"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt projekt..

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
AllanH
Reactions:

Nyt projekt..

Indlæg af AllanH »

Hej alle sammen der ude på saltvands forum.. nu har jeg lagt mig en masse planer om mit første akvarie.. men dette vil blive den afsluttende.. først havde jeg tænkt mig at købe et akvarie.. men nu er jeg kommet frem til den løsning at jeg skal bygge det selv..

men inden jeg begynder på noget som helst.. så skal jeg have svar på nogle spørgsmål, evt. fra nogen som har erfaringer med DIY akvarier..

1: når jeg stiller glasset op inden limning.. skal det side glasset så stå på bundglasset? eller skal det limes på kanten af bundglasset?

2: hvor brede skal limningerne være ?

3: hvilken glas type? akryl glas eller almindelig? har hørt at akryl glas skulle være meget meget stærkere end almindelig.. i så fald kan det fås i 10 mm ? og er det nok hvis jeg vælger akryl glas?

4: hvis jeg vælger akryl glas, skal det så svejses sammen? eller kan det godt limes med silkone ?

håber nogen kan give et par svar til nogen af spørgsmålene..

håber i sær Kimjessen vil give mig et par fif med på vejen inden jeg begynder.. da det er en temmelig vigtigt at det holder...

har også lavet et par billeder så folk kan se hvad det er for et projekt jeg har gang i.. det er et hjørne akvarie.. tiden vil vise om jeg bliver træt af den limning der kommer til at venne ind mod rummet.. nogen der har erfaring ?

kommenter endelig.. da jeg helst skal have så meget ud af både akvariet og dette projekt som muligt.. og da det vil blive en del dyrt, ville det da være træls at lave fejl..

Allan
Vedhæftede filer
Akvarie1.JPG
Akvarie1.JPG (18.68 KiB) Vist 7501 gange
akvarie2.JPG
akvarie2.JPG (63.2 KiB) Vist 7501 gange
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

1. Mit aqualine er limet på kanten af bundglaset, således at alle 4 sider går ned omkring bunden.
2. Fugerne på mit er som glaset er tykt, det er limet på den måde at glaset støder op med hindanden og der er ikke en fuge indvendigt.
3. jeg ville sige at du skal anvende alm. glas, og gerne whiteglass i forruden, acryl er muligvis stærkere, men har den ulempe at det nemt bliver ridset.
4. Nej, du kan ikke lime det sammen med silikone. Det skal limes med special lim eller svejes.
En mulighed er evt. at få akvariet fremstillet hos en af forhandlerne, husk i den forbindelse at bestille det med huller mv. så du ikke efterfølgende skal til at ha' boret.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

jaer.. men hvis jeg bestiller det hos en forhandler.. så bliver der lige smidt 1500 oven i til fragt.. + fortjenelse.. de penge kunne jeg lige så godt bruge på glads :)

ville egentlig helst have kunne bruge akryl, da det er klart i sig selv, og da ikke skal til at have det helt klare glas.. men hvis det er så dyrt i forhold til almindelig glas.. det eneste jeg bare skal være sikker på er at ruden ikke springer :oops:

til kim.. har glaremesteren der ude så noget bestemt silkone ? eller skal jeg have det et andet sted ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det at lime akvarier kan jeg ikke hjælpe med....men...

Acryl er dyrt, ridser nemt, skal være ret tykt, skal være en speciel type der kan klare trykket og skal "svejses" sammen med en speciel type lim.

Kig evt her på disse acryl DIY sider :

http://www.melevsreef.com/tools.html
http://www.melevsreef.com/links.html
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

okay.. du kender ikke en side hvor der står lidt om almindelig glas?
har brug for så meget viden som mulig :)
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

okay kim.. det ser dog noget bedre ud med sort silkone :D men kunne jeg logge dig til at skrive punkt for punkt hvordan jeg stillet ruderne klar til limning? eller i hvertfald hvordan du plejer at gøre.. for har aldrig prøvet det før.. så engang skal jo være den første :P
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

jo det har jeg.. men de flytter her den 20. så det er ikke så nemt.. hmm.. men hvis jeg kan få en glaremester til at hjælpe med det.. tror du så at han kan gøre det ordentligt ?

prøver lige at lave en tegning for at se om jeg har forstået det korrekt..
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

så nu har jeg fået tegnet lidt på det.. skal det ikke se sådan her ud? at ALLE steder hvor der skal fuges, skal der være et afstandsstykke på 5 mm?
Vedhæftede filer
fuge1.JPG
fuge1.JPG (31.53 KiB) Vist 7416 gange
fuge2.JPG
fuge2.JPG (29.46 KiB) Vist 7416 gange
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

okay.. men der hvor afstandsstykkerne har været.. der vil jo så komme et hul, helt nede i venstre hjørne på min nederste tegning fx.. er det nok til at fuge tæt bagefter jeg fjerner stykkerne?

skal det ikke også tapes så det står i helt rette stilling inden jeg begynder at fuge? eller skal der først tapes når fugen er lagt ?
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

Kimjessen eller andre.. har jeg grund til at frygte at glasset går hvis jeg laver det i 10 mm glas?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ifølge denne tabel ligger du sådan lige på grænsen mellem 10 og 12mm...

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/glas.htm

Så det er vel op til dig selv !!!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

det vil sige hvis jeg vælger 100*100*50 ville det ikke være så kritisk..?
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

har tænkt lidt over det.. 100*100*60 vil blive rigtig gode mål.. og med en masse levende sten vil det alligevel ikke blive helt 600 liter.. nogen der ved hvormeget vandplads sådan en 70-80 kg eller flere levende sten tager ?

til kimjessen :

Når jeg så har fuget det med afstandsstykke som på tegningen jeg har lavet her.. kan jeg så godt fuge det lille stykke i den hærdede fuge uden at det bliver utæt?
Vedhæftede filer
afstandsstykke.JPG
afstandsstykke.JPG (8.51 KiB) Vist 7300 gange
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

sker der noget jeg giver det godt med fuge? og så skærer til bagefter? så fugen bliver pæn lige? eller skal den helst have lov at blive som den er fuget ?
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

okay.. jeg må bare komme igang så :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mon ikke også det at man sætter stivere i toppen på langs med glasset gør det så meget stærkere - de erstatter jo ofte desiderede tværstivere så noget må de give på glasstyrken vs. tykkelsen.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

Brian skrev:Mon ikke også det at man sætter stivere i toppen på langs med glasset gør det så meget stærkere - de erstatter jo ofte desiderede tværstivere så noget må de give på glasstyrken vs. tykkelsen.


forstår ikke helt brian? mener du også at det aflaster glasset at sætte det på langs sideruderne?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

AllanH - Det jeg mener er ligesom på billedet nedenfor, altså de to lange afstivere der er i toppen over vandspejlet på både forrude og bagrude :

Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Kimjessen - Jah den er rent ud sagt PISSE ireterrende den tværstiver, for den giver lige en streg hen af akvariet hvor der er skygge, jeg har alger alle steder lige nu. UNDTAGEN lige i den revne der i midten. hvorfor kunne de ikk bare have sat 1 i hver side !
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

hvordan kan det erstatte tværstiveren ? Den der sidder i nu, er den der ikke for at sørge for at der ikk komme for meget tryk på forruden og sådan, men hvis jeg gør som der er på brians, hvordan holderdet så på for og bagrude?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"