"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Revopbygning...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
RAS_p
Reactions:

Revopbygning...

Indlæg af RAS_p »

Hey folkens!
Det ligger lidt lavt med penge, efter jeg har købt alt det elektroniske til akvariet, så jeg tænkte på, om man kunne bygge sit "grundrev" op af et andet materiale end levende sten (f.eks. lavasten)? Er der nogen, der har prøvet det og/eller kan fortælle, om det er en god/dårlig ide? Jeg har også hørt om "døde" levende sten... Er der nogen, der ved, hvor de kan købes?
Mvh Andreas (som forhåbentlig snart får vand i baljen :) )
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er dumt at spare på pengene, når talen er om levende sten. det er trods alt hele akvariet filter som du vil forsøge at erstatte.
Lava skal du under ingen omstændigheder bruge Hvad er der i lavaen??? Hvordan reagere det med saltvandet???
Tørrede rensede "levende sten", kan være et alternativ, men de må ikke stå alene, de skal podes med bakterier fra rigtige levende sten. Men spørgsmålet er om det kan svare sig. Det eneste sted jeg kender som sælger de tørrede sten er i Tyskland. Http://www.hobbyriff.de . Stenene koster 5,2 euro pr. kilo, plus selvfølgelig transport. Efter hvad jeg kan læse mig frem til koster det 16-17 euro for indtil 20 kilo. så det giver en pris på ca 45 kr. pr. kilo. Tror nok at du kan få levende sten hos en forhandler til ca 60-70 kr. pr. kilo hvis du køber en ordenlig stak.
Spørgsmålet er om det kan svare sig??
Hvor stort er akvariet??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Vil helt klart mene at du sparer det forkerte sted, da stenene er en vigtig del af saltvandsakvariets økosystem. Uanset hvad, så må du ikke bruge laasten. Der kan være en masse metaller, som frigives i saltvandet. Der findes rifferkeramik, som eftersigne skulle få samme efekt, som levende sten, hvis blot der er et par kg. rigtige levende sten i akvariet til at pode. Dette rifferkeramik synes jeg dog kun at have set endnu dyere end de rigtige levende sten.

Ellers kan du evt. lave en 50/50 med faxe kalksten. Disse ser på ingen måde lige så godt ud som rigtige levende sten og har heller ikke på nogen måde en lige sågod virkning, da de ikke er ret porøse i forhold til levende sten. Men de kan bruges, til at surplere op med.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten skrev:Det er dumt at spare på pengene, når talen er om levende sten. det er trods alt hele akvariet filter som du vil forsøge at erstatte.
Lava skal du under ingen omstændigheder bruge Hvad er der i lavaen??? Hvordan reagere det med saltvandet???
Tørrede rensede "levende sten", kan være et alternativ, men de må ikke stå alene, de skal podes med bakterier fra rigtige levende sten. Men spørgsmålet er om det kan svare sig. Det eneste sted jeg kender som sælger de tørrede sten er i Tyskland. Http://www.hobbyriff.de . Stenene koster 5,2 euro pr. kilo, plus selvfølgelig transport. Efter hvad jeg kan læse mig frem til koster det 16-17 euro for indtil 20 kilo. så det giver en pris på ca 45 kr. pr. kilo. Tror nok at du kan få levende sten hos en forhandler til ca 60-70 kr. pr. kilo hvis du køber en ordenlig stak.
Spørgsmålet er om det kan svare sig??
Hvor stort er akvariet??
Damn! du var kun få sekunder hurtigere end mig :)

Ras_P: der var på et tidspunkt levende sten helt ned til 45 kr. kg. i Klovnfisken og endnu mindre, hvis du købte mange sten.

Og ellers kan man købe privat og få det til 40-45 kr. kg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De sten som jeg skrev om er ikke riffkeramik, men rigtige sten fra revet, som blot er tørret og renset for skidt og møg. Har lige købt 25 kg af dem til et projekt jeg går og funderer lidt over.
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Da jeg startede kørte jeg med halv levende sten og halv faxekalk. Da jeg i sin tid skulle have dem op var det kun på vægten at jeg kunne bedømme, hvad der var hvad. Der er meget stor forskel på porøsiteten af faxekalk, som selvfølgelig har indvirkning på, hvor meget liv der kan komme i dem.
Nå, men for at opsummere mener jeg også at der er dumt at spare på stenene, men at halv levende sten og halv faxekalk sagtens kan gå.
Hvis man så er lidt smart lægger man faxekalkstenene så man kan løbende kan skifte dem ud når man med tiden får råd til flere levende sten. På den måde er man fri for at skulle have alt op - og det er nemmere at motivere sig selv til at bruge nogle hundrede på det flotte stykke levende sten med man nu lige har fundet ved en forhandler.
Mvh.

Henrik S.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"