Reefkeramik VS levende sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Kalle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Reefkeramik VS levende sten

Indlæg af Kalle »

Er pt i gang med overvejelserne omkring opstart af saltvand og har i den forbindelse en flok newbie spørgsmål :)
Er der nogen der har erfaringer med reefkeramik i forhold til levende sten ?

Hvad skal jeg forvente ? hvor lang er indkøringsperioden sammenlignet med LS ?

Hvad kan anbefales, hvis jeg vælger en kombination ? smider man 50/50 LS + reef i eller ?

Er reef ligeså effektivt som LS i det lange løb ?
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

du må ikk hænge mig op på det det men jeg vil da mene at levende sten skal fungere som bio filter.
den effekt vil du ikk opnå kun med reef.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Der er ingen tvivl om, at keramik kan blive levende. Men der er fra min side heller ingen tvivl om, at det aldrig bliver lige så levende som rigtige levende sten. De keramiktyper jeg har haft med at gøre, har fortrængt en del mere vand i forhold til deres fylde sammenlignet med levende sten, hvilket indikerer, at den effektive porrøsitete også er en anden.

Når det så er sagt, synes jeg bestemt reefkeramik i den grad er anvendeligt, da det giver dig en masse muligheder for fede opsætninger. Jeg har selv 200 kg. keramik i mit eget og kun 60 kg. levende sten. Til gengæld kompenserer jeg også for dette ved at tilsætte en del ozon, hvilket i nogen grad har samme effekt som levende sten. Jeg tror sådan set godt, man vil kunne drive et akvarium udelukkende med keramik, hvis man sørger for at have et optimalt filter på andre måder. Dog har jeg set flere eksempler på akvarier, der kun er startet op med keramik, der aldrig rigtig er kommet balance i. Jeg tror derfor det er meget vigtigt, at man i hvert fald til at starte med har en omgang gode levende sten til at pode keramikken med. Om man så vil få disse levende sten til at passe ind i stenopsætningen, eller man vil fjerne dem igen efter en indkøringsfase (her menes i hvert fald 6-7 mdr.) kan man jo selv afgøre.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

foxtrot skrev:du må ikk hænge mig op på det det men jeg vil da mene at levende sten skal fungere som bio filter.
den effekt vil du ikk opnå kun med reef.
Enhver død overflade i et akvarium vil jo sådan set ende med at være dækket af nedbrydende bakterier. Det afgørende er bare, hvor stor en overflade pågældende medie indeholder i forhold til massen. Derudover afhænger det selvfølgeligt også af, hvilke bakterier mediet giver mulighed for at dyrke. Der skal jo gerne være mulighed for gode forhold til både aerobiske bakterier og anaerobiske bakterier.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Reef er 95 % synsmæssigt optimerende men skaber derfor kun en illusion af at være LS :?

men som Mads skriver så har det samme effekt som hvis du brugte ølkasser.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Kalle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Aalborg