Cirkulation? Forklar, tak!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mie_Nielsen
Reactions:

Cirkulation? Forklar, tak!

Indlæg af Mie_Nielsen »

Jeg går og overvejer at starte en lille saltvandsbalje op. Bare et 160 liters med en sump med lidt koraller og småfisk i. Jeg er ret så grøn på området, men har læst en del bøger og info på nettet osv. Men jeg fatter altså absolut ikke cirkulationssystemet.... :?:

Altså mit akvarie er 160 liter, og man siger jo, at vandet skal cirkulere ca. 10 gange i timen, dvs. jeg skal have en pumpe/pumper, der cirkulerer ca. 1600 liter vand i timen?? Er jeg med så langt? :wink: MEN, da der jo må ikke være stilstand nogle steder i akvariet, er det så nødvendigt at have flere mindre pumper rundt omkring i akvariet? Eller kan nogle powerheads klare opgaven? Nogle mærker, der kan anbefales? Og hvor langt oppe/nede i vandet, skal de sidde? Og kan man komme til at overdrive, så de stakkels fisk får træk? ;o)
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Som du selv skriver er det vigtigt at der ikke er "døde" zoner i akvariet, så derfor er det en god idé at bruge flere pumper.
Du skal bruge en pumpe der pumer vandet retur fra sumpen samt for at gøre det mest enkelt et par powerheads i akvariet som sørger for den resterende cirkulation. 10 x volumen er nok det mindst mulige, bedre er det med f.eks 20 gange, faktisk kan du næsten ikke få cirkulation nok.
Der er mange forskellige mærker, så jeg vil ikke give mig ud i at anbefale nogle, men se efter strømforbruget.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg forstår godt din tvivl, for den har vi andre også *s*. Hvor når er det nok?? Jeg har set nogen indlæg fra folk som laver en baggrundspuling, på en rimeligt simpelt, og formentlig tilpas effektiv måde. Den går i al sin enkelthed ud på at et rør, f.eks fra returpumpen føres ned langsbunden, og i dette rør er der en masse små huller. Faktisk er det et udløbs rør til et spandfilter. Det giver en svag cirkulation jævnt fordelt over hele bunden. Ulempen er så at det kan være svært at få op og gøre rent.

De 10 gange cirkulation er et minimum, giv gerne meget mere, især hvis du vil holde koraller.

Der er flere populære mærker i powerheads, blandt andet Eheim, Aquabee, Aquaclear og Resun. Hvad der er bedst ved jeg ikke, de har vel alle fordele og ulemper.
Hvis du laver en sump, og leder retur vandet iud i overfladen af akvariet, er det fint, så brydes overfladen og der kan ikke dannes bakterie hinde.
Selvfølgeligt kan man overdrive vandcirkulationen, men der skal meget til.
Mie_Nielsen
Reactions:

Indlæg af Mie_Nielsen »

Tak for jeres svar. Jeg tror det bliver noget med, som I foreslår, at lave "huller" i returpumpen (Nej, ikke selve pumpen, men røret fra den :) ), og så måske 2-3 powerheads rundt omkring.
Det er super med sådan et forum som det her, hvor vi grønne kan få hjælp af jer eksperter! :idea:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"