16.3.2025. Her er en LANG tråd med masser af fotos, does and dont`s osv ENJOY.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Re: 640 L. Rumdeler +112L sidste Update med denne balje :-/
Jeg skal nok pise lidt på tråden Charlie
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983

Og så gætter jeg, skal der stå "passe" eller "pisse"

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg glæder mig allerede til du starter en ny tråd med dit nye akvarie:-)
Jeg lærer utroligt meget af dine indlæg...
Jeg lærer utroligt meget af dine indlæg...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Re: Ventetid..... Med et par små baljer kørende
Så er der blevet PLADS i køkken alrum.... 
Rumdeleren stod hvor skamlen er. Her er hvad der er tilbage her i huset
"Søheste tårnet" (70x40x40) tv. Med klovnepar og et par Kauderni I.
Th. En lille bitte aqua el balje med erimit krabber, turbo snegle og andet spændende
Jeg GLÆDER mig allerede MAX til at komme igang igen. Går og indretter akvarie "inde i hovedet"....
Tror jeg ender med en balje på 250cmx50x60. Ved godt den bliver udfordrende at indrette når den ikke har mere bredde end 50 cm, men fint med udfordringer
Jeg laver nok også selv bordet til akvariet, og vil have lidt mere end standard højde på bordet, så jeg kan komme til sumpen og lave vedligeholdelse.
Her er et par "detalje" fotos af bordet der var under rumdeleren (150x60x60). Det stod SUPER stabilt, så konstruktionen kan anbefales.
Overvejer også et lille karentæne akvarie, da jeg har fundet ud af at nogle af de drømmefisk der er på ønskelisten koster KASSEN
More to come

Rumdeleren stod hvor skamlen er. Her er hvad der er tilbage her i huset
"Søheste tårnet" (70x40x40) tv. Med klovnepar og et par Kauderni I.
Th. En lille bitte aqua el balje med erimit krabber, turbo snegle og andet spændende

Jeg GLÆDER mig allerede MAX til at komme igang igen. Går og indretter akvarie "inde i hovedet"....

Tror jeg ender med en balje på 250cmx50x60. Ved godt den bliver udfordrende at indrette når den ikke har mere bredde end 50 cm, men fint med udfordringer

Jeg laver nok også selv bordet til akvariet, og vil have lidt mere end standard højde på bordet, så jeg kan komme til sumpen og lave vedligeholdelse.
Her er et par "detalje" fotos af bordet der var under rumdeleren (150x60x60). Det stod SUPER stabilt, så konstruktionen kan anbefales.
Overvejer også et lille karentæne akvarie, da jeg har fundet ud af at nogle af de drømmefisk der er på ønskelisten koster KASSEN

More to come

Senest rettet af charlie saltvand tirs 21. nov 2017 19:57, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Skriver man ikke højden sidst?
Når men det skal nok lykkes med en flot stensætning, jeg havde selv kun 50 cm i min rumdeler
Når men det skal nok lykkes med en flot stensætning, jeg havde selv kun 50 cm i min rumdeler
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Nicki Henriksen skrev:Skriver man ikke højden sidst?
Jo det gør "man" vidst, jeg har været væk fra hobbyen for længe

Kan du ikke komme med nogle fiduser ift hvordan du angreb en smal balje? Det vil jeg gerne hører lidt mere om....

Jeg overvejer at lave en smal bagkasse, med lidt lys i mm, men det er sikkert spild af kræfter og plads da bagruden nok hurtigt bliver dækket af kalkalger..... overvejer også at bygge baggrunden op i de der HELT flade kunstige sten, der er lavet af småsten i lim og så bagt. Har en af dem i søjlen, de er smarte og også lidt porøse.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Idag ville jeg bygge op omkring nogle atoll søjler, evt selv lave nogle "kopier" a dem.
Også ville jeg male bagruden enten sort eller blå også ellers lader den vokse til
I mit gamle havde jeg kun to sten i højden også mere øer stående
Også ville jeg male bagruden enten sort eller blå også ellers lader den vokse til

I mit gamle havde jeg kun to sten i højden også mere øer stående
Nicki
- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
Jeg ville nok gå med ideen om en lys-boks, jo der kommer hurtigt alger på glasset, men de kan skrabes bort når svigermor kommer
(så 1 gang om måneden om man er heldig). LED strips er billige og så har du en fed stemnings belysning på købet.
IMO bliver en hel bagvæg i sten for "tungt" at se på, vil man have det kan man lave den op til 75% af højden med lidt huller lyset kan komme ind gennem.
Mit er bygget 100% op med StoneFix og små tørlagte sten, du kan skabe alle tænkelige design, men det tager lidt tid

IMO bliver en hel bagvæg i sten for "tungt" at se på, vil man have det kan man lave den op til 75% af højden med lidt huller lyset kan komme ind gennem.
Mit er bygget 100% op med StoneFix og små tørlagte sten, du kan skabe alle tænkelige design, men det tager lidt tid

https://www.instagram.com/jensen_reefing/
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Fis dog ud til decocean i morgen. Der er Black fridag på de søjler som jeg bruger i mit akvarie. Fedeste søjler som man kan sætte sten i som det nu passer, dvs man kan bygge på dem heletiden. Det bliver ikke billiger din nærige kapitalist.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tykki skrev:Fis dog ud til decocean i morgen. Der er Black fridag på de søjler som jeg bruger i mit akvarie. Fedeste søjler som man kan sætte sten i som det nu passer, dvs man kan bygge på dem heletiden. Det bliver ikke billiger din nærige kapitalist.
Skam dig! Jeg er skam stadig kommunist, det hænger ved fra min lærlinge tid i national banken blandt alle de ræve røde smede og maskinarbejdere

Det var nu heller ikke et spørgsmål om prisen, men mere af æstetisk karakter

Men tak for rådet anyways min ven.

Jeg fiser desværre til Polen i morgen kl05.00 og er væk til søndag aften. Men mon ikke Carsten stadig har søjler i næste uge?
Vi ses på stenbroen

- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
he he, jeg er faktisk også maskinarbejder
Så jeg regner med at du bygger selv, hvorfor skal andre tjene penge på noget DU kan gøre bedre? Lidt provokerende, ja jeg ved min ven!

https://www.instagram.com/jensen_reefing/
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
charlie saltvand skrev:Tykki skrev:Fis dog ud til decocean i morgen. Der er Black fridag på de søjler som jeg bruger i mit akvarie. Fedeste søjler som man kan sætte sten i som det nu passer, dvs man kan bygge på dem heletiden. Det bliver ikke billiger din nærige kapitalist.
Skam dig! Jeg er skam stadig kommunist, det hænger ved fra min lærlinge tid i national banken blandt alle de ræve røde smede og maskinarbejdereSå jeg er en helt almindelig håndværker der har været lidt heldig med lidt investeringer og musik karrieren i gamle, meget gamle dage...
![]()
![]()
Troede det var imod den kommunistiske tankegang at investere i private ejendomme/firmaer

-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Sådan går det når en gammel stinkhippie kommer til gryn! Kender det jo alt for godt selv.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
lidt som børnestjerner der kommer for tidligt til success, det kan fucke nogen op... ikke at jeg siger at I to gamle ny-rige hippie svin har taget skade... møsser!
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
angående din 50cm i bredden på akvariet altså, inden Dan eller Poul vender det til noget sjofelt:-)
så vil jeg anbefale at bore stenene og føre pvc eller andet igennem (stenene altså), så står det hele fast og kan nemt skilles ad igen... Den teknik har jeg brugt på min nuværende stensætning...
så vil jeg anbefale at bore stenene og føre pvc eller andet igennem (stenene altså), så står det hele fast og kan nemt skilles ad igen... Den teknik har jeg brugt på min nuværende stensætning...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tak Anders 
Tror Dan har taget skade
, men mig...... NIX 
Lars U (en (måske efter dette skriv forhåndværende.....)personlig gl ven, der spiller i et eller andet band fra US of America)..... han har heller ikke helt kunne klare presset, han skulle ALDRIG været blevet skilt fra Connie..... suk, han lære det sgu nok aldrig!
Tak for tippet med stenene

Tror Dan har taget skade

Lars U (en (måske efter dette skriv forhåndværende.....)personlig gl ven, der spiller i et eller andet band fra US of America)..... han har heller ikke helt kunne klare presset, han skulle ALDRIG været blevet skilt fra Connie..... suk, han lære det sgu nok aldrig!

Tak for tippet med stenene

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tak for jeres hyggelige kommentare
Har indhentet priser på akvarier som alternativer til det akvastabil standard 200 cm akvarie m hvid alu kant jeg har stående.
Det ender sgu nok med en model der hedder 250x50x60 (LxDxH) i fuld glas med bølgebryder og 2 tværsprosser i glas. Jeg er i tvivl om jeg skal lave en indvendig overløbskasse i halv højde (hængende) eller udvendig (så kan det komme til at knibe lidt med den samlede længde på møblet).... bum bum..... decisions.....decisions.....
More to come....

Har indhentet priser på akvarier som alternativer til det akvastabil standard 200 cm akvarie m hvid alu kant jeg har stående.
Det ender sgu nok med en model der hedder 250x50x60 (LxDxH) i fuld glas med bølgebryder og 2 tværsprosser i glas. Jeg er i tvivl om jeg skal lave en indvendig overløbskasse i halv højde (hængende) eller udvendig (så kan det komme til at knibe lidt med den samlede længde på møblet).... bum bum..... decisions.....decisions.....
More to come....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det lyder som en super ide, men jeg synes, at du skulle få lavet det omvendt med en dybde på 60 cm og en højde på 50 cm. Jeg har selv haft 50 cm på flere af mine forrige akvarier, men på mit nuværende har jeg 60 cm som dybde, og jeg vil aldrig have en dybde på mindre end min. 60 cm igen - specielt ikke på et større akvarie som jeres, da det lige giver det sidstecharlie saltvand skrev:Det ender sgu nok med en model der hedder 250x50x60 (LxDxH) i fuld glas med bølgebryder og 2 tværsprosser i glas. Jeg er i tvivl om jeg skal lave en indvendig overløbskasse i halv højde (hængende) eller udvendig (så kan det komme til at knibe lidt med den samlede længde på møblet).... bum bum..... decisions.....decisions.....
More to come....

Jeg får selv lavet udvendig overløb på mit. Så jeg vil helt klart vælge udvendig overløb, da det giver et mere stilfuldt look, og det ikke optager plads i akvariet

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- kalmar
- Palet kirurg
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2017
Jeg ville helt klart vælge indvendig kasse i hjørnet hvis jeg var dig, da man jo vil kunne se akvariet fra begge ender, og så i den ende hvor det ses mindst, venstre?
Din gamle kirurg og Anthias'er ser iøvrigt ud til at trives ganske godt her ude på landet.

Din gamle kirurg og Anthias'er ser iøvrigt ud til at trives ganske godt her ude på landet.

Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Mål lige højden i elevatoren inden de bestiller. Det er hammer tungt i den størrelse.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tak for jeres inputs og kommentare
Thomas, fra hinsidan. Ja, SELVFØLELIG laver jeg noget selv
Én gang håndværker, altid håndværker
Marco, ville gerne gå op til 60cm i dybden, men det passer desværre ikke ind i resten af hjemmet, så det er ikke en mulighed.
Lars, har selv tænkt det samme...... bum bum og FEDT at høre at “de kære små” har det godt
Carsten, ja, skal nok tjekke elevatoren, jeg ved den kun er ca 2 meter høj, så skal lige ud at måle den op på kryds og tværs og så have gang i lidt geometri regning. Hvis det skal op af trappen, så ved jeg at du kommer og hjælper mig
Hvis så ham damp drengen fra westerbronx også kommer, så klare vi da lige den 
Thomas, fra hinsidan. Ja, SELVFØLELIG laver jeg noget selv

Marco, ville gerne gå op til 60cm i dybden, men det passer desværre ikke ind i resten af hjemmet, så det er ikke en mulighed.
Lars, har selv tænkt det samme...... bum bum og FEDT at høre at “de kære små” har det godt

Carsten, ja, skal nok tjekke elevatoren, jeg ved den kun er ca 2 meter høj, så skal lige ud at måle den op på kryds og tværs og så have gang i lidt geometri regning. Hvis det skal op af trappen, så ved jeg at du kommer og hjælper mig

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Snart 200.000 klik
Vildt og det er sgu da ikke mig selv der har lavet alle sammen. TAK
Nøøøjjhh Hvor det allerede kribler i fingerne for at få startet den nye lange balje op
Det bliver 250 cm langt x 50 dybt x 60højt.
Det kommer op at stå på et hjemmebygget jern stel. Dette bliver 90, - ell 100 cm højt. Ja, jeg ved godt der bliver MEGET langt ned til bunden, når der skal rodes i baljen, men hurra for trappestige
Her er lige en stribe fotos af rumdelerbaljen, hen over tid. Denne var jeg IKKE heldig med...æv. Poul, lever din stadigvæk? Det var lige en hurtig gennemgang, sat ind efter tid.
Der er mange, mange flere fotos og også bedre, i tråden, dette er bare et hurtigt udpluk.
Jeg har godt nok smidt MANGE fotos ind i tråden
Håber det er fint
Jeg skal nok smide fotos ind fra start når den nye balje skal bygges op.
Tak igen for ALLE jeres kig og klik i tråden
Hilsen Charlie

Vildt og det er sgu da ikke mig selv der har lavet alle sammen. TAK

Nøøøjjhh Hvor det allerede kribler i fingerne for at få startet den nye lange balje op

Det kommer op at stå på et hjemmebygget jern stel. Dette bliver 90, - ell 100 cm højt. Ja, jeg ved godt der bliver MEGET langt ned til bunden, når der skal rodes i baljen, men hurra for trappestige

Her er lige en stribe fotos af rumdelerbaljen, hen over tid. Denne var jeg IKKE heldig med...æv. Poul, lever din stadigvæk? Det var lige en hurtig gennemgang, sat ind efter tid.
Der er mange, mange flere fotos og også bedre, i tråden, dette er bare et hurtigt udpluk.
Jeg har godt nok smidt MANGE fotos ind i tråden

Jeg skal nok smide fotos ind fra start når den nye balje skal bygges op.
Tak igen for ALLE jeres kig og klik i tråden

Hilsen Charlie
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Re: Ventetid.Snart 200.000 klik.! Tak, lille foto tour
Ps.
Er ved at være ferie KLAR
Har rodet lidt med apex’en i dag og sat foder automat, ATO, varme, lys mm op, så baljen kan klar sig selv, hvis nu sønniken glemmer det
Pss. Kwon.... jeg har IKKE glemt dig og den lille rainforesti. Jeg skal nok komme ud med den, i løbet af næste uge.
Er ved at være ferie KLAR

Har rodet lidt med apex’en i dag og sat foder automat, ATO, varme, lys mm op, så baljen kan klar sig selv, hvis nu sønniken glemmer det

Pss. Kwon.... jeg har IKKE glemt dig og den lille rainforesti. Jeg skal nok komme ud med den, i løbet af næste uge.
Senest rettet af charlie saltvand søn 3. dec 2017 18:10, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Re: Ventetid.Snart 200.000 klik.! Tak, lille foto tour
Kan I nu ALLE SAMMEN, have en glædelig jul og et FANTASTISK nytår
Nu fiser fruen og jeg ned i varmen
Jeg håber vi “ses” i 2018

Nu fiser fruen og jeg ned i varmen

Jeg håber vi “ses” i 2018

- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Re: Ventetid..... GLÆDELIG JUL. Vi “ses” i 2018
God tur og jeg glæder mig til at følge din ny balje 

Life is a beach and then you dive.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hep

Godt nytår

- kalmar
- Palet kirurg
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2017
Det ser sgu lækkert ud! Hvor er i henne?
Her i DK er det regnvejr, blæsevejr, overskyet, klamt og småkoldt
Men der er hyggeligt inde foran brændeovnen
Godt nytår til jer også!
Her i DK er det regnvejr, blæsevejr, overskyet, klamt og småkoldt

Men der er hyggeligt inde foran brændeovnen

Godt nytår til jer også!
Lars
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Thailand. “Golfen” Koh Tao en lille ø med en MASSE fine koralrev i snorkle afstand fra kysten 
STOR plade, rød på 5-6meters dybde. Ca 4-6kvm....
Der var mange fine sps koraller også Staghorn. Jeg har et hav af fotos og videoer fra gopro.... skal nok få smidt noget mere op.
HAR bestilt balje ved Decocean nu..... vente vente....

STOR plade, rød på 5-6meters dybde. Ca 4-6kvm....
Der var mange fine sps koraller også Staghorn. Jeg har et hav af fotos og videoer fra gopro.... skal nok få smidt noget mere op.
HAR bestilt balje ved Decocean nu..... vente vente....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Har forøvrigt hentet en STOR filfisk, sjov fætter, nu håber jeg den vil æde nogle af alle mine flotte glasroser....?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det er da Britt i bikini og ikke en fil fisk. Latin tak!!!!!