"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarieplan hvad synes i

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Akvarieplan hvad synes i

Indlæg af Killioten »

Jeg er ved at planlægge mit saltvandsakvarie.

Det bliver på 430 L med sump på 100 L OR3500 til returpumpe og 2x2000 L aquabee til cirkulation. 40-50 kg levende sten. Aquamedic Turboflotor 1000 multi SL. Lyset bliver 2 stk 2x54w AM sunbeam eller deltec megatwin, men disse armaturer har kun et enkelt strømkabel så jeg vil ikke være i stand til at kun tænde et lys ad gangen uden en lyscomputer,
men så har jeg tænkt på hvor stor betydning det har hvor meget styrke der er på start- og slut-belysningen ville det være tilstrækkeligt med 36w rør blå rør til solopgang og solnedgang. De 4 T5 tændes 1 time senere og kombinationen af dem kun måske være 3 hvide og et blå.
Eller ville det være bedre at købe et ekstra 2x54w armatur ekstra og så sætte blå lys i det og så lade begge rør tænde på en gang som de første og slukke som de sidste

Lad mig høre hvad i mener op det især det med lyset. Jeg er dog ikke interesseret i at alle fortæller mig hvor dosk det er ikke at bruge HQI. Jeg ved godt det skulle være det mest levende at se på og lysintensiteten er højere, men jeg har bestemt mig for at det bliver T5
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Hejsa

Det lyder da godt det du er ved at lave.

Men lige en lille kommentar har jeg da. Jeg er sådan lidt fokuseret på hvor meget strøm man egentlig bruger, og jeg vil nok ikke anbefale dig at anvende OR eller aquabee pumper.

Hvis du prøver at kigge på denne side og klikker på linket lige under billedet kan du se prissammenligninger ved forskellige pumper efter 5 år.

http://www.cichlidecentret.dk/

F.eks vil dine 2 aquabee pumper bruge kr. 1907,00 pr. stk på 5 år hvis det er UP 2000 hvis det er UP 2000/1 vil prisen ryge op på 3447,00 pr stk.

Til sammenligning kan du se på en Tunze Stream 6060 de vil koste dig 1749,00 på 5 år.

Priserne er incl pumpens pris.

Den overpris kunne så bedre placeres i fisk, eller måske noget helt andet.

Mht. lyscomputer til en T5D, hvis du f.eks vælger armatur fra akvastabil i dæmpbar udgave kan man købe en lyscomputer hos Carstens dyrehandel i aalborg til kr. 500,- Den dæmper fra den lysstyrke du selv vælger ned til 1% lys om natten.

Held og lykke med dit projekt

Mvh
Michael
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Det lyder ikke som specielt mange levende sten. Nu ved jeg jo ikke hvordan du har tænkt dig at lave opsætningen, men det er da altid rart at have noget at bygge lidt af.

- Rasmus
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

mark det er vel også forskel på prisen om spolen er drimbar eller ikke?
kaos
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

kaos: det er der ihvertfald.
Nypris for ikke-dæmpbar 300 i planteimporten.
Nypris for dæmpbar 700 hos en elektriker.

/martin
/martin
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

har et 250l med 2stk t5 55w som jeg bla. har hysterrik i og de trives fint! et andet akv med 2*250w hqi,6*58w t5 rør men der er da stor forskel på farven om de står under hqi eller t5 !

kaos
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvilken farve synes du så bedst om på dine hystix?? Den under 2x55W eller den under alt hqi'en og de mange 54W rør??
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

ja det må klart være dem under hqi men synes også godt om de andre! ville gerne vise et billede men kan desvære ikke :(
kaos
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Hvis armaturet er med elektronisk spole er det så ikke muligt at bruge den lysdæmper du snakker om og kan den også bruges på ikke akvastabil armatur.

Levende sten hvor meget fylder 40-50 kg egentligt. jeg regner med at bygge et skelet af pvc hvor jeg så vil hænge stenene fast på med strips. Hvor er det bedst og billigst at købe sten jeg synes akvarieudstyr er lidt dyre eller er det bare prisen omkring 80 kr/kg

Med hensyn til pris på aquabeepumper contra tunze er der nogle erfaringer med hvad der holder længst.
Hvis vi nu siger jeg bruger OR3500 til retur hvad synes i så jeg skal købe til at lave cirkulation i selve akvariet
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Mack
Reactions:

Indlæg af Mack »

Jeg ved at den er lavet til at dæmpe armatur fra akvastabil (1 volt) så mon ikke den kunne bruges andre steder også, det er jo bare et drejepotentiometer med lidt elektronik i.

Det skal lige siges at jeg ikke har skilt min ad...den køre på mit 720 og 250 ltr. malawi.

Mvh
Michael
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Vil det være fint med OR 3500 til retur hvorpå jeg laver 1-2 udløb og så en enkelt turbelle stream 6060 eller 6080.
Er det tilstrækkeligt cirkulation og vil jeg kunne undgå døde zoner når der kun er 2-3 udstrømmere. Jeg regner med at stenopsætningen skal ligne noget i stil med den man kan se i The modern Coral Reef aquarium vol 1 side 115. Akvarie str. er 430 l
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"