Muligvis ny ??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Muligvis ny ??

Indlæg af ronny.w »

Som overskriften siger, vil jeg muligvis slå over på saltvand, jeg har kørt malawier siden starten af 1990, men efter en kanon ferie på kreta, var samtlige Vildtfanget fisk døde ved hjemkomsten. dette skete søndag på godt og vel 9-12 timer, som medførte et tab mellem 12000 - 16000 kr. :|

Da jeg længe har snakket om at ville prøve salt vand, mangler jeg nogen steder til div. indkøb af billige skummer / cirkulations pumper / fittings / andet.

Så har i nogen gode og billige steder som kan anbefales må i meget gerne smide link eller et nummer til stedet.

Akvariet som skal fyldes er et 960 L. jeg har følgende pt.

4500 L Spandpumpe

2 x 3500 Hydor cirkulations pumpe

Amatur til 4 rør ( vil starte med T5 lys )

hvad er jeres erfaringer med levende sten hvor mange skal man ca. bruge til opstart, jeg vil lave en opsætning mellem koral rev og frit svømmer ( håber det er rigtig ).

Så hele mit akvarium skal ikke fyldes total op med levende sten og anemoner og koraller.

i kan se mit Akvarium på følgende link: Malawier ved jeg meget om, men på saltvand har jeg nada forstand.

Mit Akvarium

Håber at få nogen gode men billige råd.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Du skal regne med aqt ca 25% af literindholdet til levende sten - altså mellem 150 og 200 kg til et akvarie i din størrelse.

Du skal have lavet et indvendigt overløb og helst med huller til en sump nedenunder.

Dertil en skummer og cirkulation på ca 30 - 50 gangen literindholdet - altså pumper til ialt mellem 25.000 og 30.000 liter i timen.

man plejer ikke at benytte de fra ferskvand kendte spandpumper.

derrtil kommer så lys, testsæt salt osmoseanlæg, osmolator osv.
med et akvarie i din størrelse bliver det altså rigtig dyrt -LS koster alene omkring 15.000 kr.

dette var den ultrakorte version - læs videre her på siden - der er virkelig mange tråde med mange flere detaljer

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Ronny<< Det billigste vil klart være at købe brugt på forummet. Men sørg også for at kom rundt til nogle andre saltvandsakvarister i området, så du kan se et velfungerende setup i praksis.

Og så håber jeg, du er klar over, at du sætter visse begrænsninger hvad angår koraller, hvis du kun har tænkt dig at bruge 4 stk. T5 rør.
Jerslev skrev:Du skal regne med aqt ca 25% af literindholdet til levende sten - altså mellem 150 og 200 kg til et akvarie i din størrelse.

Du skal have lavet et indvendigt overløb og helst med huller til en sump nedenunder.

Dertil en skummer og cirkulation på ca 30 - 50 gangen literindholdet - altså pumper til ialt mellem 25.000 og 30.000 liter i timen.

man plejer ikke at benytte de fra ferskvand kendte spandpumper.

derrtil kommer så lys, testsæt salt osmoseanlæg, osmolator osv.
med et akvarie i din størrelse bliver det altså rigtig dyrt -LS koster alene omkring 15.000 kr.

dette var den ultrakorte version - læs videre her på siden - der er virkelig mange tråde med mange flere detaljer

jerslev
Med frygten for blot at forvirre spørgeren endnu mere, tillader jeg mig at spørge, hvor du har dine tal fra. Er det blot noget, du har læst/fået fortalt, eller har du erfaringer, der bygger på tallene? De fleste siger minimum en tiendedel kg. levendesten i forhold til antal liter. Men jeg vil vove at påstå, at svingningerne i levende stens effekt kontra vægt kan være 200 % alt efter kvaliteten på stenene, så sådanne tommelfingerregler hurtigt bliver mere eller mindre ubrugelige. Ydermere skal man huske, at selvom levende sten har en god effekt, kan man altså erstatte en stor portion af denne effekt med ozon, der også virker nedbrydende.

Selv har jeg kun 60 kg. levende sten i mit nye 1425 l. akvarium og så en kraftig ozonisator.

J-J har så vidt jeg husker ingen levende sten i sit akvarium, men udelukkende keramik.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ronny> du skal også have en sump! den bør være så stor som muligt, da det jo også er en buffer. I sumpen placerer du alt den teknik du kan få plads til.
Et akvarie i den størrelse kan være en ganske bekostelig affære at starte op, men rigtigt mange penge kan spares, ved at købe tingene brugt.
Brugt, betyder som regel i saltvandverden blot for lille for sælgeren.

Hvis du har en ide om at have koraller og evt. anemoner, så skal du have langt mere lys over en 4 T5 selv af 80w udgaven.
3x250w burde kunne klare det.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"