"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til design af sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
samuraikaj
Reactions:

Hjælp til design af sump

Indlæg af samuraikaj »

Som i kan se på vedhæftede billede har jeg designet min første sump, der skal monteres mit kommende akvarium.

Størrelsen på akvariet er 720 liter, og der skal gå en plæksprutte i det.
Derfor er en af nødvendighederne et filter med bl.a. aktivt kul, da det hjælper til, hvis blæksprutter lækker noget blæk.

Jeg har endnu ikke sat mål på, da jeg ikke ved hvor stor den skal være ift. mit akvarium.

Da en blæksprutte sviner tre gange så meget som en fisk af samme størrelse/masse skal udstyret være lidt overdimensioneret.
Endvidere er det mit første saltvandsakvarium og min første sump, hvilket vil sige at jeg ikke har så meget kendskab til en sådan.

Mine spørgsmål er altså:

- Hvilken skummer kan I anbefale?
- Hvilket filter kan i anbefale?
- Hvor stor bør min sump være?
- Er mit sump-design helt hen i vejret eller har i nogle ændringer til det? (går ikke ud fra at det er perfekt)!
- Er der eventuelt nogle på markedet, I kan anbefale i stedet for?

Mvh. Thomas
Vedhæftede filer
Første udkast til min sump. Der er ingen mål på, da jeg ikke ved hvor stor den skal være!
Første udkast til min sump. Der er ingen mål på, da jeg ikke ved hvor stor den skal være!
Sump-tegning.gif (11.6 KiB) Vist 1346 gange
Steffen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 100
Tilmeldt: lør 25. dec 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Steffen »

http://www.melevsreef.com/what_sump.html: På Melevs reef er der nogle gode gennemgange af en række forskellige sumptyper
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Spændende projekt ;)

Dit sump design ser fint ud men jeg aner desværre intet om størrelse på skummer til sådan et kræ. Men 720 liter vand mon ikke du kan gå ud fra det og så finde noget der kan klare 4x dette ??

Måske du også kunne overveje Ozon frem for aktiv kul ? Det passer da sig selv og skal ikke udskiftes.

Kig også på http://www.tonmo.com/ der finder du sikkert hjælp også ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg ville også lave plads til et refugium! JEg vil selv sætte min sump op med indbygget refugium, men ellers kan man jo også have det ved siden af i en seperat tank... :y
Steffen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 100
Tilmeldt: lør 25. dec 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Steffen »

Jeg ved godt det er et gammelt link men hvis du kikker lidt rundt på melves reef er der en rigtig godt gennemgang af div sump design med refugium og forskellige layouts relative til behov osv
155L kvardratisk og lowteck
Steffen Terp Laursen
8000 Århus C
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Er der nogen af jer der har prøvet at lave en sump i akryl?
Overvejede det lidt da ideen om special mål frister mig lidt...

/martin
/martin
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Har ikke selv prøvet men vil tro at det dels er langt billigere i glas og så er det også meget nemmere...!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"