Skal jeg springe ud i det???
Skal jeg springe ud i det???
Hej!
Jeg går lidt og leger med tanken om at starte et saltvandsakvarie op... MEN... Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om erfarne folks tips og tricks osv.
Jeg har nogle spørgsmål...
Hvor lang tid bruger i på det om ugen/md?
Hvad koster det ca. at anskaffe sig ALT hvad der skal bruges, excl. akvarie, da jeg vil finde et brugt, men pumpe, filtre, div. kemikalier osv?
Hvor køber man de forskellige ting til den bedste pris?
Er der evt nogen der bor i Århus jeg kan komme og besøge og få en sludder for en sladder?
Hvor mange penge koster det ca at have et ca 500 l akvarie kørende pr md/år? (det er den str. jeg havde forestillet mig at anskaffe mig, er det for stort?)
Er der andre ting jeg skal vide, så jeg ikke får en kæmpe overraskelse?
Jeg har i forvejen et 520 l akvarie hvor jeg har både fisk og skildpadder og jeg har haft akvarie i en stor del af mit liv. Så jeg er ikke helt ny i faget, men jeg er bare ikke helt sikker på om jeg tør tage det store spring til saltvand.
Jeg håber der er nogle kompetente folk der kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Karina
Jeg går lidt og leger med tanken om at starte et saltvandsakvarie op... MEN... Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om erfarne folks tips og tricks osv.
Jeg har nogle spørgsmål...
Hvor lang tid bruger i på det om ugen/md?
Hvad koster det ca. at anskaffe sig ALT hvad der skal bruges, excl. akvarie, da jeg vil finde et brugt, men pumpe, filtre, div. kemikalier osv?
Hvor køber man de forskellige ting til den bedste pris?
Er der evt nogen der bor i Århus jeg kan komme og besøge og få en sludder for en sladder?
Hvor mange penge koster det ca at have et ca 500 l akvarie kørende pr md/år? (det er den str. jeg havde forestillet mig at anskaffe mig, er det for stort?)
Er der andre ting jeg skal vide, så jeg ikke får en kæmpe overraskelse?
Jeg har i forvejen et 520 l akvarie hvor jeg har både fisk og skildpadder og jeg har haft akvarie i en stor del af mit liv. Så jeg er ikke helt ny i faget, men jeg er bare ikke helt sikker på om jeg tør tage det store spring til saltvand.
Jeg håber der er nogle kompetente folk der kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Karina
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Asserbo 3360
- Kontakt:
Hej Karina.
Jeg startede for godt og vel 2-3 mån siden, og har haft overvejet i 3 År, fik en 1 gangs pris på ca 15-20 tusind for nyt. 3 år efter kostede det 25000 kr, og på de 3 måneder har det kostet mig ca 50 tusind så man skal være sikker på det er noget man vil, deriomd vil jeg anbefale at købe udstyr brugt da der jævnligt bliver skiftet akvarier herinde så er er flere penge til lir. Og så skal du nok regne med en el regning på 5-8 tusind kr årligt i strøm, det er hvad jeg har fået oplyst af mit elfirma. Korallen.dk er billig med rigtig mange ting der handler jeg selv. Men nu er jeg så også blevet snydt et par gange i forretningen. Så derfor handler jeg på nettet nu, der er ingen grund til at gå til en forhandler da du kan få mere viden herinde, samt bedre betjening. Det var så min mening håber du kan bruge det positivt.
Jeg startede for godt og vel 2-3 mån siden, og har haft overvejet i 3 År, fik en 1 gangs pris på ca 15-20 tusind for nyt. 3 år efter kostede det 25000 kr, og på de 3 måneder har det kostet mig ca 50 tusind så man skal være sikker på det er noget man vil, deriomd vil jeg anbefale at købe udstyr brugt da der jævnligt bliver skiftet akvarier herinde så er er flere penge til lir. Og så skal du nok regne med en el regning på 5-8 tusind kr årligt i strøm, det er hvad jeg har fået oplyst af mit elfirma. Korallen.dk er billig med rigtig mange ting der handler jeg selv. Men nu er jeg så også blevet snydt et par gange i forretningen. Så derfor handler jeg på nettet nu, der er ingen grund til at gå til en forhandler da du kan få mere viden herinde, samt bedre betjening. Det var så min mening håber du kan bruge det positivt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er også rigtigt mange penge at spare, ved at købe et komplet sæt fra en som stopper. Mange af tingene kan købes brugt, men lige akvariet synes jeg er en dum ide. Der er nu altså noget ved et sprit nyt akvarie.
Efter hånden er der dukket en del små butikker op over hele landet.
I Århus har du 2 som har saltvand. John(er det i Risskov?) og så i Galten.
Mange af os køber ind via nettet, af flere årsager, økonomisk og udvalgsmæssigt.
Efter hånden er der dukket en del små butikker op over hele landet.
I Århus har du 2 som har saltvand. John(er det i Risskov?) og så i Galten.
Mange af os køber ind via nettet, af flere årsager, økonomisk og udvalgsmæssigt.
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Re: Skal jeg springe ud i det???
Der er altid overraskelser - og de koster som regel altid KASSENsild skrev:Hej!
Jeg har nogle spørgsmål...Hvis du men hvor lang tid der bruges med at vedligeholde akvariet så bruger jeg vel lige 5. min pr. dag - men jeg er også lidt dovensild skrev:Hvor lang tid bruger i på det om ugen/md?Karina![]()
Kommer jo an på akvariestørrelse, men hvis du tager udgangspunkt i et 500 liters med dertilhørende lys, pumper og skummer (fra ny af) så kan du nok godt vinke farvel til de første 10.000 kr. og så er det vel og mære i "basis udgave" (dvs. ingen "lir" med IKS computerstyring osv.).sild skrev:Hvad koster det ca. at anskaffe sig ALT hvad der skal bruges, excl. akvarie, da jeg vil finde et brugt, men pumpe, filtre, div. kemikalier osv? Karina
Kan imidlertid gøres en del billigere ved at købe noget af udstyret brugt.
Disse 2 butikker ligger i / nær århus. Dog ikke meget udstyr, men mest fisk og koraller.sild skrev:Hvor køber man de forskellige ting til den bedste pris?Karina
http://www.saltvandsbutikken.dk
http://www.nanoreef.dk/johns.htm
ellers er der en forhandlerliste her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1669
og endelig er der jo siden sponsorer - klik på bannere.
Tja - du skal da være velkommen, men måske nogen med en balje på omkring de 500 liter, var mere relevant at besøge?sild skrev:Er der evt nogen der bor i Århus jeg kan komme og besøge og få en sludder for en sladder?Karina
Strøm (kommer meget an på hvor meget lys du bruger samt hvorvidt du køber de ofte dyrere men strømbesparende pumper), salt, div. tilsætningsstoffer. 1000 kr er nok ikke helt ved siden af.sild skrev:Hvor mange penge koster det ca at have et ca 500 l akvarie kørende pr md/år? (det er den str. jeg havde forestillet mig at anskaffe mig, er det for stort?)Karina
sild skrev:Er der andre ting jeg skal vide, så jeg ikke får en kæmpe overraskelse? Karina

100 *100 * 50 cm cube
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
bare spørg løbende herinde, eller søg på forumet der er massere af tidligere tråde om forskelligt udstyr...! men hver mærke har jo ligsom sin kompetance, eksempelvis er tunze det førende mærke inden for pumper/streams og salifert inden for testsæt
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef