Palaarsuaq skrev:Okay. Tror du der er så meget forskel på kvaliteten på Ecotech og andre pumpe mærker.. Hvad pokker er de dog lavet af.??MoG skrev:Pro har et højere indhold af kh, mg og ca.Palaarsuaq skrev:Okay super. Ved du så hvad forskellen er på se to salt typer er.?MoG skrev:Ang. Salt så er det typisk 37-39gr pr liter. Men det står på bøtten.
Mht. Pumper, så kan du, som fat donnie skriver, få tunze i nakken.
6095 er en fremragende pumpe. Jeg mener, at jeg forleden så en annonce på forum, hvor de stod til ca 600kr (ligger gerne på 500-700kr brugt). Hvilket er under halv pris. De er forholdvis lydsvage, pålidelige og gennemprøvet af mange.
Personligt ville jeg idag, gå efter vortech .(selvom de nyere rossmont ser spændende ud!) men tunze går du ikke galt i byen med.
Hvordan kan det være se tunze er blevet så billige?
Mht. Tunze, så hænger det vel sammen med det store udbud af cirkulationspumper der er kommet frem de senere år.. det afspejler jo sig i prisen. Specielt de pumpemærker hvor motordelen sidder uden på akvariet er jo populære. Du sparer plads, afgiver mindre varme til akvariet mm.
Tunze fylder jo lidt i forhold til. Men som sagt, så bør du ikke have betænkeligheder ved at starte med eks. Tunze 6095. Køber du brugt til omkring 500kr, Så kan de altid skydes af igen uden det helt store tab.
Gør det så den store forskel om jeg køber pro eller naturlig salt. De tilsætnings stoffer skal vel tilsættes alligevel?
Har du / forresten erfaring med at købe fra marinedepot.com ? Det er jo vildt billigt og jeg blev helt glad for en stund men så kom jeg til at tænke på at man nok ikke slipper for Tolden..
Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten, om du køber fx. Ecotech eller det billigste kinøjser-knald du kan finde.. det er som med så mange andre ting. Nogen er til billige ting der kan smides over skulderen når det er færdigt og så bare købe en ny.. andre vælger den dyrere løsning mhb. På at få noget der holder længe og i en god kvalitet.
Om du skal vælge det ene salt frem for det andet må du selv gøre op. Jeg har kun brugt Pro'en.
Nej - har ingen erfaring med at købe fra marinedepot. Men tror godt du kan regne med at der er en vis sandsynlighed for at blive pumpet godt og grundigt, mht. Told osv..
Har også siddet mange gange og kigget på amerikanske sider og kigget lækkert grej til gode priser.. men desværre kan det godt gå hen og blive en del dyrere end beregnet