordampning af vand. da jeg målte no2 og no3 den anden dag så det ok ud. men det vil sige alt er som det skal være?
jeg holder øje med salt og det er nogenlunde stabilt, kun udslag ved fordampning af vand. da jeg målte no2 og no3 den anden dag så det ok ud. men det vil sige alt er som det skal være?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
hvor længe skal lyset helst være tændt for det er optimalt?
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Lige hvad jeg kan høre om fisken vil jeg tro det er en damsel. Som kan være nogen rigtige sataner. Hvis du ikk har planer om at beholde den ville jeg fange den og sælge den inden du for koraller og laver en flot stenopsætning.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
var det osmosevand de 40L du lavede, hvis det var alm. vand fra hanen med et højt indhold i phosphat og silikat kan dette evt. have forårsaget algeboomet.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
det skal nok passe det er sådan en satan (fisken), det har jeg hørt andre sige.
ja det var vand fra hanen. hvad så når jeg skifter de 5-10% vand man skal om måneden? kommer der så altid et alge angreb?
Tak for svarene ind til vider, der kommer nok mange flere.
ja det var vand fra hanen. hvad så når jeg skifter de 5-10% vand man skal om måneden? kommer der så altid et alge angreb?
Tak for svarene ind til vider, der kommer nok mange flere.

- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Når stenene er indkørt og din nitrat/phosphate og silikat er 0 så tror jeg ikke, at der sker et algeboom ved at skifte 10% af vandet. Jeg tror dit algeboom kom fordi du kom 40L alm. vand fra hanen i, hvor der nemt kan være for meget næring. Der er nu delte meninger herinde om hvorvidt vandskift er nødvendig/en god ide, men evt. kunne du købe et brugt osmose-anlæg (omkring 400-500 kr.). Prøv at måle silikat, phosphate og nitrat i din balje og i dit vandhanevand..
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8000
Tak for svarene..
Vi har lige købt nogle Salifert testsæt, da vi ikke følte RSM testsæt var helt nøjagtige ifølge mange herninde.
Vores værdier er nu målt til følgende:
Nirtit - 0
Nitrat - 0
PH - 8,3
KH/ALK - 9,9 og 3,54 (hmm, er vroes KH ikke alt for høj, og hvad skal vi gøre ved det?)
Ammonia - 0
Magnesium - 1050 (Denne er vel for lav - hvordan forøger vi værdien?)
Håber I har nogle svar til disse
Vi har lige købt nogle Salifert testsæt, da vi ikke følte RSM testsæt var helt nøjagtige ifølge mange herninde.
Vores værdier er nu målt til følgende:
Nirtit - 0
Nitrat - 0
PH - 8,3
KH/ALK - 9,9 og 3,54 (hmm, er vroes KH ikke alt for høj, og hvad skal vi gøre ved det?)
Ammonia - 0
Magnesium - 1050 (Denne er vel for lav - hvordan forøger vi værdien?)
Håber I har nogle svar til disse

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Din KH er helt fin, og indtil du får stenkoraller, så skal du ikke bekymre dig om den overhovedet. Ellers ser det jo fint ud. Magnesium øger du ved at tilsætte magnesium, som du køber hos din lokale pusher. Og det samme gør sig gældende her, hvis du ikke vil holde stenkoraller men kun blødkoraller, så kan du være ligeglad med magnesium. Det skulle lige være af hensyn til kalkalgerne som behøver magnesium for at vokse.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421