"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red Sea Max for Dummies

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af sejeulki »

Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Brun Rasmussen »

Hvor meget brunt vand kommer der ca. i jeres skummerkop om dagen. Jeg synes ikke der kommer nok i min, højest ca. 1mm om dagen og jeg kan ikke få den til at overskumme :?:
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af sejeulki »

Jeg har selv samme 'problem'. Da jeg er ny ifaget ved jeg ikke, hvor meget en skummer skal skumme. Selv får jeg også kun ca. 1mm pr. dag. Jeg har fornyligt boret et hul i låget til skummerkoppen og først indsugningsslangen ind her. Det giver en lidt bedre skumning. Syntes også, at når selve skummer-kroppen er blevet renset, så for jeg bedre skumning.
Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Brun Rasmussen »

Jeg har købet en Tunze skummer DOC9002, den kommer hjem om 14 dage. Gider ikke RSM skummer mere :MA .
Jeg håber Tunze er meget bedre :be: . Jeg skiver hvordan det går.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Alexcpdk »

ja, synes heller ikke min skummer er vilt effektiv.... men det er vel fordi der ikke er så meget at skumme af ?

med lad os endlig høre fra dig Brun Rasmussen
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re:

Indlæg af gattuso »

sejeulki skrev:Godt råd kom endelige med flere så samler jeg dem i tråden. Selv har jeg udelukkende levende sten i kammeraet med de to powerheads...
"RSM for Dummies" ... perfekt - lige hvad jeg har brug for! Tak for dit initiativ.

Hvad er fordelen ved at have levende sten i powerhead-kammeret? Nogen ulemper?
Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Brun Rasmussen »

Levende sten har en stor overflade med alle de huller der er i dem, også er der også bakterier i dem fra starten af. Jeg tror det er derfor mange bruger levende sten. jeg har også levende sten i mit powerhead-kammeret.
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af gattuso »

Brun Rasmussen skrev:Levende sten har en stor overflade med alle de huller der er i dem, også er der også bakterier i dem fra starten af. Jeg tror det er derfor mange bruger levende sten.
Ok, tak.
Kan stenene erstatte både det biologiske filter (keramiske cylinder-ringe) samt carbon filteret - eller skal disse filtre placeres i et andet kammer? Behøver stenene ikke ekstra lys i kammeret for at holde bakterie-flora i gang ?
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af gattuso »

Brun Rasmussen skrev:Jeg har købet en Tunze skummer DOC9002, den kommer hjem om 14 dage. Gider ikke RSM skummer mere :MA .
Jeg håber Tunze er meget bedre :be: . Jeg skiver hvordan det går.
Jeg har også bestilt Tunze skummeren. Min kone kan absolut ikke acceptere støjniveauet fra RSM skummeren, så støjen skal reduceres eller også ryger akvariet i kælderen :G

Har dog læst at tilpasningen af skummerens kop skulle være lidt af en prøvelse, da den som udgangspunkt stikker op af låget... har ikke set løsninger endnu.

vh, Jannick
Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Brun Rasmussen »

Jeg har læst at man bare skulle skærer noget af koppen i toppen :pray:
http://www.rsmreefers.com/mod7.htm
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Lige et par hurtige spm.

1. Er jeg den eneste der skal genopfylde med næsten 1L vand hver dag, for at holde vandlinien skjult, og for at opnå den optimale overflade rensning?

2. Nogen der har erfaring med at montere hjul på RSM skabet, så akvariet er nemmere at flytte?

(3). Ser frem til at høre om erfaring med at udskifte skummeren med en Tunze! Min egen skummer dårligt og larmer af H..... til.

Mvh
Lasse
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af sejeulki »

Angående levende sten i pumpekammaraet er fordelen at stenene er knust (større overfladeareal pr. volumen) samt der kommer stort vandflow igennem stennene (både fordi de er knust og pga. pumperne). Der fordamper en del vand. Selv har jeg HQI lys over mit så skal hælde en 2-3L på pr. dag. Pt. kører jeg både med RSM skummer og tunzes doc 9002 nano skummer og tunzes model er mere støjsvag samt man kan få den til at overskumme. Min lufventil på min RSM skummer står næsten altid på max, men den skummer ikke ret meget. Står tunzes skummer på maks bliver koppen fyldt op med vand på 1 minut.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

sejeulki skrev:Pt. kører jeg både med RSM skummer og tunzes doc 9002 nano skummer....
Hvor har du placeret tunzes skummer, da du også har rsm skummeren i samtidig?
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af sejeulki »

Bare i selve akvariet. Det er bare en midlertidig løsning....
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Tunze nano skummer tilpasning til RSM

Indlæg af gattuso »

Brun Rasmussen skrev:Jeg har læst at man bare skulle skærer noget af koppen i toppen :pray:
http://www.rsmreefers.com/mod7.htm
Jeg kontaktede "Stan-O" i Texas, som har beskrevet modifikationen i ovennævnte link. Han svarede i to omgange:

"I used a hack saw and a file. A dremel tool would be too dangerous, as you probably will crack the lexan, also not as dangerous. You can cut away the whole upper lip ( just above the tabs that lock down the removeable lid ) I just cut away portions.
Hope this helps. Stan-O"


"Good luck with it, I enjoyed the noise reduction, until I added a stupid Magdrive 7 pump, that damn thing is loud and runs hot!, I really need to switch that out!
Good luck, and happy reefing! Stan-O"


En relativ simpel tilpasning altså :o)
Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Brun Rasmussen »

Skummeren er ikke kommet hjem endnu. Det er 14 dage siden jeg bestilte den. Håber den kommer snart.
Jeg regner med, at jeg sætter 1 stk. glas ned i sumpen, der hvor RSM skummeren
holder flitert, så kan jeg forsætte med at kører med flitervat.
p.s Det lyder godt gattuso.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Er jeg den eneste der oplever relativt høje klik/knagelyde ind i mellem fra akvariet?? Er overbevist om jeg ikke har en mantis i, og at ingen af mine beboere kan lave så høje lyde. Lydende kommer også selvom alle 3 pumper er slukket.

Kærestens mening om det er, citat start "Jeg bliver pisse sur hvis glasset går i stykker"
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Red Sea Max køling

Indlæg af gattuso »

Jeg har ikke nogen høje knirkelyde fra akvariet ... den mest sandsynlige forklaring er vel udvidelse som følge af temperatur-svingninger.
---

Jeg har til gengæld en voldsom udfordring med høj varme. Vores stue er varm 22-24 grader over dagen - måske endda varmere når solen skinner. Selv om jeg har fronten af låget åben permanent, så stiger temp til 28,5 blot efter 2 timers tændt lys. RSM skummeren kører hele tiden og luftindsuget er udenfor akvariet. Jeg gruer for sommeren.

Er der nogen der har erfaring med et indsætte en køler ? Klovnfisken foreslår Titan 150 fra Aquamedic. Jeg er mest interesseret i om den larmer ? Skal man også investere i en controller (http://www.korallen.dk/product.asp?product=1391)?
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Alexcpdk »

Lasse : Jeg høre også ofte disse lyde, men tvivler nu på at det er glasset der er ved at flække :wink: tror nu mere, det er et eller andet der gir sig, som jeg kunne forstille mig er meget normalt, efter der er en del kg´s tryk på et akvarie.

gattuso : Jeg havde også lidt problemer med varmen, men efter jeg monterede den xtra blæser der fulgte med ( den som blæser hen over overflade på vandet ) så er der ingen problemer :D
vamelægmenet står på 25c, og temperaturen kommer max op på 26 i løbet af dagen og selvf. 25 om natten .
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

gattuso : Vores stue er ca 22-23 grader dagligt, og mit RSM strejfede lige 30grader om aftenen inden lyset slukkede. Dette er med alle klapper lukket og uden den ekstra blæser. Ved at sætte et par små puder under den yderste topklap så den gaper et par mm, men for lidt til at der slipper lys ud, og ved at benytte den ekstra blæser nåede jeg ned på en max temp på ca. 25 grader.

Jeg kunne godt nok ikke holde den konstante hyletone ud fra blæseren, så jeg har indsat en modstand i ledningen så den kører med ca. 1/3-1/2 hastig. Herved når jeg en max temp på 27 grader og en min. temp på 24 grader, og jeg kan ikke høre blæseren. Men jeg håber modsat familie, venner og kollegaer på en MEGET kold sommer.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Brun Rasmussen »

Jeg har bestilt en Titan 150 fra Aquamedic fra futterhaus i flensborg, jeg fik ham ned i 2500kr,
men den er ikke kommet hjem endnu, det er ca 45 dage siden jeg bestilte den, godt det ikke er sommer endnu :)
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Hvordan startede I ?

Indlæg af gattuso »

Mine kemi-værdier er ved at være "i nul", bio-balancen snart oprettet og indkøringsfasen (endelig) snart slut. :beer:
De eneste beboere i akvariet er indtil videre 7 turbo-snegle og en søhare, som har ryddet godt op.

Jeg overvejer nu hvilke koraller/fisk/rejer jeg skal starte med. :f2:
(min søn har en klar forventning om at Nemo og hans far bliver de første beboere)


Hvordan startede du - Hvad røg i baljen og hvor lang tid ventede du så før næste udvidelse af bestanden ?
Brugeravatar
Brun Rasmussen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 60
Tilmeldt: fre 4. jan 2008 14:26
16
Postnummer: 8310 Tranbjerg Jylland
Geografisk sted: Århus

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Brun Rasmussen »

Jeg var nok lidt for hurtig! Jeg havde indkørte sten og kom 3 turbo-snegle i efter 3 uger. 1 gul kirug (god alge spiser) efter 4-5 uger (Jeg taget den ud, når den bliver for stor). Synes den så ensom ud, så 2 timer senere kom der 2 fire-fish i. Den ene er død. Efter 7-8 uger fik jeg problemer med fladorm, så kom der en 6 stibet gylte i. Den er meget aggressiv, ville ikke have købt den, hvis jeg ikke hade fladorm. Efter 8 uger fik jeg en fire-kejser (den aggressive), de siger at den skal være den siste fisk man putter i.
Jeg ville gerne have en nemo, men så skal de have en anemone, og den ville højest sandsynlig ikke blive der, hvor man sætter den. Og er man uheldig sætter den sig på glasset eller bliver bledet i en pumpe. Har man ikke en anemone, kan nemo finde på at boltre sig i koralleren, så de ikke åbner sig eller måske dør.

Start med nogle skiveanemoner, der er mange flotte. Men PAS PÅ! Køb ikke fisk og koraller bare for at købe noget, forbi der ikke lige var det du ville have. Jeg gjorde det selv med et par koraller, der er ikke meget plads i et Red Sea Max. :f2:

Hvis du er startet d. 20 marts ville jeg mindst vente 1 måned mere. :h
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af gattuso »

Brun Rasmussen skrev:Start med nogle skiveanemoner, der er mange flotte. Men PAS PÅ! Køb ikke fisk og koraller bare for at købe noget, forbi der ikke lige var det du ville have. Jeg gjorde det selv med et par koraller, der er ikke meget plads i et Red Sea Max. :f2:

Hvis du er startet d. 20 marts ville jeg mindst vente 1 måned mere. :h
Tak for input. Jeg kunne altså ikke vente længere :oops: der røg en Damsler i. Jeg tog dog dit råd og købte skiveanemoner - og så forsøger jeg mig med en Euphyllia, som jeg har læst, at klovne kan finde på at benytte som alternativ til anemone.

Se linket til mit akvarie nedenfor.
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Modifikation: variabel modstand på blæsere

Indlæg af gattuso »

Jeg har lige sat et potentiometer til blæserne på mit RSM. Både til lampeblæserne, og den ekstra blæser.Jeg kan således drosle ned for omdrejningshastigheden og kan dermed tage toppen af larmen. Men man får selvfølgelig ikke samme køleeffekt af lampe eller akvarie. Da jeg får installeret vandkøler til akvariet i næste uge er varmen her ikke et problem. Lampen må også kunne klare en del.

Jeg nyder bare at kunne se på akvariet med lys - og UDEN lyd.


25. april 2008 - dag37 (25)x.JPG[/attach[attachment=0]25. april 2008 - dag37 (22)xx.JPG
ment]
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Lasse »

Er der snart nogle der kan komme med tunze 9002 erfaringer!! Går selv og overvejer at skifte snart, men vil gerne lige høre lidt erfaringer først :wink:
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af gattuso »

Lasse skrev:Er der snart nogle der kan komme med tunze 9002 erfaringer!! Går selv og overvejer at skifte snart, men vil gerne lige høre lidt erfaringer først :wink:
Har bestilt en ... men de er i restordre .. så de ved ikke hvornår de kan leveres :lipssealed:
Men vender selvfølgelig tilbage så snart jeg har en update.
Mosse
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 19. jan 2008 16:09
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Tistrup

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af Mosse »

LORT!
Kl. 06.30 i dag sprang mit RSM læk!
En stor revne i forreste venstre hjørne fra bund til top! Og alle forretninger er lukkede. - 1. Maj- Hvorfor sker sådan noget altid på en helligdag eller en weekend.
Er der nogen, som har oplevet noget lignende?
Det blive interressant at se, hvad garantien dækker - fisk - koraller ?
Foreløbig er de i en spand, men hvor længe overlever de?
En trist Jochen
cooltaz
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 224
Tilmeldt: fre 29. jul 2005 23:17
18
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af cooltaz »

:dizzy:
Brugeravatar
gattuso
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons 30. jan 2008 15:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Red Sea Max for Dummies

Indlæg af gattuso »

Mosse skrev:LORT!
Kl. 06.30 i dag sprang mit RSM læk!
En stor revne i forreste venstre hjørne fra bund til top! Og alle forretninger er lukkede. - 1. Maj- Hvorfor sker sådan noget altid på en helligdag eller en weekend.
Er der nogen, som har oplevet noget lignende?
Det blive interressant at se, hvad garantien dækker - fisk - koraller ?
Foreløbig er de i en spand, men hvor længe overlever de?
En trist Jochen
Neeeej - hvad sker der !!! Det er da helt uvirkeligt! Det MÅ bare ikke ske. Føler virkelig med dig ...
Håber at der ikke er sket skader på gulv m.m.
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"