månssons 360liter med ats filter (sps s. 8)
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: månssons 360liter med ats filter
Hehe, meget passende titel 

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Godt du endeligt fik det sat igang;-) du skal jo til og igang med at fylde det med koralle;-) haha
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jajajaja Det bliver fedt at kunne putte i baljen, men det bliver jo lidt a la hvis man kun kører med DSB. Det bliver ganske langsomt fyldt, så nu må jeg ud på rov!
Ang ATS: Jeg har haft ats kørende med lys over siden d. 15. januar. Jeg har kun renset det én gang og der var der sparsomt algevækst. Nu bliver det lidt spændende at se hvordan det ser ud med algevæksten denne weekend til rensning og det ugentlige 20liters vandskift...
Jeg har fået nogle blæsere af min svoger og én af dem skal køle de 20stk 660nm´ere, så kan jeg få fuld skrald på lyset...
indtil videre har jeg haft en luftpumpe til at lave lidt yderligere turbulens i ats baljen men har en 2300L/t somjeg overvejer at skifte luftpumpen ud med...
Ang ATS: Jeg har haft ats kørende med lys over siden d. 15. januar. Jeg har kun renset det én gang og der var der sparsomt algevækst. Nu bliver det lidt spændende at se hvordan det ser ud med algevæksten denne weekend til rensning og det ugentlige 20liters vandskift...
Jeg har fået nogle blæsere af min svoger og én af dem skal køle de 20stk 660nm´ere, så kan jeg få fuld skrald på lyset...
indtil videre har jeg haft en luftpumpe til at lave lidt yderligere turbulens i ats baljen men har en 2300L/t somjeg overvejer at skifte luftpumpen ud med...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg fik ikke lige taget mig sammen til at rense ATS og vandskift iaftes, men jeg fik da prøvet mine potente evner som fotograf af... Nu er der kommet lidt sjov i akvariet...
(Jeg skal vidst have nogle lektioner i foto af baljen...)
Jeg døjer også lidt med cyano men det er dog aftagende
(Jeg skal vidst have nogle lektioner i foto af baljen...)
Jeg døjer også lidt med cyano men det er dog aftagende

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
imponerende!!!
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Lækkert
Super flotte gule zoa's
Super flotte gule zoa's
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Lækkert Aquascape!.....stort tillykke!
Det bliver spændende at følge efterhånden som du sætter levende i.
Det bliver spændende at følge efterhånden som du sætter levende i.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg ved ikke om det imponerende ligefrem, men i forhold til der bliver fodret hverdag med flage foder, så følger ATS filteret meget godt med! Alle alger i baljen er aftagende...
Jeg har taget lidt billeder at ATS opsætning og alger igår, billeder og forklaring kommer på forum lidt senere...
Jeg har taget lidt billeder at ATS opsætning og alger igår, billeder og forklaring kommer på forum lidt senere...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
lidt billeder af ATS opstillingen og billeder fra 2. rensning af stenene...
algerne er blevet mere grønne denne 2. rensning men der er også områder med gult slimet algervækst og mørktslimet...
Det grønne er vejen frem og det skulle gerne være disse alger der overtager på stenene
det gule er et tegn på at der ikke er nok vandløb over stenene eller at lyset er for kraftigt. Jeg prøver at putte en newjet på og ser om det gør en forskel til næste weekend.
Det mørke er et tegn på at der er mange nærringsstoffer i vandet. disse burde aftage i takt med at nærringsstofferne bliver taget ud med algerne...
Jeg vil fremover tage et billeder af algerne før jeg renser dem af, så man på billederne kan følge hvilke alger og dermed funktionen af ATS/refugium filteret...
algerne er blevet mere grønne denne 2. rensning men der er også områder med gult slimet algervækst og mørktslimet...
Det grønne er vejen frem og det skulle gerne være disse alger der overtager på stenene
det gule er et tegn på at der ikke er nok vandløb over stenene eller at lyset er for kraftigt. Jeg prøver at putte en newjet på og ser om det gør en forskel til næste weekend.
Det mørke er et tegn på at der er mange nærringsstoffer i vandet. disse burde aftage i takt med at nærringsstofferne bliver taget ud med algerne...
Jeg vil fremover tage et billeder af algerne før jeg renser dem af, så man på billederne kan følge hvilke alger og dermed funktionen af ATS/refugium filteret...
Senest rettet af Anders månsson tirs 4. feb 2014 09:32, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nu er iltstenene kommet op jeg syntes ikke der var mere algevækst i deres område... jeg havde håbet at iltboblerne ville give lidt cirkulation til vandet, men det så ikke ud som om der var nogen effekt. Så væk med dem, så er det prøvet 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
SAA kommer det store spörgsmaal om ats fjaerner noe af betydning?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ja det må tiden jo vise men jeg er nu overbevist at det skal komme til at fungere!
Men jeg er ikke mekani´ fobisk, hvis det er nødvendigt så kommer der en lille skummer på også...
jeg håber ATS´en kan holde fosfat og nitrat nede og producere en masse pods og give lidt mere foder til alt hvad jeg nu får smidt i baljen!
Men jeg er ikke mekani´ fobisk, hvis det er nødvendigt så kommer der en lille skummer på også...
jeg håber ATS´en kan holde fosfat og nitrat nede og producere en masse pods og give lidt mere foder til alt hvad jeg nu får smidt i baljen!
Senest rettet af Anders månsson ons 5. feb 2014 10:26, rettet i alt 2 gange.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Ringe
Hej Anders,
Det ser super godt ud, det du har fået lavet - og altid spændende med ATS!
Men er et ikke meget mere besværligt at rense de levende sten i forhold til det "almindelige" canvas (eller deres nye Green Grabber)?? Tænker det må være et helvede at rense dem hver uge.
Hvis du har brug for en heat sink til din ATS lampe, så sig til. Jeg har formentlig en liggende som vil passe perfekt. Hvis du er på Ringe-kanten er du velkomme til at komme forbi og få den.
Det ser super godt ud, det du har fået lavet - og altid spændende med ATS!
Men er et ikke meget mere besværligt at rense de levende sten i forhold til det "almindelige" canvas (eller deres nye Green Grabber)?? Tænker det må være et helvede at rense dem hver uge.
Hvis du har brug for en heat sink til din ATS lampe, så sig til. Jeg har formentlig en liggende som vil passe perfekt. Hvis du er på Ringe-kanten er du velkomme til at komme forbi og få den.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
ole: hvad mener du med sikkerhedsnet? jeg vil mene man ikke kan sammenligne skummer og ATS... skummeren tager alt godt ud af akvariet men selvfølgelig også alt det som ville forådne og give alge problemer
Hvorimod ATS lader foderet blive men napper nitrat og fosfat mm... uddyb venligst, ok?
vi andre må jo tage ved lærer fra din viden!
Christoffer: Det kunne godt være en heatsink ville være sagen, det må vi lige tale om...
Med hensyn til stenene er det nok lidt mere besværligt, men det er til at leve med... Det er bare så besværligt at skaffe det canvas og jeg tror stenenes overflade er garanteret ru idag, så man ikke skal spekulere om canvassen nu er ru nok.... Men hvis jeg bliver træt at stenene må jeg jo undersøge igen hvordan man køber det... Godt at høre fra dig, skal du snart igang med akvarie igen, så må du sige til hvis du skal have en hånd!
Hvorimod ATS lader foderet blive men napper nitrat og fosfat mm... uddyb venligst, ok?
Christoffer: Det kunne godt være en heatsink ville være sagen, det må vi lige tale om...
Med hensyn til stenene er det nok lidt mere besværligt, men det er til at leve med... Det er bare så besværligt at skaffe det canvas og jeg tror stenenes overflade er garanteret ru idag, så man ikke skal spekulere om canvassen nu er ru nok.... Men hvis jeg bliver træt at stenene må jeg jo undersøge igen hvordan man køber det... Godt at høre fra dig, skal du snart igang med akvarie igen, så må du sige til hvis du skal have en hånd!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nå ja det var så bare mig der har fis i kasketten,undskyldAnders månsson skrev:ole: hvad mener du med sikkerhedsnet? jeg vil mene man ikke kan sammenligne skummer og ATS... skummeren tager alt godt ud af akvariet men selvfølgelig også alt det som ville forådne og give alge problemer

- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Ringe
Jeg har købt canvas på ebay tidligere. Det er billigt, men om det er det rigtige er jeg ikke helt sikker på:Anders månsson skrev: Christoffer: Det kunne godt være en heatsink ville være sagen, det må vi lige tale om...
http://www.ebay.co.uk/itm/Plastic-Canva ... 565777d1a3" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiden og økonomien er ikke lige til et nyt akvarie pt., så det lille 54 liters kører endnu. Ligner lort og ingen fisk i, men det får lov at køre endnu, indtil en upgrade er på plads.
Med venlig hilsen
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Anders har du fundet nogen tråde med dokumentation for at ATS virker?
Altså i teorien bør det jo gøre med alger der optager næring - jeg syntes bare aldrig jeg er faldet over en tråd ATS hvor der er posted måleresultater der viser en nedgang i næring
Altså i teorien bør det jo gøre med alger der optager næring - jeg syntes bare aldrig jeg er faldet over en tråd ATS hvor der er posted måleresultater der viser en nedgang i næring
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Bingocaller skrev:Anders har du fundet nogen tråde med dokumentation for at ATS virker?
Julian Sprung skriver i sin bog "the Reef Aquarium! bind 1 at systemet blev udviklet i 1974 af en Dr. Walter Adey fra Smithsonian Instituition Natural History Museum i Washington.
Ligeledes nævner han en artikel fra 1991 skrevet af Adey og Loveland, men den er ikke nævnt i literatur fortegnelsen bag i bogen.
Artiklen viste sig at være en bog, som nu er kommet i 3 oplag
http://www.amazon.com/Dynamic-Aquaria-T ... 6+Loveland" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Carsten tirs 4. feb 2014 15:57, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
man kan jo bruge kul hvis man er nervøs over sekundære metabolitter.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ole.: Jeg syntes det ville være ren kræs. hvis du kunne fortælle hvad der menes med sekundære metabolitter?
al lærdom omkring ATS er MEGET velkommen!!!
Bingocaller: Jeg har ikke nogle links til akvarier der kører på ATS udover dem der findes på http://www.algaescrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Carsten: Den bog linker Ole også til på et tidspunt her i tråden og den må jeg vidst have!
Christoffer: Tak for linket
Bingocaller: Jeg har ikke nogle links til akvarier der kører på ATS udover dem der findes på http://www.algaescrubber.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Carsten: Den bog linker Ole også til på et tidspunt her i tråden og den må jeg vidst have!
Christoffer: Tak for linket

Senest rettet af Anders månsson tirs 4. feb 2014 17:12, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Anders månsson skrev: Carsten: Den bog linker Ole også til på et tidspunt her i tråden og den må jeg vidst have!
Jeg ville også selv have købt den, og den fås meget billigt som en brugt udgave, men desværre overstiger portoen bogens pris mange gange.
bogen ville jeg kunne få for omkring 20 kroner, men portoen løb op i 125 kroner, og det ville jeg bare ikke betale.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
google er din venAnders månsson skrev:Ole.: Jeg syntes det ville være ren kræs. hvis du kunne fortælle hvad der menes med sekundære metabolitter?
http://no.wikipedia.org/wiki/Metabolitt" onclick="window.open(this.href);return false;
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Bliver spændene om den kommer til at virke så godt som min
Men ser sq godt ud
Skal du have sandbund i akvariet
Men ser sq godt ud
Skal du have sandbund i akvariet
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Klokker har været forbi med lidt zoaer+skive samt en lille klovnfisk
Han var så meget gentleman og hev sine hannacheckere frem
No3= 0 overraskende lav, men jeg vil nu fodrer mere
Po4= 0,10 jeg er ikke overrasket over fasfat er SÅ høj, men jeg tror den er på retræte da min cayno er aftagende!
KH = 13,4 lidt i den høje ende
Ca ikke målt da jeg kun har to små sps´er
mg heller ikke målt af samme årsag
Dyne: Ang sand ved jeg endnu ikke helt om jeg skal... Min plan A var egentlig at bunden skulle dækkes af skiver og zoaer. Men hvem ved hvor det ender. Lige nu gør jeg ikke ihvertfald!
Har du målt dine værdier?
Han var så meget gentleman og hev sine hannacheckere frem
No3= 0 overraskende lav, men jeg vil nu fodrer mere
Po4= 0,10 jeg er ikke overrasket over fasfat er SÅ høj, men jeg tror den er på retræte da min cayno er aftagende!
KH = 13,4 lidt i den høje ende
Ca ikke målt da jeg kun har to små sps´er
mg heller ikke målt af samme årsag
Dyne: Ang sand ved jeg endnu ikke helt om jeg skal... Min plan A var egentlig at bunden skulle dækkes af skiver og zoaer. Men hvem ved hvor det ender. Lige nu gør jeg ikke ihvertfald!
Har du målt dine værdier?
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jeg har ca 3-4cm bund syntes jeg ser fedt ud og og har aldrig voldt mig problemer
No3 0
Po4 0,2
Jeg er begyndt at doser sangokai og kan allerede nu se forskel rigtig meget
No3 0
Po4 0,2
Jeg er begyndt at doser sangokai og kan allerede nu se forskel rigtig meget
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Din po4 er da lidt høj... men du mener måske 0,02?
Jeg har lige fået sat en lille ekstra pumpe til ATS, Jeg glæder mig ligefrem til at se hvordan algerne ser ud, når vi kommer til weekenden! Det er de små ting i livet men skal værdsætte!!!
Sangokai ved jeg ikke helt hvad er???
Men jeg vil helst ikke tilsætte andet end hvad der gror fra ATS og hvad der kommer fra vandskift...
Jeg har lige fået sat en lille ekstra pumpe til ATS, Jeg glæder mig ligefrem til at se hvordan algerne ser ud, når vi kommer til weekenden! Det er de små ting i livet men skal værdsætte!!!
Sangokai ved jeg ikke helt hvad er???
Men jeg vil helst ikke tilsætte andet end hvad der gror fra ATS og hvad der kommer fra vandskift...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Jeg kan ikkesige, at der kom færre alger da jeg fik en ATS.Bingocaller skrev:Anders har du fundet nogen tråde med dokumentation for at ATS virker?
Men da jeg skiftede den ud med en ny, kom der godt nok mange flere, så noget må den jo have gjort.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jo 0,02
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
3 uges alge vækst!
Jeg syntes ikke algerne ligefrem pibler frem. Stenene er dog mere grønne end sidste gang, men ikke de langhårede alger(turf-algae), som gerne skulle komme på sigt
Det underlige er at stenene var mest grønne på siderne og nærmest under og næsten ingenting på overfladerne. måske er lyset for kraftigt eller cirkulationen for svag. måske skulle jeg alligevel putte den 2300L/t pumpe på ats´en...
Jeg syntes ikke algerne ligefrem pibler frem. Stenene er dog mere grønne end sidste gang, men ikke de langhårede alger(turf-algae), som gerne skulle komme på sigt
Det underlige er at stenene var mest grønne på siderne og nærmest under og næsten ingenting på overfladerne. måske er lyset for kraftigt eller cirkulationen for svag. måske skulle jeg alligevel putte den 2300L/t pumpe på ats´en...